iStock
Zmiany w finansowaniu świadczeń
Tagi: | Narodowy Fundusz Zdrowia, NFZ |
8 listopada rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz niektórych innych ustaw – zapisano w nim zmiany w zasadach finansowania świadczeń i w zakresie zadań zleconych Narodowemu Funduszowi Zdrowia.
– Projekt ma na celu optymalizację wydatkowania publicznych pieniędzy na ochronę zdrowia – wyjaśniono w dokumencie, w którym zapisano zmiany dotyczące:
• ustawy z 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty,
• ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
• ustawy z 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym,
• ustawy z 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi,
• ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej,
• ustawy z 28 listopada 2014 r. – Prawo o aktach stanu cywilnego,
• ustawy z 18 marca 2016 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw,
• ustawy z 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny wykonawczy oraz niektórych innych ustaw.
Co zmieniono?
Najważniejsze zmiany to:
– umożliwienie włączenia do finansowania przez Narodowy Fundusz Zdrowia nabycia szczepionek wykorzystywanych do szczepień obowiązkowych w ramach programu szczepień ochronnych oraz szczepionek i innych immunologicznych produktów leczniczych stanowiących rezerwę, stosowanych w razie wystąpienia zagrożenia epidemicznego lub epidemii za wyjątkiem szczepionek przeciwko COVID-19,
– objęcie finansowania przez Narodowy Fundusz Zdrowia:
a) świadczeń wysokospecjalistycznych,
b) leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych dla osób powyżej 75. roku życia (tzw. leki 75 plus) oraz leków dla kobiet w ciąży (tzw. ciąża plus),
c) leków oraz wyrobów medycznych nabywanych w ramach programów polityki zdrowotnej ministra zdrowia w zakresie leczenia hemofilii i pokrewnych skaz krwotocznych oraz leczenia antyretrowirusowego osób żyjących z wirusem HIV,
d) zadań zespołów ratownictwa medycznego.
– przywrócenie trybu finansowania obowiązującego dla zadań zleconych z zakresu administracji rządowej w zakresie finansowania staży podyplomowych lekarzy i lekarzy dentystów. W związku z powyższym środki na realizację tego zadania będą przekazywane marszałkowi województwa przez właściwego wojewodę, a nie jak obecnie przez ministra właściwego do spraw zdrowia,
– umożliwienie jednorazowego zasilenia w 2023 r. Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 środkami pochodzącymi z funduszu zapasowego Narodowego Funduszu Zdrowia z przeznaczeniem ich na finansowanie między innymi szczepień ochronnych związanych z przeciwdziałaniem COVID-19 oraz kosztów związanych z działalnością infolinii Narodowego Programu Szczepień,
– wprowadzenie przepisu incydentalnego umożliwiającego ministrowi właściwemu do spraw zdrowia w 2023 r. udzielenie wsparcia finansowego inwestycji realizowanych w określonych podmiotach leczniczych, dla których podmiotem tworzącym jest jednostka samorządu terytorialnego,
– umożliwienie wsparcia wieloletnich inwestycji budowlanych finansowanych lub dofinansowanych z budżetu państwa z części pozostającej w dyspozycji ministra zdrowia oraz wieloletnich inwestycji budowlanych finansowanych lub dofinansowanych z budżetu państwa z części pozostającej w dyspozycji ministra spraw wewnętrznych, w uzasadnionych przypadkach w łącznej kwocie środków z budżetu państwa wyższej niż wartość kosztorysowa inwestycji określona przy rozpoczęciu jej realizacji, obejmująca koszty przygotowania do realizacji, koszty robót budowlanych, koszty nadzoru nad wykonywaniem robót budowlanych i koszty pierwszego wyposażenia,
– dostosowanie przepisu art. 95 ust. 14 pkt. 1 ustawy o świadczeniach do aktualnej sytuacji faktycznej i prawnej,
– uchylenie od 2023 r. maksymalnych limitów wydatków określonych w ustawach w zakresie finansowanym z budżetu państwa w ramach części 46 – Zdrowie lub w dziale 851 – Ochrona zdrowia w innych częściach budżetu państwa, w związku z wprowadzoną w 2021 r. zmianą ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634, z późn.zm.), która pozwoliła na wyłączenie wydatków w części budżetu państwa „zdrowie” oraz w dziale „ochrona zdrowia” w innych częściach budżetu państwa z obowiązku określania w treści ustawy maksymalnego limitu wydatków będących skutkiem finansowym wejścia w życie nowych przepisów.
Ile to będzie kosztować?
– Projekt ustawy jest co do zasady neutralny dla sektora finansów publicznych – wskazano w uzasadnieniu, dodając, że „skutki finansowe wynikające z projektowanych rozwiązań zostaną pokryte z pieniędzy przewidzianych w planie finansowym NFZ lub środków zgromadzonych na funduszu zapasowym”.
– Źródłem zwiększonych przychodów NFZ będzie prognozowane zwiększenie się przychodów ze składek na ubezpieczenie zdrowotne, a także zgromadzony fundusz zapasowy – uzasadniono.
W ocenie skutków regulacji wyliczono, że zmiany finansowe w zakresie NFZ dotyczą:
a) zmniejszenia dochodów o 5926 mln zł z tytułu braku dotacji z budżetu państwa na realizację zadań związanych z finansowaniem:
– świadczeń wysokospecjalistycznych – 222 mln zł,
– „leków 75+” i „leków ciąża+” – 1100 mln zł,
– składek na ubezpieczenie zdrowotne finansowanych obecnie z budżetu państwa w ramach działu 851 – Ochrona zdrowia – 1000 mln zł,
– zadań zespołów ratownictwa medycznego – 3604 mln zł.
b) zwiększenia wydatków o 1217 mln zł, związanych z przeniesieniem do finansowania przez NFZ zadań związanych z:
– zakupem leków w ramach programów polityki zdrowotnej – 812 mln zł,
– zakupem szczepionek do szczepień obowiązkowych w ramach Programu Szczepień Ochronnych – 405 mln zł.
Projekt zacznie obowiązywać 1 stycznia 2023 r.
Udostępniamy projekt w całości.
Dokument można oglądać wyłącznie na komputerach lub ściągając go po kliknięciu w: Projekt ustawy o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz niektórych innych ustaw.
Przeczytaj także: „Każdy z pacjentów straci” i „Od listopada duże zmiany w refundacji w obszarze AZS”
• ustawy z 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty,
• ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
• ustawy z 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym,
• ustawy z 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi,
• ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej,
• ustawy z 28 listopada 2014 r. – Prawo o aktach stanu cywilnego,
• ustawy z 18 marca 2016 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw,
• ustawy z 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny wykonawczy oraz niektórych innych ustaw.
Co zmieniono?
Najważniejsze zmiany to:
– umożliwienie włączenia do finansowania przez Narodowy Fundusz Zdrowia nabycia szczepionek wykorzystywanych do szczepień obowiązkowych w ramach programu szczepień ochronnych oraz szczepionek i innych immunologicznych produktów leczniczych stanowiących rezerwę, stosowanych w razie wystąpienia zagrożenia epidemicznego lub epidemii za wyjątkiem szczepionek przeciwko COVID-19,
– objęcie finansowania przez Narodowy Fundusz Zdrowia:
a) świadczeń wysokospecjalistycznych,
b) leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych dla osób powyżej 75. roku życia (tzw. leki 75 plus) oraz leków dla kobiet w ciąży (tzw. ciąża plus),
c) leków oraz wyrobów medycznych nabywanych w ramach programów polityki zdrowotnej ministra zdrowia w zakresie leczenia hemofilii i pokrewnych skaz krwotocznych oraz leczenia antyretrowirusowego osób żyjących z wirusem HIV,
d) zadań zespołów ratownictwa medycznego.
– przywrócenie trybu finansowania obowiązującego dla zadań zleconych z zakresu administracji rządowej w zakresie finansowania staży podyplomowych lekarzy i lekarzy dentystów. W związku z powyższym środki na realizację tego zadania będą przekazywane marszałkowi województwa przez właściwego wojewodę, a nie jak obecnie przez ministra właściwego do spraw zdrowia,
– umożliwienie jednorazowego zasilenia w 2023 r. Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 środkami pochodzącymi z funduszu zapasowego Narodowego Funduszu Zdrowia z przeznaczeniem ich na finansowanie między innymi szczepień ochronnych związanych z przeciwdziałaniem COVID-19 oraz kosztów związanych z działalnością infolinii Narodowego Programu Szczepień,
– wprowadzenie przepisu incydentalnego umożliwiającego ministrowi właściwemu do spraw zdrowia w 2023 r. udzielenie wsparcia finansowego inwestycji realizowanych w określonych podmiotach leczniczych, dla których podmiotem tworzącym jest jednostka samorządu terytorialnego,
– umożliwienie wsparcia wieloletnich inwestycji budowlanych finansowanych lub dofinansowanych z budżetu państwa z części pozostającej w dyspozycji ministra zdrowia oraz wieloletnich inwestycji budowlanych finansowanych lub dofinansowanych z budżetu państwa z części pozostającej w dyspozycji ministra spraw wewnętrznych, w uzasadnionych przypadkach w łącznej kwocie środków z budżetu państwa wyższej niż wartość kosztorysowa inwestycji określona przy rozpoczęciu jej realizacji, obejmująca koszty przygotowania do realizacji, koszty robót budowlanych, koszty nadzoru nad wykonywaniem robót budowlanych i koszty pierwszego wyposażenia,
– dostosowanie przepisu art. 95 ust. 14 pkt. 1 ustawy o świadczeniach do aktualnej sytuacji faktycznej i prawnej,
– uchylenie od 2023 r. maksymalnych limitów wydatków określonych w ustawach w zakresie finansowanym z budżetu państwa w ramach części 46 – Zdrowie lub w dziale 851 – Ochrona zdrowia w innych częściach budżetu państwa, w związku z wprowadzoną w 2021 r. zmianą ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634, z późn.zm.), która pozwoliła na wyłączenie wydatków w części budżetu państwa „zdrowie” oraz w dziale „ochrona zdrowia” w innych częściach budżetu państwa z obowiązku określania w treści ustawy maksymalnego limitu wydatków będących skutkiem finansowym wejścia w życie nowych przepisów.
Ile to będzie kosztować?
– Projekt ustawy jest co do zasady neutralny dla sektora finansów publicznych – wskazano w uzasadnieniu, dodając, że „skutki finansowe wynikające z projektowanych rozwiązań zostaną pokryte z pieniędzy przewidzianych w planie finansowym NFZ lub środków zgromadzonych na funduszu zapasowym”.
– Źródłem zwiększonych przychodów NFZ będzie prognozowane zwiększenie się przychodów ze składek na ubezpieczenie zdrowotne, a także zgromadzony fundusz zapasowy – uzasadniono.
W ocenie skutków regulacji wyliczono, że zmiany finansowe w zakresie NFZ dotyczą:
a) zmniejszenia dochodów o 5926 mln zł z tytułu braku dotacji z budżetu państwa na realizację zadań związanych z finansowaniem:
– świadczeń wysokospecjalistycznych – 222 mln zł,
– „leków 75+” i „leków ciąża+” – 1100 mln zł,
– składek na ubezpieczenie zdrowotne finansowanych obecnie z budżetu państwa w ramach działu 851 – Ochrona zdrowia – 1000 mln zł,
– zadań zespołów ratownictwa medycznego – 3604 mln zł.
b) zwiększenia wydatków o 1217 mln zł, związanych z przeniesieniem do finansowania przez NFZ zadań związanych z:
– zakupem leków w ramach programów polityki zdrowotnej – 812 mln zł,
– zakupem szczepionek do szczepień obowiązkowych w ramach Programu Szczepień Ochronnych – 405 mln zł.
Projekt zacznie obowiązywać 1 stycznia 2023 r.
Udostępniamy projekt w całości.
Dokument można oglądać wyłącznie na komputerach lub ściągając go po kliknięciu w: Projekt ustawy o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz niektórych innych ustaw.
Przeczytaj także: „Każdy z pacjentów straci” i „Od listopada duże zmiany w refundacji w obszarze AZS”