Specjalizacje, Kategorie, Działy
Mat. pras.

Kampania przeciwko stygmatyzacji osób doświadczających zaburzeń psychicznych

Udostępnij:
Zaburzenia psychiczne dotykają niemal co czwartą osobę w Polsce. Kampania edukacyjno-informacyjna „Zobacz człowieka” ma na celu przeciwdziałać stygmatyzacji i autostygmatyzacji osób doświadczających zaburzeń psychicznych – przekazało Ministerstwo Zdrowia.
Ministerstwo zaznaczyło, że zaburzenia psychiczne dotykają prawie co czwartą osobę w Polsce, a wiele z nich staje się również obiektem stygmatyzacji.

Powołując się na „Kompleksowe badanie stanu zdrowia psychicznego społeczeństwa i jego uwarunkowań – EZOP II”, wykonane przez Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie, resort przekazał, że choć 58 proc. badanych zadeklarowało postawę życzliwości wobec osób w kryzysie psychicznym, to jednocześnie sprzeciwiło się ich funkcjonowaniu w konkretnych rolach społecznych. Szczególny sprzeciw wywołały role, które wiązały się z większą odpowiedzialnością.

Ponadto, jak wynika z przytoczonego badania, choroby psychiczne wymienione zostały wśród trzech budzących lęk przez mniej więcej 20 proc. osób. Oznacza to, że sytuuje się je między chorobami bezpośrednio zagrażającymi życiu a chorobami obciążonymi stygmatyzacją.

Ministerstwo Zdrowia poprzez materiały promocyjne i edukacyjne umożliwia zdobycie i poszerzenie wiedzy na temat zaburzeń psychicznych, a także podpowiada właściwą postawę życzliwości i otwartości, jaką powinno się przyjąć wobec osób w kryzysie psychicznym oraz ich bliskich – podkreślono w komunikacie.

Kampanię wesprą historiami swoich doświadczeń inne znane osoby, które wezmą udział w filmach edukacyjnych, a materiały będą stopniowo publikowane na stronie internetowej projektu.

Ambasadorzy kampanii w szczerych rozmowach opowiedzą, co czuje osoba stygmatyzowana i co można oraz należy zrobić, aby stygmatyzację zatrzymać. Oprócz tego przygotowane zostaną filmy edukacyjne z udziałem ekspertów, które zaprezentują temat od naukowej strony.

Akcja skierowana jest do całego społeczeństwa, a przede wszystkim do młodzieży i młodych dorosłych w wieku od 16 do 30 lat, a także mężczyzn w wieku 30–45 lat, ze szczególnym uwzględnieniem osób zamieszkujących mniejsze miejscowości, poniżej 5 tys. mieszkańców.

Działania promocyjne w ramach kampanii obejmą swoim zasięgiem outdoor, kina, telewizję, internet, radio i prasę, a kampania potrwa do końca 2024 r. Zadanie realizowane jest ze środków Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021–2025 i finansowane przez ministra zdrowia.

Więcej informacji znaleźć można na stronie kampanii:
www.zobaczczlowieka.pl
.


 
Partner serwisu
Mat. pras.
© 2024 Termedia Sp. z o.o. All rights reserved.
Developed by Bentus.