Dr Podlecka-Piętowska o konieczności rehabilitacji osób z SM podczas epidemii
Autor: Monika Stelmach
Data: 30.04.2020
Działy:
Aktualności w Neurologia
Aktualności
- Dzięki nowoczesnej farmakoterapii SM możemy często spowolnić lub wręcz zahamować postęp choroby. Istotne jest, aby oprócz właściwego leczenia, osoby z SM stymulowały pracę mózgu wykonując odpowiednie ćwiczenia – mówi dr n. med. Aleksandra Podlecka-Piętowska, neurolog z Katedry i Kliniki Neurologii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, ekspertka kampanii „Nie sam na SM".
Rusza Internetowa Akademia Treningu Mózgu, czyli cykl specjalnie opracowanych warsztatów online skierowanych do osób ze stwardnieniem rozsianym. Celem ich jest zaprezentowanie metod wspierających prawidłowe funkcjonowanie funkcji poznawczych, takich jak uwaga, pamięć, wyobraźnia, koncentracja czy kreatywne i logiczne myślenie. Podczas kilku spotkań uczestnicy poznają ćwiczenia stymulujące pracę mózgu oraz budowanie rezerwy poznawczej. Projekt realizowany jest w ramach trwającej kampanii edukacyjnej „Nie sam na SM".
W wyniku naturalnego procesu starzenia się organizmu, wraz z wiekiem w naszym mózgu następuje powolne zanikanie komórek nerwowych. W niektórych chorobach, głównie neurologicznych, do których zaliczamy stwardnienie rozsiane (SM), ten proces postępuje zdecydowanie szybciej. Utrata tkanki nerwowej może prowadzić do zaburzeń pracy mózgu, a osoby z SM mogą obserwować u siebie objawy świadczące o zaburzeniach funkcji poznawczych, co może powodować dyskomfort i obniżać jakość ich życia. Główne problemy mogą dotyczyć koncentracji uwagi, zmniejszenia szybkości przetwarzania i zapamiętywania informacji czy też ogólnego spowolnienia wykonywania czynności dnia codziennego.
- Obecnie dzięki nowoczesnym terapiom stosowanym w SM możemy często spowolnić lub wręcz zahamować postęp choroby. Możemy też wpływać na zaburzenia procesów poznawczych, opóźnić ich pojawianie się czy zmniejszyć rozwój. Istotne jest, aby oprócz właściwego leczenia, osoby z SM stymulowały pracę mózgu wykonując odpowiednie ćwiczenia – mówi dr n. med. Aleksandra Podlecka-Piętowska, neurolog z Katedry i Kliniki Neurologii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, ekspertka kampanii „Nie sam na SM".
Ćwicząc odpowiednio wcześnie funkcje poznawcze pozwalamy na utrzymanie mózgu w lepszej kondycji. Warto wspierać się aktywnością dnia codziennego, wyznaczać sobie nowe atrakcyjne i motywujące bodźce lub rozwiązywać zadania trudniejsze, stymulujące pracę mózgu. Wszystkie te działania wpływają na plastyczność mózgu oraz rozwijają rezerwę poznawczą. Rozumiana jest ona jako wiedza i umiejętności zdobyte w trakcie życia, które mogą opóźniać powiązany z wiekiem spadek funkcji poznawczych.
Dzięki rezerwie poznawczej mózg jest w stanie skompensować pogarszający się stan swojego funkcjonowania na skutek postępującej choroby. Zaburzeniom poznawczym lepiej zapobiegać niż je leczyć. Należy być świadomym, iż to co zrobimy dla naszego mózgu od początku choroby, warunkuje nam to, jak będziemy funkcjonowali po 15 czy 20 latach jej przebiegu. Regularne „ćwiczenie” mózgu również pozwala utrzymać aktywność zawodową i społeczną osób z SM, co wpływa bardzo pozytywnie na ich jakość życia.
Akademia Treningu Mózgu
Stworzona specjalnie z myślą o osobach ze stwardnieniem rozsianym Akademia Treningu Mózgu ma na celu przedstawienie praktycznych metod i technik wpierających prawidłowe funkcjonowanie funkcji poznawczych, w szczególności tych, których zaburzenia są najbardziej odczuwalne przez osoby z SM.
W trakcie zajęć uczestnicy poznają ćwiczenia rozwijające uważność, koncentrację uwagi i wyobraźnię. Problemy z uwagą są często jednymi z pierwszych zaburzeń funkcjonowania poznawczego u osób z SM. Dowiedzą się m.in.: jakie są funkcje uwagi? Czy jesteśmy w stanie wykonywać kilka trudnych zadań jednocześnie? Jak wykonywać trening uwagi, aby był efektywny?
Osoby biorące udział w warsztatach będą miały możliwość ćwiczenia pamięci roboczej (operacyjnej), która odpowiada za jednoczesne przechowywanie i przetwarzanie informacji. Pojemność jej może wpływać m.in. na szybkość i elastyczność myślenia. Pamięć robocza najmocniej ze wszystkich rodzajów pamięci osłabia się z wiekiem, co jest również mocno odczuwalne przez osoby z SM.
- W trakcie warsztatów chcemy też pokazać, jak uczyć się szybko i efektywnie. W życiu codziennym, w pracy, w szkole ciągle docierają do nas nowe informacje. Opanowanie ich jest czasami dużym wyzwaniem. A wystarczy poznać kilka praktycznych wskazówek psychologii poznawczej, żeby lepiej zapamiętywać i radzić sobie zarówno w życiu zawodowym, jak i codziennej aktywności – mówi dr Magdalena Przedniczek, psycholog, trener funkcji poznawczych, autorka ćwiczeń i prowadząca Akademię Treningu Mózgu.
Podczas zajęć osoby z SM będą mogły poznać techniki pamięciowe (tzw. mnemotechniki), które angażując obie półkule mózgowe pozwalają na zapamiętywanie dużych porcji materiału. Należy do nich Łańcuchowa Metoda Skojarzeń, strategia pamięciowa ułatwiająca zapamiętywanie i przypominanie.
Akademia Treningu Mózgu realizowana jest we współpracy z Polskim Towarzystwem Stwardnienia Rozsianego, SM-Walcz o siebie, Fundacją NeuroPozytywni oraz Śląskim Stowarzyszeniem Chorych na SM.
Terminy warsztatów online Akademii Treningu Mózgu pt. Ćwiczymy uwagę obywają się w środy o godz. 17, szczegóły spotkań online są publikowane na fejsbukowym profilu: „Akademia Treningu Mózgu”
W wyniku naturalnego procesu starzenia się organizmu, wraz z wiekiem w naszym mózgu następuje powolne zanikanie komórek nerwowych. W niektórych chorobach, głównie neurologicznych, do których zaliczamy stwardnienie rozsiane (SM), ten proces postępuje zdecydowanie szybciej. Utrata tkanki nerwowej może prowadzić do zaburzeń pracy mózgu, a osoby z SM mogą obserwować u siebie objawy świadczące o zaburzeniach funkcji poznawczych, co może powodować dyskomfort i obniżać jakość ich życia. Główne problemy mogą dotyczyć koncentracji uwagi, zmniejszenia szybkości przetwarzania i zapamiętywania informacji czy też ogólnego spowolnienia wykonywania czynności dnia codziennego.
- Obecnie dzięki nowoczesnym terapiom stosowanym w SM możemy często spowolnić lub wręcz zahamować postęp choroby. Możemy też wpływać na zaburzenia procesów poznawczych, opóźnić ich pojawianie się czy zmniejszyć rozwój. Istotne jest, aby oprócz właściwego leczenia, osoby z SM stymulowały pracę mózgu wykonując odpowiednie ćwiczenia – mówi dr n. med. Aleksandra Podlecka-Piętowska, neurolog z Katedry i Kliniki Neurologii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, ekspertka kampanii „Nie sam na SM".
Ćwicząc odpowiednio wcześnie funkcje poznawcze pozwalamy na utrzymanie mózgu w lepszej kondycji. Warto wspierać się aktywnością dnia codziennego, wyznaczać sobie nowe atrakcyjne i motywujące bodźce lub rozwiązywać zadania trudniejsze, stymulujące pracę mózgu. Wszystkie te działania wpływają na plastyczność mózgu oraz rozwijają rezerwę poznawczą. Rozumiana jest ona jako wiedza i umiejętności zdobyte w trakcie życia, które mogą opóźniać powiązany z wiekiem spadek funkcji poznawczych.
Dzięki rezerwie poznawczej mózg jest w stanie skompensować pogarszający się stan swojego funkcjonowania na skutek postępującej choroby. Zaburzeniom poznawczym lepiej zapobiegać niż je leczyć. Należy być świadomym, iż to co zrobimy dla naszego mózgu od początku choroby, warunkuje nam to, jak będziemy funkcjonowali po 15 czy 20 latach jej przebiegu. Regularne „ćwiczenie” mózgu również pozwala utrzymać aktywność zawodową i społeczną osób z SM, co wpływa bardzo pozytywnie na ich jakość życia.
Akademia Treningu Mózgu
Stworzona specjalnie z myślą o osobach ze stwardnieniem rozsianym Akademia Treningu Mózgu ma na celu przedstawienie praktycznych metod i technik wpierających prawidłowe funkcjonowanie funkcji poznawczych, w szczególności tych, których zaburzenia są najbardziej odczuwalne przez osoby z SM.
W trakcie zajęć uczestnicy poznają ćwiczenia rozwijające uważność, koncentrację uwagi i wyobraźnię. Problemy z uwagą są często jednymi z pierwszych zaburzeń funkcjonowania poznawczego u osób z SM. Dowiedzą się m.in.: jakie są funkcje uwagi? Czy jesteśmy w stanie wykonywać kilka trudnych zadań jednocześnie? Jak wykonywać trening uwagi, aby był efektywny?
Osoby biorące udział w warsztatach będą miały możliwość ćwiczenia pamięci roboczej (operacyjnej), która odpowiada za jednoczesne przechowywanie i przetwarzanie informacji. Pojemność jej może wpływać m.in. na szybkość i elastyczność myślenia. Pamięć robocza najmocniej ze wszystkich rodzajów pamięci osłabia się z wiekiem, co jest również mocno odczuwalne przez osoby z SM.
- W trakcie warsztatów chcemy też pokazać, jak uczyć się szybko i efektywnie. W życiu codziennym, w pracy, w szkole ciągle docierają do nas nowe informacje. Opanowanie ich jest czasami dużym wyzwaniem. A wystarczy poznać kilka praktycznych wskazówek psychologii poznawczej, żeby lepiej zapamiętywać i radzić sobie zarówno w życiu zawodowym, jak i codziennej aktywności – mówi dr Magdalena Przedniczek, psycholog, trener funkcji poznawczych, autorka ćwiczeń i prowadząca Akademię Treningu Mózgu.
Podczas zajęć osoby z SM będą mogły poznać techniki pamięciowe (tzw. mnemotechniki), które angażując obie półkule mózgowe pozwalają na zapamiętywanie dużych porcji materiału. Należy do nich Łańcuchowa Metoda Skojarzeń, strategia pamięciowa ułatwiająca zapamiętywanie i przypominanie.
Akademia Treningu Mózgu realizowana jest we współpracy z Polskim Towarzystwem Stwardnienia Rozsianego, SM-Walcz o siebie, Fundacją NeuroPozytywni oraz Śląskim Stowarzyszeniem Chorych na SM.
Terminy warsztatów online Akademii Treningu Mózgu pt. Ćwiczymy uwagę obywają się w środy o godz. 17, szczegóły spotkań online są publikowane na fejsbukowym profilu: „Akademia Treningu Mózgu”