123RF
Wirtualna rehabilitacja po udarze, którą pacjenci mogą prowadzić samodzielnie
Redaktor: Monika Stelmach
Data: 15.03.2022
Źródło: Paweł Wernicki/PAP
Tagi: | udar mózgu, rehabilitacja, Recovery Rapids |
Terapia oparta na grze wideo pomaga pacjentom po udarze poprawić ich zdolności motoryczne, oszczędzając czas terapeuty i zmniejszając koszty leczenia – informuje pismo „eClinicalMedicine”. Chorzy mogą wykonywać ćwiczenia samodzielnie w domach.
Według danych Centers for Disease Control and Prevention (CDC) prawie 800 000 Amerykanów co roku doznaje udaru, a dwie trzecie osób, które przeżyły udar, twierdzi, że nie mogą używać dotkniętych chorobą kończyn do wykonywania normalnych codziennych czynności, takich jak zrobienie kawy, ugotowanie posiłku czy zabawa z wnukami. Tradycyjna terapia rehabilitacyjna jest bardzo intensywna, czasochłonna i może być zarówno kosztowna, jak i niewygodna, zwłaszcza w przypadku pacjentów z obszarów wiejskich, którzy muszą dojeżdżać z daleka.
Podczas pandemii COVID-19 zyskało popularność wiele zdalnych form opieki medycznej. Zespół naukowców (w tym z University of Missouri) wykorzystał grę wideo Recovery Rapids, aby umożliwić pacjentom powracającym do zdrowia po udarze poprawę sprawności górnych kończyn.
Tradycyjne domowe ćwiczenia rehabilitacyjne są zwykle bardzo monotonne, a pacjenci rzadko wykonują je zgodnie z zaleceniami. Gra Recovery Rapids pomaga w rehabilitacji poprzez wykonywanie różnych zadań w zabawnym, interaktywnym środowisku, a pacjenci chętnie wykonują przepisane ćwiczenia. Osoba rehabilitowana jest wirtualnie umieszczana w kajaku, a gdy spływa rzeką, wykonuje ruchy rękami, symulując wiosłowanie, zbieranie śmieci, kołysanie się z boku na bok, aby sterować, i sięga nad głowę, aby usunąć pajęczyny i nietoperze. Dzięki urozmaiconej akcji gry ćwiczenia są atrakcyjne. W miarę postępów wyzwania stają się coraz trudniejsze, a wyniki mogą być zdalnie kontrolowane przez specjalistów.
Jak się okazało, terapia oparta na grze doprowadziła do podobnej poprawy wyników co tradycyjne metody, a jednocześnie wymagała tylko jednej piątej czasu pracy terapeuty. Takie podejście oszczędza czas i pieniądze przy jednoczesnym zwiększeniu wygody i bezpieczeństwa.
– Jako terapeuta zajęciowy widziałam, jak pacjenci z obszarów wiejskich dojeżdżają na rehabilitację ponad godzinę trzy, cztery razy w tygodniu. Rehabilitacja jest bardzo intensywna, trwa od trzech do czterech godzin w trakcie sesji, a terapeuta musi być obecny przez cały czas. Dzięki nowemu podejściu do gier obniżamy koszty dla pacjenta i skracamy czas dla terapeuty, jednocześnie poprawiając wygodę i ogólne wyniki zdrowotne, więc jest to korzystne dla obu stron. Oszczędzając czas terapeutom, możemy teraz służyć większej liczbie pacjentów i wywierać szerszy wpływ na nasze społeczności – powiedziała Rachel Profitt, adiunkt w MU School of Health Professions.
Podczas pandemii COVID-19 zyskało popularność wiele zdalnych form opieki medycznej. Zespół naukowców (w tym z University of Missouri) wykorzystał grę wideo Recovery Rapids, aby umożliwić pacjentom powracającym do zdrowia po udarze poprawę sprawności górnych kończyn.
Tradycyjne domowe ćwiczenia rehabilitacyjne są zwykle bardzo monotonne, a pacjenci rzadko wykonują je zgodnie z zaleceniami. Gra Recovery Rapids pomaga w rehabilitacji poprzez wykonywanie różnych zadań w zabawnym, interaktywnym środowisku, a pacjenci chętnie wykonują przepisane ćwiczenia. Osoba rehabilitowana jest wirtualnie umieszczana w kajaku, a gdy spływa rzeką, wykonuje ruchy rękami, symulując wiosłowanie, zbieranie śmieci, kołysanie się z boku na bok, aby sterować, i sięga nad głowę, aby usunąć pajęczyny i nietoperze. Dzięki urozmaiconej akcji gry ćwiczenia są atrakcyjne. W miarę postępów wyzwania stają się coraz trudniejsze, a wyniki mogą być zdalnie kontrolowane przez specjalistów.
Jak się okazało, terapia oparta na grze doprowadziła do podobnej poprawy wyników co tradycyjne metody, a jednocześnie wymagała tylko jednej piątej czasu pracy terapeuty. Takie podejście oszczędza czas i pieniądze przy jednoczesnym zwiększeniu wygody i bezpieczeństwa.
– Jako terapeuta zajęciowy widziałam, jak pacjenci z obszarów wiejskich dojeżdżają na rehabilitację ponad godzinę trzy, cztery razy w tygodniu. Rehabilitacja jest bardzo intensywna, trwa od trzech do czterech godzin w trakcie sesji, a terapeuta musi być obecny przez cały czas. Dzięki nowemu podejściu do gier obniżamy koszty dla pacjenta i skracamy czas dla terapeuty, jednocześnie poprawiając wygodę i ogólne wyniki zdrowotne, więc jest to korzystne dla obu stron. Oszczędzając czas terapeutom, możemy teraz służyć większej liczbie pacjentów i wywierać szerszy wpływ na nasze społeczności – powiedziała Rachel Profitt, adiunkt w MU School of Health Professions.