123RF
Pacjent oceni jakość usługi
Redaktor: Iwona Konarska
Data: 16.12.2022
Źródło: Katarzyna Lechowicz-Dyl/PAP
Działy:
Aktualności w Lekarz POZ
Aktualności
– Rozpoczynamy systematyczne badanie świadczeń medycznych z punktu widzenia jakości pacjenckiej – poinformował minister zdrowia Adam Niedzielski. Do osób, które skorzystały z leczenia u specjalisty, będą dzwonić ankieterzy. Opinią można podzielić się też na Internetowym Koncie Pacjenta.
Poznanie opinii pacjentów na temat jakości świadczeń medycznych ma pomóc zdiagnozować najczęstsze problemy, na jakie natrafiają. W efekcie ma to poprawić usługi, tak by były lepiej dostosowane do potrzeb pacjentów. Minister zdrowia zaznacza, że poprawa jakości opieki zdrowotnej to element długofalowej polityki resortu.
– Rozpoczynamy systematyczne badanie świadczeń medycznych z punktu widzenia jakości pacjenckiej. Doświadczenie pacjenta w trakcie leczenia będzie badane przy użyciu specjalnej ankiety wypracowanej przez @NFZ_GOV_PL razem z organizacjami pacjenckimi – napisał na Twitterze szef MZ.
Minister załączył wpis Centrum e-Zdrowia. Podano w nim, że rozpoczęło się badanie jakości świadczeń medycznych, a pacjenci mogą podzielić się opinią o świadczeniu, z którego skorzystali, na IKP lub w rozmowie z ankieterami dzwoniącymi w imieniu Narodowego Funduszu Zdrowia.
Pytania zadawane pacjentom w ankiecie zamieszczonej na Internetowym Koncie Pacjenta oraz telefonicznie przez ankietera są identyczne.
Jest to pięć pytań, które dotyczą sprawności w zapisaniu pacjentów na wizytę, zachowania i postawy pracowników rejestracji, zaangażowania lekarza, stopnia zrozumiałości informacji oraz prawdopodobieństwa polecenia placówki w przyszłości. Pacjenci będą oceniali te obszary w skali od 1 do 10 punktów.
Na Internetowym Koncie Pacjenta będą mogli ocenić w ten sposób zrealizowane zdarzenia medyczne. Znajdą je w zakładce „Historia leczenia”. Z kolei ankieterzy sami skontaktują się z pacjentem.
Jeżeli zachowanie lub tożsamość ankietera będą budzić wątpliwości, to pod bezpłatnym numerem infolinii NFZ – 800 190 590 – pacjenci mogą zweryfikować i potwierdzić jego dane.
Ankieta jest anonimowa. Mimo że pacjent wypełnia ją na własnym Internetowym Koncie Pacjenta, do wysłanej ankiety nie zostaną dołączone jego dane. Natomiast ankieterzy telefoniczni znają tylko numer telefonu, płeć, placówkę, w której się leczył, oraz datę skreślenia pacjenta z harmonogramu przyjęć, prowadzonego przez tę placówkę. Ankieterzy nie mają dostępu do imienia i nazwiska pacjenta ani do jego numeru PESEL. Nie dysponują również informacjami wrażliwymi, np. nie wiedzą, z których świadczeń medycznych korzystali ankietowani.
Internetowe Konto Pacjenta ma każda osoba, która ma PESEL. Musi tylko je aktywować przez zalogowanie się. Aktywnych jest 16,5 mln IKP.
– Rozpoczynamy systematyczne badanie świadczeń medycznych z punktu widzenia jakości pacjenckiej. Doświadczenie pacjenta w trakcie leczenia będzie badane przy użyciu specjalnej ankiety wypracowanej przez @NFZ_GOV_PL razem z organizacjami pacjenckimi – napisał na Twitterze szef MZ.
Minister załączył wpis Centrum e-Zdrowia. Podano w nim, że rozpoczęło się badanie jakości świadczeń medycznych, a pacjenci mogą podzielić się opinią o świadczeniu, z którego skorzystali, na IKP lub w rozmowie z ankieterami dzwoniącymi w imieniu Narodowego Funduszu Zdrowia.
Pytania zadawane pacjentom w ankiecie zamieszczonej na Internetowym Koncie Pacjenta oraz telefonicznie przez ankietera są identyczne.
Jest to pięć pytań, które dotyczą sprawności w zapisaniu pacjentów na wizytę, zachowania i postawy pracowników rejestracji, zaangażowania lekarza, stopnia zrozumiałości informacji oraz prawdopodobieństwa polecenia placówki w przyszłości. Pacjenci będą oceniali te obszary w skali od 1 do 10 punktów.
Na Internetowym Koncie Pacjenta będą mogli ocenić w ten sposób zrealizowane zdarzenia medyczne. Znajdą je w zakładce „Historia leczenia”. Z kolei ankieterzy sami skontaktują się z pacjentem.
Jeżeli zachowanie lub tożsamość ankietera będą budzić wątpliwości, to pod bezpłatnym numerem infolinii NFZ – 800 190 590 – pacjenci mogą zweryfikować i potwierdzić jego dane.
Ankieta jest anonimowa. Mimo że pacjent wypełnia ją na własnym Internetowym Koncie Pacjenta, do wysłanej ankiety nie zostaną dołączone jego dane. Natomiast ankieterzy telefoniczni znają tylko numer telefonu, płeć, placówkę, w której się leczył, oraz datę skreślenia pacjenta z harmonogramu przyjęć, prowadzonego przez tę placówkę. Ankieterzy nie mają dostępu do imienia i nazwiska pacjenta ani do jego numeru PESEL. Nie dysponują również informacjami wrażliwymi, np. nie wiedzą, z których świadczeń medycznych korzystali ankietowani.
Internetowe Konto Pacjenta ma każda osoba, która ma PESEL. Musi tylko je aktywować przez zalogowanie się. Aktywnych jest 16,5 mln IKP.