123RF

Zamieszanie wokół pytań egzaminacyjnych CEM

Udostępnij:
Naczelna Izba Lekarska zaskarżyła do Centrum Egzaminów Medycznych sześć pytań z ostatniego Lekarskiego Egzaminu Końcowego. – Odpowiedzi uznane za prawidłowe są zgodne ze źródłami piśmienniczymi podanymi na stronie internetowej CEM, zalecanymi do egzaminu – stwierdziło CEM.
Rezydent Jakub Kosikowski, członek Naczelnej Rady Lekarskiej i Okręgowej Izby Lekarskiej w Lublinie, poinformował na Twitterze, że Damian Patecki, przewodniczący Komisji Kształcenia Medycznego Naczelnej Izby Lekarskiej, zaskarżył – w imieniu izby – do Centrum Egzaminów Medycznych sześć pytań z ostatniego Lekarskiego Egzaminu Końcowego, odbywającego się we wrześniu br.



Przedstawiciel Naczelnej Izby Lekarskiej sugerował, że „należy unieważnić wskazane pytania wykorzystane podczas Lekarskiego Egzaminu Końcowego bądź też uznać za prawidłową więcej niż jedną odpowiedź”.

Klucz wskazuje na poprawność udzielonych odpowiedzi
Prof. dr hab. n. med. Beata Pepłońska, dyrektor Centrum Egzaminów Medycznych, w odpowiedzi skierowanej do Naczelnej Izby Lekarskiej podkreśliła, że „CEM uwzględniło w kluczu poprawnych odpowiedzi odpowiedzi podane przez autorów i recenzentów oraz zaakceptowane przez komisję rozpatrującą zastrzeżenia”.

Odpowiedzi te – jak podkreślono – są zgodne ze źródłami piśmienniczymi podanymi na stronie internetowej CEM, zalecanymi do przygotowania się do LEK.

– W świetle przedstawionej regulacji prawnej obecnie nie ma już możliwości unieważnienia pytań, ewentualnie uznania więcej niż jednej odpowiedzi za prawidłową – napisano.

W czym tkwi problem?
Prof. Pepłońska przypomniała, że „LEK jest organizowany i przeprowadzany na zasadach opisanych m.in w art. 14a–14f ustawy z 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz.U. z 2022 r. poz. 1731)”.

Zgodnie z jej art. 14e zdający LEK w danym terminie może wnieść w trakcie egzaminu albo bezpośrednio po jego zakończeniu, przed opuszczeniem sali egzaminacyjnej, merytoryczne zastrzeżenie do pytania testowego wykorzystywanego podczas tego egzaminu.

– Zastrzeżenie składa się do dyrektora CEM na formularzu, którego wzór opracowuje CEM. Zastrzeżenie to rozpatruje w terminie 3 dni od dnia, w którym odbył się egzamin, komisja powołana przez dyrektora CEM spośród osób, których wiedza, doświadczenie i autorytet dają rękojmie prawidłowego rozpatrzenia wniesionych zastrzeżeń. W przypadku uznania zastrzeżenia komisja unieważnia pytanie testowe objęte zastrzeżeniem. Rozstrzygnięcie to powoduje obniżenie maksymalnej możliwej do uzyskania liczby punktów z testu. Za unieważnione pytanie nie przyznaje się punktów. Rozstrzygnięcie niezgodne z przepisami prawa jest nieważne – podkreśliła w piśmie skierowanym do NIL, podkreślając, że „z unormowania tego wynika, że podmiotem uprawnionym do unieważnienia pytań jest komisja, a czynność ta może być dokonana przed ustaleniem wyników egzaminu. Obecnie więc procedura taka nie może być już przeprowadzona”.

– Art. 14d ust. 2 ustawy stanowi, że LEK polega na rozwiązaniu odpowiedniego testu składającego się z 200 pytań zawierających 5 odpowiedzi, z których tylko jedna jest prawidłowa. W świetle tego przepisu nie ma możliwości uznania więcej niż jednej prawidłowej odpowiedzi – dodała.

Pytania pochodzą od zewnętrznych autorów
Dyrektor CEM podkreśliła również, że „wszystkie podane w piśmie NIL pytania zostały pozyskane od autorów, którzy oprócz treści pytania, dystraktorów oraz wskazania poprawnej odpowiedzi podali źródło piśmiennicze, w którym można odnaleźć prawidłową odpowiedź.”

I tak:
– pytanie nr 1 (103. w teście) było przedmiotem obrad komisji rozpatrującej zastrzeżenia. Komisja uznała za prawidłową odpowiedź D. Na taką odpowiedź wskazało 55,7 proc. zdających – była to zatem najczęściej wybierana odpowiedź,
– pytanie nr 2 (122. w teście) – autor i recenzenci pytania wskazali odpowiedź B oraz źródło: A. Windak, S. Chlabicz, A. Mastelarz-Migas, i in., „Medycyna rodzinna. Podręcznik dla lekarzy i studentów”, Wyd. Termedia, Poznań 2015, s. 312–313. Pozycja ta jest podana w wykazie literatury zamieszczonym na stronie internetowej CEM. CEM nie rekomendowało zaś w tym obszarze książki „Interna Szczeklika”, powołanej w piśmie NIL,
– pytanie nr 3 (75. w teście) – autor i recenzent pytania wskazali odpowiedź E oraz źródło piśmiennicze: A. Żyluk (red.) „Zarys chirurgii, rozdz. 6. Rak żołądka”, PediPage, Warszawa 2016, s. 329–340. Pozycja ta jest podana w wykazie literatury zamieszczonym na stronie internetowej CEM,
– pytanie nr 4 (74. w teście) – autor i recenzent pytania wskazali odpowiedź D oraz źródło piśmiennicze: A. Żyluk, „VIII Nowotwory. 1. Wstęp do chirurgii nowotworów złośliwych” – „Zarys chirurgii. Podręcznik dla studentów i lekarzy w trakcie specjalizacji”. PediPage, Warszawa 2016, s. 293. Pozycja ta jest podana w wykazie literatury zamieszczonym na stronie internetowej CEM,
– pytanie nr 5 (70. w teście) – autor i recenzent pytania wskazali odpowiedź C oraz źródło piśmiennicze: W. Noszczyk, „Chirurgia”, PZWL. Pozycja ta jest podana w wykazie literatury zamieszczonym na stronie internetowej CEM. CEM nie rekomendowało zaś w tym obszarze książki „Interna Szczeklika”, powołanej w piśmie NIL,
– pytanie nr 6 (73. w teście) – autor i recenzent pytania wskazali odpowiedź D oraz źródło piśmiennicze: A. Żyluk (red.), „Zarys chirurgii, Podręcznik dla studentów i lekarzy w trakcie specjalizacji”, MediPage, Warszawa 2016, s. 305. Pozycja ta jest podana w wykazie literatury zamieszczonym na stronie internetowej CEM. Nie rekomendowano zaś w tym obszarze książki „Interna Szczeklika” i rejestrów onkologicznych podanych w przedmiotowym piśmie.

Wiedza jest dynamiczna, a wytyczne się zmieniają
Damian Patecki w korespondencji nadesłanej do „Menedżera Zdrowia” podkreślił, że „odpowiedź CEM – nadesłaną do Naczelnej Izby Lekarskiej – izba przyjęła ze smutkiem”.

– Martwimy się o nasze młodsze koleżanki i kolegów. Wiedza medyczna powinna być oparta na najnowszych podręcznikach i wytycznych, a pytania muszą być konstruowane bez zarzutu. Pytania wewnętrznie sprzeczne powodują problem po stronie lekarskiej związany z koniecznością nauki pod konkretny podręcznik. Jest to demoralizujące. Przypomina to słynną nowelę Sławomira Mrożka pod tytułem „Słoń” – zaznaczył.

– Rozumiemy to, że wiedza medyczna jest dynamiczna, wytyczne się zmieniają, odkrywamy nowe zagadnienia i pytania egzaminacyjne muszą za tym nadążać. Postulujemy zwiększenie finansowania CEM i stworzenie możliwości poprawy jakości egzaminu – podsumował Damian Patecki.

Przeczytaj także: „Nie będzie specjalnych zachęt resortu zdrowia do szczepień przeciwko grypie”, „Odechciewa się jakiejkolwiek aktywności”.

 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.