W szóstej edycji Mam Haka na Raka młodzież zmierzy się z czerniakiem
Redaktor: Aleksandra Lang
Data: 20.11.2012
Źródło: GlaxoSmithKline, AL
Działy:
Poinformowano nas
Aktualności
Już po raz szósty młodzież będzie walczyć z rakiem w ramach Ogólnopolskiego Programu dla Młodzieży „Mam Haka na Raka”. Tematem tej edycji programu będzie nowotwór złośliwy skóry – czerniak. Zespoły ze szkół ponadgimnazjalnych chętne do wzięcia udziału w programie mogą się już rejestrować poprzez oficjalną stroną programu www.mamhakanaraka.pl.
Program Mam Haka na Raka”co roku dedykowany jest innemu nowotworowi. Temat każdej kolejnej edycji wybierany jest na podstawie dwóch kryteriów: dynamiki wzrostu zachorowań na najczęściej występujące nowotwory w Polsce oraz statystyk dotyczących istniejących badań przesiewowych. Do tej pory młodzież w ramach programu propagowała wśród Polaków profilaktykę raka piersi, szyjki macicy, prostaty, płuc oraz jelita grubego. - W szóstej edycji hakowicze zmierzą się z nowotworem złośliwym skóry – czerniakiem, na którego co roku zapada 2500 osób, a prawie połowa z nich umiera. Czerniaki stanowią 25% zachorowań na nowotwory złośliwe skóry. W okresie ostatnich 30 lat stwierdzono 3-krotny wzrost zachorowalności na czerniaki. Tak dramatyczny wzrost dynamiki przyrostu zachorowań na te nowotwory, zarówno u kobiet jak i u mężczyzn, związany jest z nadmierną ekspozycją na promieniowanie słoneczne oraz modą na korzystanie z solariów” – mówi dr Janusz Meder, Prezes Polskiej Unii Onkologii.
W programie mogą wziąć udział wszystkie szkoły ponadgimnazjalne w Polsce. Każda szkoła może zgłosić dowolną liczbę zespołów, składających się z co najmniej 3 a maksymalnie 5 uczniów oraz opiekuna. Formularz rejestracyjny jest już dostępny na stronie www.mamhakanaraka.pl. Ostateczny termin rejestracji to 3 stycznia 2013 roku. Strona internetowa pozostanie główną platformą informacyjną i komunikacyjną dla uczestników programu. Zamieszczone tam materiały edukacyjne umożliwią zarówno uczniom, jak i nauczycielom, samodzielne zdobywanie wiedzy. W tym roku strona zostanie zaktualizowana o nowe funkcjonalności, jedną z nich będzie pełna synchronizacja z platformą Facebook.
Pierwszym etapem w programie będą działania edukacyjne. Na początku 2013 roku młodzież będzie musiała zapoznać się z materiałami edukacyjnymi z zakresu minimum onkologicznego, ze szczególnym uwzględnieniem czerniaka, udostępnionymi na stronie www. Następnie rozpoczną się działania edukacyjno-informacyjne dla lokalnych społeczności, po których młodzież zobowiązana będzie do przygotowania sprawozdań. Sprawozdania ocenią pod kątem merytorycznym i kreatywnym studenci kierunków związanych ze zdrowiem publicznym i medycyną. Zespoły, które wykażą się największym zaangażowaniem oraz aktywnością zakwalifikują się do II etapu programu i w marcu wezmą udział w Warsztacie Kreatywnym Online. Warsztat będzie miał na celu przybliżenie uczestnikom programu wiedzy z zakresu przygotowania i realizacji kampanii społecznych. Po zakończonym II etapie ogłoszony zostanie konkurs Znajdź Haka na Raka, którego celem będzie opracowanie przez młodzież koncepcji kampanii społecznej. Zwycięska kampania będzie przedstawiona 11 czerwca 2013 roku podczas gali finałowej, w której wezmą udział wszystkie zespoły zakwalifikowane do II etapu programu, tj. biorące udział w Warsztacie Kreatywnym. Projekt laureatów zostanie zrealizowany przez profesjonalną agencję, a następnie wyemitowany w mediach i na nośnikach reklamowych w całej Polsce.
- Mam Haka na Raka to coś więcej niż kampania edukacyjna, to stale powiększający się ruch społeczny zrzeszający w swoich szeregach liczne organizacje pozarządowe, instytucje państwowe oraz – co najważniejsze – młodzież. To inicjatywa w którą warto się włączyć. Zapraszam uczniów szkół ponadgimnazjalnych do rywalizacji o zdrowie swoje i bliskich. To duża satysfakcja dla naszej firmy widzieć efekty niesamowitego potencjału, jakim każdego roku wykazuje się młodzież , wpływając tym samym na postawy Polaków wobec profilaktyki nowotworowej” – mówi Jerzy Toczyski, prezes zarządu, dyrektor generalny GlaxoSmithKline w Polsce.
W pięciu edycjach programu wzięło udział 3 113 zespołów, czyli 15 705 uczestników. Działalność młodzieży została nagłośniona za pośrednictwem blisko 3 500 publikacji w mediach na łączną wartość ponad 6 mln złotych. Kampanie Mam Haka na Raka dotarły do ponad 8 milionów Polaków, a stronę www.mamhakanaraka.pl odwiedziło w tym czasie prawie 2 miliony Internautów. Tylko w V edycji w wykładach edukacyjnych z zakresu profilaktyki nowotworowej uczestniczyło 140 000 Polaków, rozdano 312 000 ulotek, zebrano 113 000 podpisów pod deklaracją „Zachęcę 1 osobę do wykonania badania profilaktycznego”, a blisko 2 400 instytucji zaangażowało się w działania w regionach, m.in. media, lokalne samorządy, eksperci oraz firmy prywatne. Organizatorem programu jest Polska Unia Onkologii, a partnerem strategicznym firma GlaxoSmithKline.
W programie mogą wziąć udział wszystkie szkoły ponadgimnazjalne w Polsce. Każda szkoła może zgłosić dowolną liczbę zespołów, składających się z co najmniej 3 a maksymalnie 5 uczniów oraz opiekuna. Formularz rejestracyjny jest już dostępny na stronie www.mamhakanaraka.pl. Ostateczny termin rejestracji to 3 stycznia 2013 roku. Strona internetowa pozostanie główną platformą informacyjną i komunikacyjną dla uczestników programu. Zamieszczone tam materiały edukacyjne umożliwią zarówno uczniom, jak i nauczycielom, samodzielne zdobywanie wiedzy. W tym roku strona zostanie zaktualizowana o nowe funkcjonalności, jedną z nich będzie pełna synchronizacja z platformą Facebook.
Pierwszym etapem w programie będą działania edukacyjne. Na początku 2013 roku młodzież będzie musiała zapoznać się z materiałami edukacyjnymi z zakresu minimum onkologicznego, ze szczególnym uwzględnieniem czerniaka, udostępnionymi na stronie www. Następnie rozpoczną się działania edukacyjno-informacyjne dla lokalnych społeczności, po których młodzież zobowiązana będzie do przygotowania sprawozdań. Sprawozdania ocenią pod kątem merytorycznym i kreatywnym studenci kierunków związanych ze zdrowiem publicznym i medycyną. Zespoły, które wykażą się największym zaangażowaniem oraz aktywnością zakwalifikują się do II etapu programu i w marcu wezmą udział w Warsztacie Kreatywnym Online. Warsztat będzie miał na celu przybliżenie uczestnikom programu wiedzy z zakresu przygotowania i realizacji kampanii społecznych. Po zakończonym II etapie ogłoszony zostanie konkurs Znajdź Haka na Raka, którego celem będzie opracowanie przez młodzież koncepcji kampanii społecznej. Zwycięska kampania będzie przedstawiona 11 czerwca 2013 roku podczas gali finałowej, w której wezmą udział wszystkie zespoły zakwalifikowane do II etapu programu, tj. biorące udział w Warsztacie Kreatywnym. Projekt laureatów zostanie zrealizowany przez profesjonalną agencję, a następnie wyemitowany w mediach i na nośnikach reklamowych w całej Polsce.
- Mam Haka na Raka to coś więcej niż kampania edukacyjna, to stale powiększający się ruch społeczny zrzeszający w swoich szeregach liczne organizacje pozarządowe, instytucje państwowe oraz – co najważniejsze – młodzież. To inicjatywa w którą warto się włączyć. Zapraszam uczniów szkół ponadgimnazjalnych do rywalizacji o zdrowie swoje i bliskich. To duża satysfakcja dla naszej firmy widzieć efekty niesamowitego potencjału, jakim każdego roku wykazuje się młodzież , wpływając tym samym na postawy Polaków wobec profilaktyki nowotworowej” – mówi Jerzy Toczyski, prezes zarządu, dyrektor generalny GlaxoSmithKline w Polsce.
W pięciu edycjach programu wzięło udział 3 113 zespołów, czyli 15 705 uczestników. Działalność młodzieży została nagłośniona za pośrednictwem blisko 3 500 publikacji w mediach na łączną wartość ponad 6 mln złotych. Kampanie Mam Haka na Raka dotarły do ponad 8 milionów Polaków, a stronę www.mamhakanaraka.pl odwiedziło w tym czasie prawie 2 miliony Internautów. Tylko w V edycji w wykładach edukacyjnych z zakresu profilaktyki nowotworowej uczestniczyło 140 000 Polaków, rozdano 312 000 ulotek, zebrano 113 000 podpisów pod deklaracją „Zachęcę 1 osobę do wykonania badania profilaktycznego”, a blisko 2 400 instytucji zaangażowało się w działania w regionach, m.in. media, lokalne samorządy, eksperci oraz firmy prywatne. Organizatorem programu jest Polska Unia Onkologii, a partnerem strategicznym firma GlaxoSmithKline.