Specjalizacje, Kategorie, Działy

Kobiety w dobie pandemii zaniedbały badania piersi. Edukacja i profilaktyka są obecnie ważniejsze niż kiedykolwiek

Udostępnij:
Większość kobiet zbyt rzadko wykonuje badania pod kątem raka piersi. Dostęp do nich dodatkowo utrudniła pandemia i zamknięcie placówek medycznych. To powoduje, że do specjalistów zgłaszają się panie z bardziej zaawansowanym nowotworem, który daje mniejsze szanse na całkowite wyleczenie.
Z drugiej strony problemem jest także to, że kobiety zbyt rzadko badają piersi samodzielnie, bo nie wiedzą, jak to prawidłowo robić. Edukować w tym zakresie chcą organizatorzy kampanii „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa”. Podczas tegorocznej, szóstej już odsłony kampanii w siedzibach kół gospodyń wiejskich w całej Polsce odbędą się warsztaty dla lokalnych ambasadorów profilaktyki raka piersi, w których udział mogą wziąć zarówno kobiety, jak i mężczyźni.

– Jeszcze w 2000 roku mówiliśmy o około 10–11 tys. zachorowań na raka piersi rocznie, dzisiaj to już prawie 20 tys. zachorowań. Coraz więcej pacjentek słyszy także najgorszą diagnozę: rak piersi w zaawansowanym stadium. Szacuje się, że każdego roku z powodu tej choroby niepotrzebnie umiera 5–6 tys. kobiet – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Kamila Koźbiał z Fundacji Philips. – Kampania „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” od sześciu lat edukuje kobiety, w jaki sposób mogą dbać o swoje zdrowie. Poprzez prowadzone działania chcemy wpłynąć na poprawę niechlubnych statystyk, które w czasie pandemii stały się jeszcze bardziej alarmujące.

Rak piersi jest najczęściej występującym nowotworem wśród kobiet. W Polsce odpowiada za ok. 23 proc. wszystkich przypadków raka. Jest także odpowiedzialny za ok. 14 proc. zgonów z powodu nowotworów złośliwych u kobiet. Statystyki pogorszył jeszcze COVID-19.

– W dobie pandemii mniej kobiet się badało, więc właśnie teraz profilaktyka i mówienie o niej stają się jeszcze ważniejsze – przekonuje Qczaj, trener personalny, ambasador kampanii „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa”.

– Samobadanie, a także częste wykonywanie USG jest kluczowe, żeby w odpowiedniej fazie rozpoznać chorobę nowotworową i móc ją skutecznie leczyć – dodaje Kamila Koźbiał.

Najważniejszym elementem wczesnego wykrywania raka piersi jest profilaktyka i czas, który upływa od zauważenia pierwszych objawów choroby do zgłoszenia się do lekarza specjalisty. Wczesna diagnoza umożliwia zastosowanie nowoczesnych terapii i nawet całkowite wyleczenie nowotworu. Badania Novartis Oncology i Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej wskazują, że zdecydowana większość Polaków wie, w jaki sposób diagnozuje się raka piersi, jednak aż 20 proc. kobiet przyznaje, że nie wie, jak samodzielnie wykonać badanie.

– W tym roku Fundacja Philips wraz z Fundacją OnkoCafe przemierza Polskę po to, by w 12 miejscowościach naszego kraju – regionach, gdzie dostęp do specjalistycznych badań jest z różnych względów utrudniony, a wiedza na temat profilaktyki raka piersi jest niewystarczająca – edukować kobiety na temat ważności wykonywania tych badań i dbania o siebie – wskazuje przedstawicielka Fundacji Philips.

– Rak piersi może dotyczyć nas wszystkich, niezależnie od tego, czy mieszkamy w dużym mieście, czy małej miejscowości – mówi Anna Kupiecka, prezes Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej. – Każda kobieta, także ta, która mieszka na wsi lub w małym miasteczku, powinna być wyposażona w wiedzę i niezbędne narzędzia, które pozwolą jej zadbać o własne zdrowie i bezpieczeństwo.

Uczestniczki warsztatów dowiadują się m.in., jak samodzielnie badać piersi i jakie sygnały każda kobieta powinna uznać za niepokojące i warte konsultacji ze specjalistą. Spotkania odbywają się w siedzibach kilkunastu kół gospodyń wiejskich w całej Polsce.

– W kołach gospodyń wiejskich wybieramy około pięciu ambasadorek, które zostają dokładnie przeszkolone i stają się łącznikiem pomiędzy kobietami z regionu a fundacją. Te ambasadorki to prężnie działające lokalnie kobiety. One będą łącznikiem z fundacją, a także osobami w regionach, do których mogą zgłosić się panowie oraz panie, u których można zasięgnąć wiedzy o profilaktyce i np. o tym, co zrobić, kiedy kobieta nie chce udać się na badania. Ambasadorki mają narzędzia, jak konkretnie pomóc, i wiedzę, gdzie skierować takie osoby – mówi Jakub Popławski, producent kalendarza BreastFit. – W każdym kole gospodyń wiejskich zostawiamy specjalne fantomy, które imitują kobiecą pierś, aby móc uczyć się samodzielnego badania piersi.

W ramach projektu kobiety z różnych regionów Polski, które mają utrudniony dostęp do badań diagnostycznych, będą mogły skorzystać z pół tysiąca bezpłatnych badań USG piersi sfinansowanych przez Fundację Philips.

Partnerami kampanii są Novartis, Fundacja Philips, Przelewy24, a patronem honorowym Rzecznik Praw Pacjenta.
 
Redaktor prowadzący:
dr n. med. Katarzyna Stencel - Oddział Onkologii Klinicznej z Pododdziałem Dziennej Chemioterapii, Wielkopolskie Centrum Pulmonologii i Torakochirurgii im. Eugenii i Janusza Zeylandów w Poznaniu
 
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.