123RF
Podyplomowa nauka nie może zastąpić pięcioletnich studiów
Redaktor: Iwona Konarska
Data: 23.08.2022
Źródło: KRDL
Działy:
Aktualności w Lekarz POZ
Aktualności
Krajowa Rada Diagnostów Laboratoryjnych (KRDL) wyraża sprzeciw wobec nowego programu kształcenia podyplomowego w zakresie analityki medycznej. Apeluje o zwiększenie miejsc dla diagnostów na pięcioletnich studiach magisterskich.
Diagności podtrzymują swoje stanowisko, w którym wskazują, że diagnostyka medyczna nie może być wykładana w trybie podyplomowym. Jak tłumaczą, mając na względzie konieczność zapewnienia pełnego bezpieczeństwa pacjenta, jedynym gwarantem prawidłowego wykonywania zawodu są osoby kończące pięcioletnie jednolite studia magisterskie na kierunku analityka medyczna. Przepisy prawa znajdujące się w aktualnym obiegu prawnym, tj. wynikające z ustawy o diagnostyce laboratoryjnej, są wadliwe i w sposób nieuprawniony otwierają dostęp do zawodu diagnosty laboratoryjnego dla osób nieprzygotowanych do jego wykonywania. Także uniwersytety medyczne – dostrzegając ten problem i podzielając wspomniane stanowisko Krajowej Rady Diagnostów Laboratoryjnych – od wielu lat nie prowadziły kształcenia podyplomowego na kierunku analityka medyczna, kierując się w pierwszej kolejności argumentami związanymi z koniecznością
zabezpieczenia prawidłowego diagnozowania pacjentów.
W obecnej sytuacji niezwykle istotne jest, aby uczelnie medyczne zamiast uruchamiać kształcenie podyplomowe z zakresu analityki medycznej, rozszerzały stopniowo swoje działania w przedmiocie zwiększenia liczby miejsc dla diagnostów laboratoryjnych w zakresie kształcenia specjalizacyjnego, bowiem to jest niezwykle istotny problem, z jakim obecnie zmaga się system ochrony zdrowia.
KRDL podkreśla, że nie istnieje żadna przesłanka natury faktycznej oraz prawnej, która uzasadniałaby podyplomowe kształcenie na kierunku analityka medyczna.
Program kształcenia podyplomowego w zakresie analityki medycznej został opublikowany 17 sierpnia 2022 r. „Stoi on w rażącej sprzeczności z intencjami i działaniami podejmowanymi w ostatnich latach wspólnie przez Krajową Radę Diagnostów Laboratoryjnych i ministra zdrowia mającymi na celu prawidłowe uregulowanie dostępu do zawodu diagnosty laboratoryjnego, a w szczególności nie jest koherentne z intencjami prezentowanymi w projekcie ustawy o medycynie laboratoryjnej” – podano w stanowisku.
Opracowanie: INK
zabezpieczenia prawidłowego diagnozowania pacjentów.
W obecnej sytuacji niezwykle istotne jest, aby uczelnie medyczne zamiast uruchamiać kształcenie podyplomowe z zakresu analityki medycznej, rozszerzały stopniowo swoje działania w przedmiocie zwiększenia liczby miejsc dla diagnostów laboratoryjnych w zakresie kształcenia specjalizacyjnego, bowiem to jest niezwykle istotny problem, z jakim obecnie zmaga się system ochrony zdrowia.
KRDL podkreśla, że nie istnieje żadna przesłanka natury faktycznej oraz prawnej, która uzasadniałaby podyplomowe kształcenie na kierunku analityka medyczna.
Program kształcenia podyplomowego w zakresie analityki medycznej został opublikowany 17 sierpnia 2022 r. „Stoi on w rażącej sprzeczności z intencjami i działaniami podejmowanymi w ostatnich latach wspólnie przez Krajową Radę Diagnostów Laboratoryjnych i ministra zdrowia mającymi na celu prawidłowe uregulowanie dostępu do zawodu diagnosty laboratoryjnego, a w szczególności nie jest koherentne z intencjami prezentowanymi w projekcie ustawy o medycynie laboratoryjnej” – podano w stanowisku.
Opracowanie: INK