Newseria Biznes
Liczba zachorowań i zgonów spowodowanych rakiem piersi jest rekordowo wysoka
Redaktor: Iwona Kazimierska
Data: 19.11.2021
Źródło: Newseria Biznes
Działy:
Aktualności w Lekarz POZ
Aktualności
Tagi: | rak piersi, „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa”, Anna Kupiecka, Michał Grzybowski, Agnieszka Jagiełło-Gruszfeld |
– Już dawno nie było takich czasów, w których do lekarzy zgłaszało się tak dużo kobiet z zaawansowanym rakiem piersi. Pandemia spowodowała wstrzymanie badań profilaktycznych i ograniczyła dostęp do lekarzy. Liczba zachorowań się skumulowała i dotyczy to przede wszystkim nowotworów w stadium zaawansowanym – mówi Anna Kupiecka, prezes Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej.
Liczba zachorowań i zgonów spowodowanych rakiem piersi jest rekordowo wysoka. Przed pandemią ten nowotwór wykrywano u 16-17 tys. Polek rocznie. W ubiegłym roku taką diagnozę usłyszało 25 tys., a blisko 9 tys. zmarło. Do tych statystyk przyczyniła się pandemia, ale i niska świadomość dotycząca raka piersi i wczesnej diagnostyki. O konieczności regularnych badań przypomina kobietom prowadzona już szósta edycja kampanii społeczno-edukacyjnej „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa”.
– Program profilaktyki raka piersi umożliwiający kobietom w wieku 50-69 lat zgłaszanie się na bezpłatną mammografię niestety nie cieszy się powodzeniem. Tylko niespełna 30 proc. kobiet, które otrzymały zaproszenie do udziału w programie, zgłasza się na badanie. Brak wiedzy na temat raka piersi wciąż jest potężny, dlatego musimy przyspieszyć z edukacją i zastosować inne jej formy. Mamy social media i inne kanały komunikacji, którymi możemy docierać do kobiet – uważa prezes Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej.
– Wciąż zdarzają się sytuacje, kiedy trafiają do nas pacjentki z bardzo zaawansowaną chorobą. Trudno powiedzieć jednoznacznie, dlaczego nie rozpoczęły diagnostyki wcześniej. Być może wynika to z obaw, niechęci do rozpoczęcia leczenia. Część kobiet też trochę lekceważy sytuację, uważając, że rak ich nie dotyczy – dodaje dr n. med. Agnieszka Jagiełło-Gruszfeld z Kliniki Nowotworów Piersi i Chirurgii Rekonstrukcyjnej w Narodowym Instytucie Onkologii w Warszawie.
Rak piersi wykryty we wczesnym stadium może być już niemal w 100 proc. uleczalny. Podstawą jest jednak profilaktyka i wczesna diagnostyka, o której przypomina kobietom kampania społeczno-edukacyjna „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” prowadzona przez Fundację OnkoCafe przy współudziale Fundacji Philips oraz firmy Novartis.
– W tym roku wyruszyliśmy z edukacją w Polskę. Odwiedziliśmy kilkanaście kół gospodyń wiejskich, w których spotkaliśmy się ze wspaniałym przyjęciem. Panie były gotowe na edukację, miały potężny głód wiedzy. To pokazuje, że część społeczeństwa jest gotowa na przyjmowanie tej wiedzy, chce mieć świadomość. Ważne, że szkolone przez nas ambasadorki profilaktyki BreastFit teraz dalej szkolą inne kobiety w swoich regionach – mówi Anna Kupiecka.
– W tym roku wspieramy Fundację OnkoCafe w dotarciu do tych regionów, w których panuje pewne wykluczenie, jeśli chodzi o profilaktykę i dostęp do badań. Bardzo ważna jest edukacja i przekazywanie wiedzy na temat tego, jak się badać. Ważne, żeby stworzyć takie pole, w którym inna kobieta, mężczyzna albo członek rodziny może wspomóc kobietę w budowaniu świadomości o profilaktyce, a także być wsparciem podczas procesu diagnostyki. Dlatego w tym roku skupiamy się na 12 regionach Polski, gdzie to wykluczenie może być największe – dodaje Michał Grzybowski, prezes Philips Polska.
W trakcie tegorocznej kampanii „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” przeprowadzono w całej Polsce warsztaty profilaktyki raka piersi dla kobiet i mężczyzn. Przeszkolone zostały również ambasadorki, które popularyzują wiedzę dotyczącą raka piersi w swoich regionach. Dodatkowo, dzięki wsparciu Fundacji Philips, zostanie przeprowadzonych pół tysiąca badań USG piersi wśród kobiet mających utrudniony dostęp do wczesnej diagnostyki tego nowotworu.
– W ubiegłym roku wsparliśmy badania diagnostyczne, dzięki którym udało się przebadać tysiąc kobiet. W tym dokładamy kolejne pół tysiąca badań – mówi Michał Grzybowski. – Ta kampania jest bardzo ważna, ponieważ angażuje same kobiety, ale i mężczyzn, członków ich rodzin. Profilaktyka, edukacja i wczesne badania diagnostyczne są bardzo ważne, ponieważ mogą uratować bardzo duży odsetek kobiet.
– Program profilaktyki raka piersi umożliwiający kobietom w wieku 50-69 lat zgłaszanie się na bezpłatną mammografię niestety nie cieszy się powodzeniem. Tylko niespełna 30 proc. kobiet, które otrzymały zaproszenie do udziału w programie, zgłasza się na badanie. Brak wiedzy na temat raka piersi wciąż jest potężny, dlatego musimy przyspieszyć z edukacją i zastosować inne jej formy. Mamy social media i inne kanały komunikacji, którymi możemy docierać do kobiet – uważa prezes Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej.
– Wciąż zdarzają się sytuacje, kiedy trafiają do nas pacjentki z bardzo zaawansowaną chorobą. Trudno powiedzieć jednoznacznie, dlaczego nie rozpoczęły diagnostyki wcześniej. Być może wynika to z obaw, niechęci do rozpoczęcia leczenia. Część kobiet też trochę lekceważy sytuację, uważając, że rak ich nie dotyczy – dodaje dr n. med. Agnieszka Jagiełło-Gruszfeld z Kliniki Nowotworów Piersi i Chirurgii Rekonstrukcyjnej w Narodowym Instytucie Onkologii w Warszawie.
Rak piersi wykryty we wczesnym stadium może być już niemal w 100 proc. uleczalny. Podstawą jest jednak profilaktyka i wczesna diagnostyka, o której przypomina kobietom kampania społeczno-edukacyjna „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” prowadzona przez Fundację OnkoCafe przy współudziale Fundacji Philips oraz firmy Novartis.
– W tym roku wyruszyliśmy z edukacją w Polskę. Odwiedziliśmy kilkanaście kół gospodyń wiejskich, w których spotkaliśmy się ze wspaniałym przyjęciem. Panie były gotowe na edukację, miały potężny głód wiedzy. To pokazuje, że część społeczeństwa jest gotowa na przyjmowanie tej wiedzy, chce mieć świadomość. Ważne, że szkolone przez nas ambasadorki profilaktyki BreastFit teraz dalej szkolą inne kobiety w swoich regionach – mówi Anna Kupiecka.
– W tym roku wspieramy Fundację OnkoCafe w dotarciu do tych regionów, w których panuje pewne wykluczenie, jeśli chodzi o profilaktykę i dostęp do badań. Bardzo ważna jest edukacja i przekazywanie wiedzy na temat tego, jak się badać. Ważne, żeby stworzyć takie pole, w którym inna kobieta, mężczyzna albo członek rodziny może wspomóc kobietę w budowaniu świadomości o profilaktyce, a także być wsparciem podczas procesu diagnostyki. Dlatego w tym roku skupiamy się na 12 regionach Polski, gdzie to wykluczenie może być największe – dodaje Michał Grzybowski, prezes Philips Polska.
W trakcie tegorocznej kampanii „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” przeprowadzono w całej Polsce warsztaty profilaktyki raka piersi dla kobiet i mężczyzn. Przeszkolone zostały również ambasadorki, które popularyzują wiedzę dotyczącą raka piersi w swoich regionach. Dodatkowo, dzięki wsparciu Fundacji Philips, zostanie przeprowadzonych pół tysiąca badań USG piersi wśród kobiet mających utrudniony dostęp do wczesnej diagnostyki tego nowotworu.
– W ubiegłym roku wsparliśmy badania diagnostyczne, dzięki którym udało się przebadać tysiąc kobiet. W tym dokładamy kolejne pół tysiąca badań – mówi Michał Grzybowski. – Ta kampania jest bardzo ważna, ponieważ angażuje same kobiety, ale i mężczyzn, członków ich rodzin. Profilaktyka, edukacja i wczesne badania diagnostyczne są bardzo ważne, ponieważ mogą uratować bardzo duży odsetek kobiet.