123RF
Kolejne dowody na silne powiązania pomiędzy mózgiem a jelitami
Redaktor: Iwona Konarska
Data: 12.01.2023
Źródło: PAP/Paweł Wernicki
Działy:
Aktualności w Neurologia
Aktualności
Tagi: | oś jelita-mózg |
Lepsze wykształcenie wydaje się mieć związek z mniejszym zagrożeniem kilkoma rodzajami zaburzeń żołądkowo-jelitowych – informuje „International Journal of Molecular Sciences”.
Badania naukowców z Edith Cowan University w Perth (Australia) wykazały, że lepsza edukacja ma związek z lepszym stanem zdrowia przełyku, żołądka i jelit. Wcześniejsze badania tamtejszych specjalistów wykazały genetyczny związek pomiędzy dobrym stanem zdrowia jelit a chorobą Alzheimera (AD), ale nie rozstrzygnęły, czy jedno powoduje drugie.
– Zaburzenia jelitowe i choroba Alzheimera nie tylko mogą mieć wspólne predyspozycje genetyczne, ale w podobny sposób mogą na nie wpływać wariacje genetyczne leżące u podstaw osiągnięć edukacyjnych – wskazał kierujący badaniami prof. Simon Laws. Jak dodał, to kolejne dowody na silne powiązania pomiędzy mózgiem a jelitami, znane jako oś jelita-mózg.
W szeroko zakrojonym badaniu obserwacyjnym przeanalizowano informacje genetyczne ponad 766 tys. osób, ze szczególnym uwzględnieniem choroby Alzheimera, cech poznawczych i zaburzeń dotyczących przewodu pokarmowego, w tym choroby wrzodowej (PUD), zapalenia żołądka i dwunastnicy, choroby refluksowej przełyku (GERD), zespołu jelita drażliwego, uchyłkowatości i nieswoistego zapalenia jelit (IBD).
Stwierdzono, że wyższy poziom wykształcenia i funkcji poznawczych zmniejsza ryzyko zaburzeń jelitowych.
Główny badacz dr Emmanuel Adewuyi zwrócił uwagę na znaczące implikacje odkrycia: – Wyniki wskazują na edukację jako możliwą drogę do zmniejszenia ryzyka zaburzeń jelitowych poprzez na przykład zachęcanie do wyższego wykształcenia lub ewentualnego wydłużenia czasu nauki – stwierdził. – W związku z tym wysiłki polityczne mające na celu zwiększenie osiągnięć edukacyjnych lub trening poznawczy mogą przyczynić się do wyższego poziomu inteligencji, co może prowadzić do lepszych wyników zdrowotnych, w tym zmniejszonego ryzyka zaburzeń jelitowych.
Badania prowadzone na ECU ujawniły, że jelito może również wpływać na mózg. W przypadku choroby refluksowej przełyku wykazano spadek inteligencji, zdolności poznawczych oraz osiągnięć i kwalifikacji edukacyjnych.
– GERD może być czynnikiem ryzyka upośledzenia funkcji poznawczych, dlatego ważne jest, aby pracownicy służby zdrowia szukali oznak lub objawów dysfunkcji poznawczych u pacjentów z zaburzeniami jelit – wskazał Adewuyi. – Może to prowadzić do wcześniejszego wykrycia pogorszenia funkcji poznawczych, a tym samym do wcześniejszych interwencji. Potrzebne są dalsze badania, aby zbadać, czy leczenie, wyleczenie lub remisja GERD mogą przyczynić się do zmniejszenia ryzyka pogorszenia funkcji poznawczych.
Co ciekawe, wyższy poziom wykształcenia i funkcji poznawczych chroniący przed zaburzeniami jelit dotyczył wszystkich zaburzeń analizowanych w badaniu — jednak w dużej mierze z wyjątkiem nieswoistego zapalenia jelit. Zdaniem autorów badań niektóre geny zwiększające ryzyko choroby Alzheimera mogą chronić przed IBD i odwrotnie.
– Zaburzenia jelitowe i choroba Alzheimera nie tylko mogą mieć wspólne predyspozycje genetyczne, ale w podobny sposób mogą na nie wpływać wariacje genetyczne leżące u podstaw osiągnięć edukacyjnych – wskazał kierujący badaniami prof. Simon Laws. Jak dodał, to kolejne dowody na silne powiązania pomiędzy mózgiem a jelitami, znane jako oś jelita-mózg.
W szeroko zakrojonym badaniu obserwacyjnym przeanalizowano informacje genetyczne ponad 766 tys. osób, ze szczególnym uwzględnieniem choroby Alzheimera, cech poznawczych i zaburzeń dotyczących przewodu pokarmowego, w tym choroby wrzodowej (PUD), zapalenia żołądka i dwunastnicy, choroby refluksowej przełyku (GERD), zespołu jelita drażliwego, uchyłkowatości i nieswoistego zapalenia jelit (IBD).
Stwierdzono, że wyższy poziom wykształcenia i funkcji poznawczych zmniejsza ryzyko zaburzeń jelitowych.
Główny badacz dr Emmanuel Adewuyi zwrócił uwagę na znaczące implikacje odkrycia: – Wyniki wskazują na edukację jako możliwą drogę do zmniejszenia ryzyka zaburzeń jelitowych poprzez na przykład zachęcanie do wyższego wykształcenia lub ewentualnego wydłużenia czasu nauki – stwierdził. – W związku z tym wysiłki polityczne mające na celu zwiększenie osiągnięć edukacyjnych lub trening poznawczy mogą przyczynić się do wyższego poziomu inteligencji, co może prowadzić do lepszych wyników zdrowotnych, w tym zmniejszonego ryzyka zaburzeń jelitowych.
Badania prowadzone na ECU ujawniły, że jelito może również wpływać na mózg. W przypadku choroby refluksowej przełyku wykazano spadek inteligencji, zdolności poznawczych oraz osiągnięć i kwalifikacji edukacyjnych.
– GERD może być czynnikiem ryzyka upośledzenia funkcji poznawczych, dlatego ważne jest, aby pracownicy służby zdrowia szukali oznak lub objawów dysfunkcji poznawczych u pacjentów z zaburzeniami jelit – wskazał Adewuyi. – Może to prowadzić do wcześniejszego wykrycia pogorszenia funkcji poznawczych, a tym samym do wcześniejszych interwencji. Potrzebne są dalsze badania, aby zbadać, czy leczenie, wyleczenie lub remisja GERD mogą przyczynić się do zmniejszenia ryzyka pogorszenia funkcji poznawczych.
Co ciekawe, wyższy poziom wykształcenia i funkcji poznawczych chroniący przed zaburzeniami jelit dotyczył wszystkich zaburzeń analizowanych w badaniu — jednak w dużej mierze z wyjątkiem nieswoistego zapalenia jelit. Zdaniem autorów badań niektóre geny zwiększające ryzyko choroby Alzheimera mogą chronić przed IBD i odwrotnie.