Stowarzyszenie Polskie Amazonki Ruch Społeczny
Centrum Kryzysowe przeprowadzi pacjentów przez ścieżkę leczenia onkologicznego ►
Autor: Monika Stelmach
Data: 30.11.2022
Działy:
Aktualności w Onkologia
Aktualności
Tagi: | Centrum Kryzysowe, nowotwory, Polskie Amazonki Ruch Społeczny, Elżbieta Kozik, Maciej Krzakowski, Piotr Rutkowski |
Portal Centrum Kryzysowego będzie wsparciem dla pacjentów na każdym etapie leczenia onkologicznego – od diagnozy, poprzez terapię, do rehabilitacji. Ważnym elementem jest też pomoc psychologiczna i socjalna. To inicjatywa stowarzyszenia Polskie Amazonki Ruch Społeczny.
– Osoba, która słyszy diagnozę „rak”, czuje się zagubiona. Pojawia się paraliżujący strach oraz wiele pytań. Dokąd mam się udać? Jakie badania należy wykonać? Jak będzie wyglądało moje leczenie? Jakie mam szanse na przeżycie? Czy moją chorobę uda się wyleczyć? Co mam dalej robić? Wiele z tych pytań pozostaje bez odpowiedzi, a pacjenci i ich bliscy czują się zagubieni w systemie opieki zdrowotnej. Chcemy to zmienić. Będziemy mówić wprost, aby nie pozostawiać pytań bez odpowiedzi. Właśnie po to powstało Centrum Kryzysowe dla chorych na raka – tłumaczyła Elżbieta Kozik, prezes stowarzyszenia Polskie Amazonki Ruch Społeczny, podczas konferencji prasowej inaugurującej działanie centrum.
Prof. dr hab. n. med. Maciej Krzakowski, konsultant krajowy w dziedzinie onkologii klinicznej, stwierdził, że leczenie przeciwnowotworowe przechodzi obecnie ogromną ewolucję. Proces diagnostyczny jest złożony i w zależności od sytuacji jest wiele dróg postępowania. – Dynamicznie zmieniają się także możliwości i metody leczenia. Otwiera to wiele szans, a jednocześnie może stanowić wyzwanie, aby się w tym procesie odnaleźć – mówił onkolog.
Wychodząc naprzeciw potrzebom pacjentów onkologicznych, stowarzyszenie Polskie Amazonki Ruch Społeczny stworzyło portal internetowy Centrum Kryzysowe. Portal dla pacjentów onkologicznych i ich bliskich. Komplementarna część centrum to również infolinia telefoniczna, która ma działać od 16 stycznia 2023 r. Obsługiwać ją będzie pięć ekspertek z przygotowaniem psychologicznym. Poza tym stworzono wyszukiwarkę ośrodków zajmujących się leczeniem danego nowotworu.
Praca nad portalem trwała dwa lata. Na razie opracowano trzy ścieżki: rak jajnika, rak piersi, rak płuca. W przyszłym roku powstaną kolejne. – W jednym miejscu skupiłyśmy wiele informacji o danym raku. To są dane aktualne, rzetelne, wyczerpujące i opracowane we współpracy z ekspertami – zaznaczyła Elżbieta Kozik, podkreślając jednocześnie, że centrum będzie spełniać swoją rolę, tylko wtedy, gdy będzie często aktualizowane. Na razie planowane jest wprowadzane zmian raz na kwartał.
Eksperci podkreślali edukacyjną rolę Centrum Kryzysowego. – Edukacja pacjenta to bardzo ważny element skutecznego procesu diagnostyczno-terapeutycznego. Centrum Kryzysowe doskonale zaspokaja potrzeby pacjentów onkologicznych w tym obszarze – zauważył prof. dr hab. n. med. Piotr Rutkowski, prezes Polskiego Towarzystwa Onkologicznego.
Platforma będzie uzupełnieniem przekazywanych przez lekarza informacji i tym samym wsparciem także dla specjalistów. – Istnieje wiele dowodów naukowych na to, że pacjent świadomy, czyli taki, który ma wiedzę zarówno o chorobie, jak i o postępowaniu diagnostycznym czy terapeutycznym, lepiej odnajduje się w procesie leczenia i lepiej rokuje – podsumował prof. dr hab. n. med. Maciej Krzakowski.
Patronat medialny nad wydarzeniem objęło wydawnictwo Termedia.
Prof. dr hab. n. med. Maciej Krzakowski, konsultant krajowy w dziedzinie onkologii klinicznej, stwierdził, że leczenie przeciwnowotworowe przechodzi obecnie ogromną ewolucję. Proces diagnostyczny jest złożony i w zależności od sytuacji jest wiele dróg postępowania. – Dynamicznie zmieniają się także możliwości i metody leczenia. Otwiera to wiele szans, a jednocześnie może stanowić wyzwanie, aby się w tym procesie odnaleźć – mówił onkolog.
Wychodząc naprzeciw potrzebom pacjentów onkologicznych, stowarzyszenie Polskie Amazonki Ruch Społeczny stworzyło portal internetowy Centrum Kryzysowe. Portal dla pacjentów onkologicznych i ich bliskich. Komplementarna część centrum to również infolinia telefoniczna, która ma działać od 16 stycznia 2023 r. Obsługiwać ją będzie pięć ekspertek z przygotowaniem psychologicznym. Poza tym stworzono wyszukiwarkę ośrodków zajmujących się leczeniem danego nowotworu.
Praca nad portalem trwała dwa lata. Na razie opracowano trzy ścieżki: rak jajnika, rak piersi, rak płuca. W przyszłym roku powstaną kolejne. – W jednym miejscu skupiłyśmy wiele informacji o danym raku. To są dane aktualne, rzetelne, wyczerpujące i opracowane we współpracy z ekspertami – zaznaczyła Elżbieta Kozik, podkreślając jednocześnie, że centrum będzie spełniać swoją rolę, tylko wtedy, gdy będzie często aktualizowane. Na razie planowane jest wprowadzane zmian raz na kwartał.
Eksperci podkreślali edukacyjną rolę Centrum Kryzysowego. – Edukacja pacjenta to bardzo ważny element skutecznego procesu diagnostyczno-terapeutycznego. Centrum Kryzysowe doskonale zaspokaja potrzeby pacjentów onkologicznych w tym obszarze – zauważył prof. dr hab. n. med. Piotr Rutkowski, prezes Polskiego Towarzystwa Onkologicznego.
Platforma będzie uzupełnieniem przekazywanych przez lekarza informacji i tym samym wsparciem także dla specjalistów. – Istnieje wiele dowodów naukowych na to, że pacjent świadomy, czyli taki, który ma wiedzę zarówno o chorobie, jak i o postępowaniu diagnostycznym czy terapeutycznym, lepiej odnajduje się w procesie leczenia i lepiej rokuje – podsumował prof. dr hab. n. med. Maciej Krzakowski.
Patronat medialny nad wydarzeniem objęło wydawnictwo Termedia.