123RF
Zmiany w refundacji wyrobów medycznych. Za co zapłaci NFZ?
Tagi: | wyroby medyczne, projekt rozporządzenia, wyroby chłonne, protezy, ortezy, Ministerstwo Zdrowia |
Zaproponowano zmiany w wykazie wyrobów medycznych na zlecenie – dotyczą one między innymi umożliwienia wysyłkowej sprzedaży części wyrobów medycznych, niższych dopłat do wyrobów chłonnych czy zmiany limitu ortez i protez na zamówienia. Nowe regulacje będą kosztowały Narodowy Fundusz Zdrowia 300 mln złotych.
26 czerwca na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie wykazu wyrobów medycznych wydawanych na zlecenie –
W uzasadnieniu wyjaśniano, że „nowelizacja ma na celu poszerzenie dostępu pacjentów do wyrobów medycznych na zlecenie, uwzględniając zarówno nowe pozycje, jak i dostosowując limity do realiów rynkowych”.
– Projektowana nowelizacja wprowadza zmiany będące odpowiedzią na postulaty pacjentów, lekarzy i organizacji pacjenckich. Celem tych propozycji jest zwiększenie dostępności do wyrobów medycznych oraz uszczegółowienie obowiązujących przepisów, co pozwoli na wyeliminowanie problemów interpretacyjnych – wskazano.
Ponadto w dokumencie została także dodana informacja na temat możliwości realizacji wybranych zleceń drogą wysyłkową, co – jak zaznacza Ministerstwo Zdrowia – jest często poszukiwaną informacją przez pacjentów.
– Zakres wyrobów dostępnych tą drogą został skonsultowany ze środowiskiem ekspertów i konsultantów krajowych, biorąc pod uwagę bezpieczeństwo pacjentów i stopień konieczności dopasowania wyrobów medycznych – dodano.
Najważniejsze zmiany, jakie wprowadza nowela
W projekcie nowelizacji wprowadzono kilkanaście ważnych zmian. Najważniejsze z nich obejmują:
– Zmiany limitów i opisów ortez i protez na zamówienie, jak również obuwia ortopedycznego na zamówienie, co wynika ze zmian technologicznych, a także konieczności uwzględnienia cen wyrobów medycznych. Limity zostały określone na podstawie danych rynkowych, jak również możliwości uzyskania dofinansowania z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, który w przypadku osób z niepełnosprawnością jest źródłem dofinansowani.a do zaopatrzenia w wyroby medyczne refundowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
– Zmniejszenie udziału pacjenta w limicie refundacji na wyroby chłonne z 30 proc. do 20 proc., a w przypadku dzieci do 10 proc. Biorąc pod uwagę dostępne ścieżki zaopatrzenia, w tym także możliwość zakupów przez internet realizowanych drogą wysyłkową, przez świadczeniodawców, którzy podpisali umowę z NFZ, obniżenie udziału w limicie przybliża limit do realnych cen wyrobów medycznych. Ceny wyrobów medycznych w ramach wyrobów medycznych na zlecenie nie są cenami sztywnymi, co pozwala poszukiwać wyrobów w najbardziej konkurencyjnych cenach dla pacjenta.
– Wprowadzenie do wykazu aparatów do pomiaru INR/PT dla pacjentów leczonych antagonistami witaminy K wymagających regularnej kontroli wskaźnika PT/INR do ukończenia 18. roku życia lub ze sztucznymi mechanicznymi zastawkami serca lub z migotaniem przedsionków z umiarkowaną do ciężkiej stenozą mitralną lub posiadających orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności, co ma na celu poprawę przestrzegania farmakoterapii i ułatwienie monitorowania leczenia, a także w uzasadnionych medycznie przypadkach zmiany w dawkowaniu leków.
– Dodanie wkładek ortopedycznych na zamówienie wraz z badaniem rozmieszczenia nacisków na podeszwowej stronie stóp, co ma służyć profilaktyce pierwotnego lub wtórnego owrzodzenia u pacjentów z cukrzycą i zespołem stopy cukrzycowej.
– Poszerzenie wykazu o wyroby kompresyjne okrągłodziane w populacji pacjentów z niewydolnością żylną w leczeniu lub profilaktyce owrzodzeń żylnych.
– Zmiany w refundacji osprzętu do pomp insulinowych, uwzględniające rekomendowane okresy użytkowania, jak również nowe wyroby na rynku.
– Zwiększenie limitu refundacji w przypadku bardzo wysokich wad wzroku pow. 10 dioptrii.
– Podział refundacji białych lasek ze względu na ich funkcjonalność i zastosowanie, wraz z odrębnymi limitami.
– Wprowadzenie refundacji wyrobów przeznaczonych dla pacjentek po mastektomii: rękawów profilaktycznych kompresyjnych okrągłodzianych, gorsetów pooperacyjnych i biustonoszy.
– Podział refundacji protez piersi ze względu na ich budowę, a także podniesienie limitu na nie oraz zwiększenie limitu na peruki.
– Uwzględnienie chorób rzadkich, takich jak hiperinsulinizm i glikogenoza w refundacji systemów monitorowania glikemii, jak również zmiany w warunkach przyznawania tych systemów (m.in. poszerzenie wskazań do refundacji FGM o kobiety w ciąży i w okresie połogu z cukrzycą).
– Zmniejszenie udziału w limicie cewników hydrofilowych do 10 proc. dla pacjentów dorosłych.
– Wprowadzenie refundacji na plastry mocujące do filtrów HME.
Skutki dla budżetu NFZ
Wskazano również, że „projektowana nowelizacja rozporządzenia wprowadza zmiany, które będą niosły skutki finansowe dla budżetu Narodowego Funduszu Zdrowia”.
Oszacowano, że „wprowadzane zmiany w skali roku to wzrost nakładów o mniej więcej 300 mln zł od 1 stycznia 2024 r. Środki zostaną zabezpieczone w planie finansowym NFZ”.
Największe koszty będą wiązały się z:
– zmianą i rozszerzeniem refundacji w obszarze protez i ortez na zamówienie oraz obuwia ortopedycznego – ok. 104 mln zł,
– zmniejszeniem udziału pacjenta w limicie refundacji na wyroby chłonne z 30 proc. do 20 proc., w przypadku wyrobów dla dzieci do 10 proc. – ok. 50 mln zł,
– poszerzeniem wykazu o wyroby kompresyjne okrągłodziane – ok. 39 mln zł,
– dodaniem wkładek ortopedycznych na zamówienie wraz z badaniem rozmieszczenia nacisków na podeszwowej stronie stóp u pacjentów z cukrzycą i zespołem stopy cukrzycowej – ok. 37 mln zł,
– zmianą w refundacji osprzętu do pomp insulinowych oraz uwzględnieniem niektórych chorób rzadkich w refundacji systemów monitorowania glikemii, jak również zmianami w warunkach przyznawania tych systemów – ok. 18 mln zł,
– wprowadzeniem do wykazu aparatów do pomiaru INR/PT dla pacjentów leczonych antagonistami witaminy K wymagających regularnej kontroli wskaźnika PT/INR do ukończenia 18. roku życia lub pacjentów ze sztucznymi mechanicznymi zastawkami serca lub z migotaniem przedsionków z umiarkowaną do ciężkiej stenozą mitralną lub posiadających orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności – ok. 10 mln zł,
– zwiększeniem limitu refundacji w przypadku bardzo wysokich wad wzroku pow. 10 dioptrii, do 350 zł za soczewkę okularową – ok. 10 mln zł,
– wprowadzeniem refundacji wyrobów przeznaczonych dla pacjentek po mastektomii; zwiększeniem limitu na peruki i protezy piersi – ok. 9 mln zł,
– podziałem refundacji białych lasek ze względu na ich funkcjonalność i zastosowanie, wraz z odrębnymi limitami – ok. 2 mln zł,
– zmniejszeniem udziału w limicie cewników hydrofilowych do 10 proc. dla pacjentów dorosłych – ok. 4 mln zł,
– wprowadzeniem refundacji na plastry mocujące do filtrów HME – ok. 2,5 mln zł,
– pozostałymi zmianami – ok. 14,5 mln zł.
Nowe regulacje dopiero od przyszłego roku
Resort poinformował również, że „ze względu na zakres zmian nowelizacja powinna wejść w życie od 1 stycznia 2024 r., co pozwoli na dostosowanie systemów informatycznych NFZ”.
Jednocześnie podkreślono, że „część zleceń wystawionych lub wystawionych i potwierdzonych, lub częściowo zrealizowanych, ze względu na znaczne zmiany w opisie, będzie realizowanych na dotychczasowych zasadach po 1 stycznia 2024 r. – ze względu na brak możliwości zmapowania ich w nowym wykazie”.
– Te, które są możliwe do zmapowania, a jest ich większość, będą realizowane zgodnie z nowymi limitami, co powinno być korzystne dla pacjentów szczególnie w obszarze wyrobów na zamówienie – zaznaczono.
Udostępniamy projekt.
Dokument można oglądać na komputerach, niektórych telefonach lub ściągając go po kliknięciu w: Projekt rozporządzenia ministra zdrowia zmieniający rozporządzenie w sprawie wykazu wyrobów medycznych wydawanych na zlecenie.
Uwagi do projektu – w wersji edytowalnej – można wysyłać na adres: dep-pl@mz.gov.pl – do 15 dni od otrzymania pisma w sprawie dokumentu.
W uzasadnieniu wyjaśniano, że „nowelizacja ma na celu poszerzenie dostępu pacjentów do wyrobów medycznych na zlecenie, uwzględniając zarówno nowe pozycje, jak i dostosowując limity do realiów rynkowych”.
– Projektowana nowelizacja wprowadza zmiany będące odpowiedzią na postulaty pacjentów, lekarzy i organizacji pacjenckich. Celem tych propozycji jest zwiększenie dostępności do wyrobów medycznych oraz uszczegółowienie obowiązujących przepisów, co pozwoli na wyeliminowanie problemów interpretacyjnych – wskazano.
Ponadto w dokumencie została także dodana informacja na temat możliwości realizacji wybranych zleceń drogą wysyłkową, co – jak zaznacza Ministerstwo Zdrowia – jest często poszukiwaną informacją przez pacjentów.
– Zakres wyrobów dostępnych tą drogą został skonsultowany ze środowiskiem ekspertów i konsultantów krajowych, biorąc pod uwagę bezpieczeństwo pacjentów i stopień konieczności dopasowania wyrobów medycznych – dodano.
Najważniejsze zmiany, jakie wprowadza nowela
W projekcie nowelizacji wprowadzono kilkanaście ważnych zmian. Najważniejsze z nich obejmują:
– Zmiany limitów i opisów ortez i protez na zamówienie, jak również obuwia ortopedycznego na zamówienie, co wynika ze zmian technologicznych, a także konieczności uwzględnienia cen wyrobów medycznych. Limity zostały określone na podstawie danych rynkowych, jak również możliwości uzyskania dofinansowania z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, który w przypadku osób z niepełnosprawnością jest źródłem dofinansowani.a do zaopatrzenia w wyroby medyczne refundowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
– Zmniejszenie udziału pacjenta w limicie refundacji na wyroby chłonne z 30 proc. do 20 proc., a w przypadku dzieci do 10 proc. Biorąc pod uwagę dostępne ścieżki zaopatrzenia, w tym także możliwość zakupów przez internet realizowanych drogą wysyłkową, przez świadczeniodawców, którzy podpisali umowę z NFZ, obniżenie udziału w limicie przybliża limit do realnych cen wyrobów medycznych. Ceny wyrobów medycznych w ramach wyrobów medycznych na zlecenie nie są cenami sztywnymi, co pozwala poszukiwać wyrobów w najbardziej konkurencyjnych cenach dla pacjenta.
– Wprowadzenie do wykazu aparatów do pomiaru INR/PT dla pacjentów leczonych antagonistami witaminy K wymagających regularnej kontroli wskaźnika PT/INR do ukończenia 18. roku życia lub ze sztucznymi mechanicznymi zastawkami serca lub z migotaniem przedsionków z umiarkowaną do ciężkiej stenozą mitralną lub posiadających orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności, co ma na celu poprawę przestrzegania farmakoterapii i ułatwienie monitorowania leczenia, a także w uzasadnionych medycznie przypadkach zmiany w dawkowaniu leków.
– Dodanie wkładek ortopedycznych na zamówienie wraz z badaniem rozmieszczenia nacisków na podeszwowej stronie stóp, co ma służyć profilaktyce pierwotnego lub wtórnego owrzodzenia u pacjentów z cukrzycą i zespołem stopy cukrzycowej.
– Poszerzenie wykazu o wyroby kompresyjne okrągłodziane w populacji pacjentów z niewydolnością żylną w leczeniu lub profilaktyce owrzodzeń żylnych.
– Zmiany w refundacji osprzętu do pomp insulinowych, uwzględniające rekomendowane okresy użytkowania, jak również nowe wyroby na rynku.
– Zwiększenie limitu refundacji w przypadku bardzo wysokich wad wzroku pow. 10 dioptrii.
– Podział refundacji białych lasek ze względu na ich funkcjonalność i zastosowanie, wraz z odrębnymi limitami.
– Wprowadzenie refundacji wyrobów przeznaczonych dla pacjentek po mastektomii: rękawów profilaktycznych kompresyjnych okrągłodzianych, gorsetów pooperacyjnych i biustonoszy.
– Podział refundacji protez piersi ze względu na ich budowę, a także podniesienie limitu na nie oraz zwiększenie limitu na peruki.
– Uwzględnienie chorób rzadkich, takich jak hiperinsulinizm i glikogenoza w refundacji systemów monitorowania glikemii, jak również zmiany w warunkach przyznawania tych systemów (m.in. poszerzenie wskazań do refundacji FGM o kobiety w ciąży i w okresie połogu z cukrzycą).
– Zmniejszenie udziału w limicie cewników hydrofilowych do 10 proc. dla pacjentów dorosłych.
– Wprowadzenie refundacji na plastry mocujące do filtrów HME.
Skutki dla budżetu NFZ
Wskazano również, że „projektowana nowelizacja rozporządzenia wprowadza zmiany, które będą niosły skutki finansowe dla budżetu Narodowego Funduszu Zdrowia”.
Oszacowano, że „wprowadzane zmiany w skali roku to wzrost nakładów o mniej więcej 300 mln zł od 1 stycznia 2024 r. Środki zostaną zabezpieczone w planie finansowym NFZ”.
Największe koszty będą wiązały się z:
– zmianą i rozszerzeniem refundacji w obszarze protez i ortez na zamówienie oraz obuwia ortopedycznego – ok. 104 mln zł,
– zmniejszeniem udziału pacjenta w limicie refundacji na wyroby chłonne z 30 proc. do 20 proc., w przypadku wyrobów dla dzieci do 10 proc. – ok. 50 mln zł,
– poszerzeniem wykazu o wyroby kompresyjne okrągłodziane – ok. 39 mln zł,
– dodaniem wkładek ortopedycznych na zamówienie wraz z badaniem rozmieszczenia nacisków na podeszwowej stronie stóp u pacjentów z cukrzycą i zespołem stopy cukrzycowej – ok. 37 mln zł,
– zmianą w refundacji osprzętu do pomp insulinowych oraz uwzględnieniem niektórych chorób rzadkich w refundacji systemów monitorowania glikemii, jak również zmianami w warunkach przyznawania tych systemów – ok. 18 mln zł,
– wprowadzeniem do wykazu aparatów do pomiaru INR/PT dla pacjentów leczonych antagonistami witaminy K wymagających regularnej kontroli wskaźnika PT/INR do ukończenia 18. roku życia lub pacjentów ze sztucznymi mechanicznymi zastawkami serca lub z migotaniem przedsionków z umiarkowaną do ciężkiej stenozą mitralną lub posiadających orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności – ok. 10 mln zł,
– zwiększeniem limitu refundacji w przypadku bardzo wysokich wad wzroku pow. 10 dioptrii, do 350 zł za soczewkę okularową – ok. 10 mln zł,
– wprowadzeniem refundacji wyrobów przeznaczonych dla pacjentek po mastektomii; zwiększeniem limitu na peruki i protezy piersi – ok. 9 mln zł,
– podziałem refundacji białych lasek ze względu na ich funkcjonalność i zastosowanie, wraz z odrębnymi limitami – ok. 2 mln zł,
– zmniejszeniem udziału w limicie cewników hydrofilowych do 10 proc. dla pacjentów dorosłych – ok. 4 mln zł,
– wprowadzeniem refundacji na plastry mocujące do filtrów HME – ok. 2,5 mln zł,
– pozostałymi zmianami – ok. 14,5 mln zł.
Nowe regulacje dopiero od przyszłego roku
Resort poinformował również, że „ze względu na zakres zmian nowelizacja powinna wejść w życie od 1 stycznia 2024 r., co pozwoli na dostosowanie systemów informatycznych NFZ”.
Jednocześnie podkreślono, że „część zleceń wystawionych lub wystawionych i potwierdzonych, lub częściowo zrealizowanych, ze względu na znaczne zmiany w opisie, będzie realizowanych na dotychczasowych zasadach po 1 stycznia 2024 r. – ze względu na brak możliwości zmapowania ich w nowym wykazie”.
– Te, które są możliwe do zmapowania, a jest ich większość, będą realizowane zgodnie z nowymi limitami, co powinno być korzystne dla pacjentów szczególnie w obszarze wyrobów na zamówienie – zaznaczono.
Udostępniamy projekt.
Dokument można oglądać na komputerach, niektórych telefonach lub ściągając go po kliknięciu w: Projekt rozporządzenia ministra zdrowia zmieniający rozporządzenie w sprawie wykazu wyrobów medycznych wydawanych na zlecenie.
Uwagi do projektu – w wersji edytowalnej – można wysyłać na adres: dep-pl@mz.gov.pl – do 15 dni od otrzymania pisma w sprawie dokumentu.