PPOZ o znowelizowanej ustawie o odpadach medycznych. Do 30 czerwca sprawozdania możliwe w formie papierowej
Autor: Marta Koblańska
Data: 12.02.2020
Źródło: PPOZ
Działy:
Aktualności w Lekarz POZ
Aktualności
System e-zdrowia nabiera tempa. Elektroniczne rozwiązania sięgają także sprawozdań dotyczących odpadów medycznych, przekazywanych co roku marszałkowi danego województwa przez świadczeniodawców usług zdrowotnych. Zgodnie z nowymi zapisami do 30 czerwca 2020 roku możliwe jest prowadzenie ewidencji wytwarzania i gospodarowania odpadami za 2019 rok w formie papierowej.
Od 2020 roku uruchomiona została elektroniczna baza BDO (Baza Danych Odpadowych). To właśnie na niej świadczeniodawcy usług zdrowotnych powinni wpisywać roczne sprawozdania o wytwarzaniu i gospodarowaniu odpadami.
– Jednak tak samo, jak z całą informatyzacją, tak i w tym obszarze, pojawiają się już poważne problemy dotyczące zarówno nadawanych kodów, jak i ich uzyskania, odświeżenia, a bez tego firmy odmawiają odbioru
odpadów. Problemy stwarza także samo funkcjonowanie firm obsługujących świadczeniodawców – podkreślają lekarze skupieni wokół Porozumienia Pracodawców Ochrony Zdrowia.
Zgodnie z nowelizacją ustawy o odpadach w zakresie ewidencji i sprawozdań do BDO termin składania sprawozdań w formie papierowej za 2019 rok możliwy jest do 30 czerwca 2020 roku.
Co w razie feleru?
W przypadku awarii bazy BDO, uniemożliwiającej złożenie sprawozdań w tym terminie, sprawozdanie można złożyć niezwłocznie po ustaniu awarii – nie później jednak niż w terminie 30 dni od dnia ustania awarii.
2020 rok ma być przejściowym w elektronicznej bazie BDO. W przyszłym roku dane do sprawozdania powinny uzupełnić się automatycznie.
Do kiedy ewidencja papierowa?
Lekarze PPOZ przypominają, iż mimo że ewidencję papierową można prowadzić maksymalnie do 30 czerwca 2020 roku, i tak dane za 2020 rok trzeba wprowadzić do bazy BDO najpóźniej do 31 lipca 2020.
- W razie zastosowania formy papierowej (w okresie przejściowym bądź w czasie awarii) należy stosować kartę przekazania odpadów oraz kartę ewidencji odpadów (jeśli podmiot ją prowadzi) zgodnie z obowiązującymi wzorami - podkreślają lekarze PPOZ.
– Jednak tak samo, jak z całą informatyzacją, tak i w tym obszarze, pojawiają się już poważne problemy dotyczące zarówno nadawanych kodów, jak i ich uzyskania, odświeżenia, a bez tego firmy odmawiają odbioru
odpadów. Problemy stwarza także samo funkcjonowanie firm obsługujących świadczeniodawców – podkreślają lekarze skupieni wokół Porozumienia Pracodawców Ochrony Zdrowia.
Zgodnie z nowelizacją ustawy o odpadach w zakresie ewidencji i sprawozdań do BDO termin składania sprawozdań w formie papierowej za 2019 rok możliwy jest do 30 czerwca 2020 roku.
Co w razie feleru?
W przypadku awarii bazy BDO, uniemożliwiającej złożenie sprawozdań w tym terminie, sprawozdanie można złożyć niezwłocznie po ustaniu awarii – nie później jednak niż w terminie 30 dni od dnia ustania awarii.
2020 rok ma być przejściowym w elektronicznej bazie BDO. W przyszłym roku dane do sprawozdania powinny uzupełnić się automatycznie.
Do kiedy ewidencja papierowa?
Lekarze PPOZ przypominają, iż mimo że ewidencję papierową można prowadzić maksymalnie do 30 czerwca 2020 roku, i tak dane za 2020 rok trzeba wprowadzić do bazy BDO najpóźniej do 31 lipca 2020.
- W razie zastosowania formy papierowej (w okresie przejściowym bądź w czasie awarii) należy stosować kartę przekazania odpadów oraz kartę ewidencji odpadów (jeśli podmiot ją prowadzi) zgodnie z obowiązującymi wzorami - podkreślają lekarze PPOZ.