iStock
Zmiany w reklamach leków
Opublikowano projekt rozporządzenia ministra zdrowia dotyczący reklamy produktów leczniczych – zaproponowano w nim zmianę treści komunikatów ostrzegawczych.
– Przed użyciem zapoznaj się z treścią ulotki dołączonej do opakowania bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża twojemu życiu lub zdrowiu – tę formułkę słyszeliśmy w reklamach produktów leczniczych. Przedstawiciele resortu zdrowia stwierdzili jednak, że nie jest ona skuteczna.
– Ostrzeżenie nie wykazuje potencjału do budowania pożądanych postaw u odbiorców służących bezpieczeństwu stosowania produktów leczniczych zgodnie z ulotką. Powyższa sytuacja wpływa niekorzystnie na odbiorcę przekazu reklamowego, bardzo słabo reagującego na odczytane ostrzeżenie, co w konsekwencji może wpływać na nierozsądną i nieodpowiedzialną konsumpcję leków – uzasadniono w ministerialnym projekcie, proponując trzy inne wersje komunikatów:
– „To jest lek. Dla bezpieczeństwa stosuj go zgodnie z ulotką dołączoną do opakowania. Nie przekraczaj maksymalnej dawki leku. W przypadku wątpliwości skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą”,
– „To jest lek. Dla bezpieczeństwa stosuj go zgodnie z ulotką dołączoną do opakowania i tylko wtedy, gdy jest to konieczne. W przypadku wątpliwości skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą”,
– „To jest lek. Dla bezpieczeństwa stosuj go zgodnie z ulotką dołączoną do opakowania. Zwróć uwagę na przeciwwskazania. W przypadku wątpliwości skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą”.
– Proponowane ostrzeżenia spowodują u odbiorcy pożądany nawyk konieczności zapoznawania się z ulotką informacyjną dołączoną do opakowania, która zawiera informacje dotyczące bezpiecznego dawkowania, stosowania zgodnie ze wskazaniami oraz z wszelkimi przeciwwskazaniami do stosowania produktu leczniczego – uzasadniono w projekcie.
– Wprowadzenie ostrzeżenia w różniących się wersjach, lecz z zachowaniem głównego przekazu, zwróci uwagę na nowy element reklamy oraz zawarty w nim przekaz. Odbiorca reklamy – jak było dotychczas, z jedną wersją ostrzeżenia – mógł ignorować tę treść, gdyż słyszał lub czytał takie ostrzeżenie wielokrotnie – podkreślono.
Jeśli chcesz ściągnąć dokument, kliknij w: Projekt rozporządzenia ministra zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie reklamy produktów leczniczych.
Uwagi do projektu można zgłaszać za pośrednictwem platformy ePUAP albo wysyłając je na adres gif@gif.gov.pl. Dotyczy to tych, którzy otrzymali pismo w tej sprawie – mają 30 dni na odpowiedź.
– Ostrzeżenie nie wykazuje potencjału do budowania pożądanych postaw u odbiorców służących bezpieczeństwu stosowania produktów leczniczych zgodnie z ulotką. Powyższa sytuacja wpływa niekorzystnie na odbiorcę przekazu reklamowego, bardzo słabo reagującego na odczytane ostrzeżenie, co w konsekwencji może wpływać na nierozsądną i nieodpowiedzialną konsumpcję leków – uzasadniono w ministerialnym projekcie, proponując trzy inne wersje komunikatów:
– „To jest lek. Dla bezpieczeństwa stosuj go zgodnie z ulotką dołączoną do opakowania. Nie przekraczaj maksymalnej dawki leku. W przypadku wątpliwości skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą”,
– „To jest lek. Dla bezpieczeństwa stosuj go zgodnie z ulotką dołączoną do opakowania i tylko wtedy, gdy jest to konieczne. W przypadku wątpliwości skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą”,
– „To jest lek. Dla bezpieczeństwa stosuj go zgodnie z ulotką dołączoną do opakowania. Zwróć uwagę na przeciwwskazania. W przypadku wątpliwości skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą”.
– Proponowane ostrzeżenia spowodują u odbiorcy pożądany nawyk konieczności zapoznawania się z ulotką informacyjną dołączoną do opakowania, która zawiera informacje dotyczące bezpiecznego dawkowania, stosowania zgodnie ze wskazaniami oraz z wszelkimi przeciwwskazaniami do stosowania produktu leczniczego – uzasadniono w projekcie.
– Wprowadzenie ostrzeżenia w różniących się wersjach, lecz z zachowaniem głównego przekazu, zwróci uwagę na nowy element reklamy oraz zawarty w nim przekaz. Odbiorca reklamy – jak było dotychczas, z jedną wersją ostrzeżenia – mógł ignorować tę treść, gdyż słyszał lub czytał takie ostrzeżenie wielokrotnie – podkreślono.
Jeśli chcesz ściągnąć dokument, kliknij w: Projekt rozporządzenia ministra zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie reklamy produktów leczniczych.
Uwagi do projektu można zgłaszać za pośrednictwem platformy ePUAP albo wysyłając je na adres gif@gif.gov.pl. Dotyczy to tych, którzy otrzymali pismo w tej sprawie – mają 30 dni na odpowiedź.