Udostępnianie tabletów i smartfonów dzieciom do 2. roku życia może ograniczyć ich rozwój

Udostępnij:
Używanie przez dzieci urządzeń mobilnych może przynieść negatywne, jak i pozytywne skutki. Najwięcej pożytku tablety i smartfony dają starszym przedszkolakom, które poprzez odpowiednie aplikacje mogą uczyć się pisać, czytać, liczyć. Natomiast urządzenia mobilne udostępniane maluchom, które nie ukończyły drugiego roku życia mogą znacznie ograniczyć ich rozwój.
– Badania pokazują, że intensywne korzystanie z urządzeń mobilnych przez najmłodsze dzieci może negatywnie wpływać na rozwój ich mózgu, bo to jest ten czas, kiedy mózg rozwija się najintensywniej. Wtedy dziecko potrzebuje rozmaitych doświadczeń wszystkimi zmysłami i w towarzystwie innych osób. Tablet czy smartfon tego nie daje – mówi Łukasz Wojtasik, koordynator kampanii „Mama, tata, tablet” Fundacji Dzieci Niczyje.

Urządzenia elektroniczne nie zastąpią bezpośredniego kontaktu z rodzicem czy innymi dziećmi. Maluch musi mieć do dyspozycji różne zabawki, często wychodzić na spacery i poznawać świat wszystkimi zmysłami. Dlatego też według zaleceń Amerykańskiej Akademii Pediatrii (AAP) dzieciom do 2. roku życia w ogóle nie powinno się udostępniać tabletów czy smartfonów, bo może to przynieść nieodwracalne skutki.

– Wpływa to negatywnie na koncentracje, na uczenie się, a nawet na rozwój mięśni dłoni dzieci. Wszystkie te negatywne konsekwencje występują wtedy, kiedy do korzystania z tabletów dochodzi zbyt wcześnie i ten kontakt jest zbyt intensywny – tłumaczy Łukasz Wojtasik.
Łukasz Wojtasik podkreśla, że korzystanie przez dzieci z tabletów czy smartfonów może mieć również pozytywny wpływ na ich rozwój. Dzieje się tak wtedy, kiedy kilkulatek ma odpowiednio dobrane aplikacje dostosowane do jego wieku, kiedy rodzic sprawuje nad tym kontrolę, a czas korzystania z urządzeń mobilnych jest ograniczony.

– Bardzo wiele aplikacji wspomaga proces nauki pisania, liczenia, czytania, logicznego myślenia, języków obcych. Jest to też dobra i ciekawa forma rozrywki. Ta aktywność dziecka może więc być bardzo kreatywna. Jeśli chodzi o rozwój emocjonalny, to jest pewnego rodzaju poczucie sukcesu, które dają gry czy aplikacje. Różnymi wytworami w aplikacjach plastycznych można pochwalić się przed rodziną. To poczucie takiego uznania i docenienia też jest ważne dla dziecka. Natomiast wszystko na miarę wieku – wyjaśnia Łukasz Wojtasik.

Z badań wynika, że już 84 proc. dzieci w wieku 5–6 lat regularnie korzysta z urządzeń mobilnych. Natomiast szczególnie niepokojące jest to, że rodzice udostępniają tablety i smartfony maluchom, które nie ukończyły jeszcze 2. roku życia, a 33 proc. używa ich codziennie.
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.