123RF
Co pacjent słyszy, kiedy lekarz mówi
Redaktor: Iwona Konarska
Data: 13.06.2023
Źródło: PAP/Agata Zbieg
Działy:
Aktualności w Lekarz POZ
Aktualności
Tagi: | compliance, OZZL, Grażyna Cebula-Kubat |
Pacjenci nie przestrzegają zaleceń lekarskich, ponieważ ich nie rozumieją i nie widzą sensu w ich stosowaniu. Aby to poprawić, trzeba pacjenta motywować i przekonywać do wagi i znaczenia terapii – wskazuje Ogólnopolski Związek Zawodowy Lekarzy (OZZL).
- Lekarz nie jest "bogiem", jest człowiekiem, który ma wiedzę medyczną, którą powinien się podzielić z potrzebującym w taki sposób, aby pacjent mógł świadomie przejść przez terapię. Stare compliance zakładające, że pacjent ma przestrzegać zaleceń, powinno się wprowadzić ideą concordance w której pacjent i lekarz wybierają terapię. Takie partnerskie podejście sprawia, że lekarz może czuć się i mistrzem, a pacjent ma pełny obraz sytuacji, która go dotyczy. Jest szanowany i poważnie traktowany – podkreśliła cytowana w komunikacie przewodnicząca OZZL Grażyna Cebula-Kubat. - Takie właśnie wartości promuje OZZL – dodała.
Dane z publikacji WHO wskazują, że aż połowa pacjentów przewlekle chorych nie realizuje planu terapeutycznego, właśnie z powodu błędnej komunikacji.
- Dobra komunikacja z chorym zwiększa prawdopodobieństwo przestrzegania zaleceń terapeutycznych, a co za tym idzie skuteczność leczenia i odzyskania zdrowia. Skuteczna komunikacja personelu medycznego z pacjentem to podstawa sukcesu leczniczego nadającego sens działaniom i dającego satysfakcję wszystkim stronom relacji – stwierdzono.
Lekarze podkreślają, że niestety całe pokolenia studentów medycyny nie dostawały tej wiedzy i wciąż za mało uczy się studentów sposobów jak rozmawiać z pacjentem, jak przekazywać niepomyślne wiadomości, w jaki sposób lekarz powinien rozmawiać ze starszymi osobami, co pacjent słyszy, kiedy lekarz mówi, a co słyszy lekarz, kiedy mówi pacjent – wskazano w komunikacie.
- Z doświadczenia potwierdzonego badaniami wiemy, że jeśli komunikacja z pacjentem przebiega dobrze, to nawet w trudnej sytuacji zdrowotnej czy nawet niepowodzeniu leczenia pacjent nie składa skarg. Pacjent musi mieć pełny obraz, co się z nim dzieje i jakie są możliwości – podkreślono.
Tytuł pochodzi od redakcji.
Dane z publikacji WHO wskazują, że aż połowa pacjentów przewlekle chorych nie realizuje planu terapeutycznego, właśnie z powodu błędnej komunikacji.
- Dobra komunikacja z chorym zwiększa prawdopodobieństwo przestrzegania zaleceń terapeutycznych, a co za tym idzie skuteczność leczenia i odzyskania zdrowia. Skuteczna komunikacja personelu medycznego z pacjentem to podstawa sukcesu leczniczego nadającego sens działaniom i dającego satysfakcję wszystkim stronom relacji – stwierdzono.
Lekarze podkreślają, że niestety całe pokolenia studentów medycyny nie dostawały tej wiedzy i wciąż za mało uczy się studentów sposobów jak rozmawiać z pacjentem, jak przekazywać niepomyślne wiadomości, w jaki sposób lekarz powinien rozmawiać ze starszymi osobami, co pacjent słyszy, kiedy lekarz mówi, a co słyszy lekarz, kiedy mówi pacjent – wskazano w komunikacie.
- Z doświadczenia potwierdzonego badaniami wiemy, że jeśli komunikacja z pacjentem przebiega dobrze, to nawet w trudnej sytuacji zdrowotnej czy nawet niepowodzeniu leczenia pacjent nie składa skarg. Pacjent musi mieć pełny obraz, co się z nim dzieje i jakie są możliwości – podkreślono.
Tytuł pochodzi od redakcji.