Polacy polubili Internetowe Konto Pacjenta
Autor: Marta Koblańska
Data: 23.06.2020
Źródło: Ministerstwo Zdrowia
Działy:
Aktualności w Lekarz POZ
Aktualności
Połowa użytkowników Internetowego Konta Pacjenta korzysta z niego aktywnie, a niemal 2/3 loguje się, aby sprawdzić otrzymaną e-receptę.
Internetowe Konto Pacjenta (IKP) jest najbardziej znanym internetowym serwisem usług medycznych – słyszało o nim 33 proc. Polaków – wynika z badania „Świadomość i postrzeganie Internetowego Konta Pacjenta”, zrealizowanego w kwietniu br. przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Centrum e-Zdrowia (dawniej: Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia).
Jeden na trzech Polaków wskazuje w odpowiedziach wspomaganych, że słyszał o Internetowym Koncie Pacjenta – bezpłatnej aplikacji Ministerstwa Zdrowia dostępnej pod adresem www.pacjent.gov.pl, która pozwala szybko i bezpiecznie sprawdzić informacje o zdrowiu: swoim, swoich dzieci lub osoby bliskiej. Znajomość samego serwisu www.pacjent.gov.pl deklaruje niewiele mniej badanych – 31 proc..
Prawie 2,5 mln Polaków zalogowało się już na swoje Internetowe Konto Pacjenta, z czego prawie połowa korzysta z niego aktywnie. Im starsza grupa wiekowa, tym korzystanie z Internetowego Konta Pacjenta jest częstsze – w grupie osób powyżej 65 r. życia korzystanie z aplikacji na co dzień deklaruje ponad 55% badanych, a wśród młodych (18-34 lata) już tylko 39 proc. Badani użytkownicy Internetowego Konta Pacjenta logują się na nie przynajmniej raz w miesiącu (38 proc.), a jedynie co dziesiąta osoba logowała się tylko raz.
Najwięcej użytkowników Internetowego Konta Pacjenta aktywowało je w okresie kwiecień-październik 2019 r. (19%) oraz w marcu br. (16%), na co może mieć wpływ epidemia koronawirusa i potrzeba skorzystania z e-recepty lub innych usług online w ochronie zdrowia bez konieczności wychodzenia z domu.
– Sytuacja związana z epidemią przyspieszyła cyfryzację w wielu dziedzinach życia i pokazała, że nie ma już od niej odwrotu. Szczególnie w ochronie zdrowia. Mimo, iż epidemia jest dla wszystkich ogromnym wyzwaniem, to dzięki konsekwentnemu realizowaniu kolejnych etapów informatyzacji ochrony zdrowia, praktycznie od razu mogliśmy przestawić się na telemedycynę i świadczenie usług w sieci. W ciągu ostatnich trzech miesięcy zainteresowanie Polaków e-usługami w ochronie zdrowia, z których można korzystać bez wychodzenia z domu i tym samym zminimalizować ryzyko zakażenia się wirusem, zdecydowanie wzrosło. Jestem przekonana, że osoby, które skorzystały z cyfrowych usług w ochronie zdrowia miały pozytywne z nimi doświadczenia i dołączą do grona entuzjastów telemedycyny – powiedziała Agnieszka Kister, dyrektor Centrum e-Zdrowia.
Polacy, wiedzę na temat Internetowego Konta Pacjenta czerpią najczęściej z mediów: telewizji (41 proc.), Internetu (26 proc.) i radia (16 proc.). Częstym źródłem informacji jest także rodzina lub znajomi (26 proc.) oraz materiały informacyjno-edukacyjne, w szczególności ulotki dystrybuowane w przychodniach (24 proc.).
Prawie połowa badanych Polaków deklaruje, że widziała kampanię promującą Internetowe Konto Pacjenta oraz e-recepty. Wśród osób, które posiadają Internetowe Konto Pacjenta jej widoczność jest jeszcze większa, bo aż 64 proc. Najlepiej ocenianymi reklamami były spoty emitowane w telewizji oraz radio – wskazała na nie połowa respondentów.
Pięć powodów korzystania z IKP
Do pierwszego logowania się na Internetowe Konto Pacjenta najczęściej skłaniał użytkowników dostęp do wystawionych e-recept i możliwość ich przeglądania (27 proc.) oraz możliwość otrzymania e-recepty w przypadku choroby przewlekłej bez konieczności wizyty u lekarza (13 proc).
Dla większości badanych e-recepta jest też głównym powodem aktywnego korzystania z aplikacji na co dzień. Wśród korzyści wskazują oni również na możliwość dostępu do historii wizyt refundowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia, sprawdzenia dawkowania przepisanego leku czy dostęp do innych zaświadczeń lekarskich, np. e-zwolnień.
Większość badanych (76 proc.), którzy aktywowali Internetowe Konto Pacjenta ocenia je pozytywnie i uważa, że jest przydatne, szczególnie ze względu na możliwość stałego wglądu do swoich informacji medycznych: możliwość przeglądania wystawionych e-recept i e-skierowań wskazało aż 84 proc., a blisko 2/3 dostęp do informacji medycznych dzieci do 18 roku życia. 73 proc. ankietowanych deklaruje, że nic im nie utrudnia korzystania z aplikacji, a blisko połowa (49 proc.) jest skłonnych polecić ją innym.
Polacy znają e-receptę
Niemal wszyscy badani deklarują, że słyszeli o e-recepcie (93 proc). Wśród osób posiadających Internetowe Konto Pacjenta odsetek ten jest jeszcze wyższy i wynosi aż 97 proc. Prawie 100% ankietowanych nie miała żadnych trudności z realizacją e-recepty.
E-recepta jest pozytywnie oceniana przez 84 proc. badanych. Polacy najbardziej doceniają to, że dzięki niej nie muszą już iść osobiście do przychodni, żeby otrzymać receptę na kontynuację leczenia (48%) oraz brak papierowej postaci recepty (42%). Badanie potwierdza też, że e-recepta to wygoda i duże ułatwienie dla Polaków – tak sądzi ponad 40 proc badanych.
Jeden na trzech Polaków wskazuje w odpowiedziach wspomaganych, że słyszał o Internetowym Koncie Pacjenta – bezpłatnej aplikacji Ministerstwa Zdrowia dostępnej pod adresem www.pacjent.gov.pl, która pozwala szybko i bezpiecznie sprawdzić informacje o zdrowiu: swoim, swoich dzieci lub osoby bliskiej. Znajomość samego serwisu www.pacjent.gov.pl deklaruje niewiele mniej badanych – 31 proc..
Prawie 2,5 mln Polaków zalogowało się już na swoje Internetowe Konto Pacjenta, z czego prawie połowa korzysta z niego aktywnie. Im starsza grupa wiekowa, tym korzystanie z Internetowego Konta Pacjenta jest częstsze – w grupie osób powyżej 65 r. życia korzystanie z aplikacji na co dzień deklaruje ponad 55% badanych, a wśród młodych (18-34 lata) już tylko 39 proc. Badani użytkownicy Internetowego Konta Pacjenta logują się na nie przynajmniej raz w miesiącu (38 proc.), a jedynie co dziesiąta osoba logowała się tylko raz.
Najwięcej użytkowników Internetowego Konta Pacjenta aktywowało je w okresie kwiecień-październik 2019 r. (19%) oraz w marcu br. (16%), na co może mieć wpływ epidemia koronawirusa i potrzeba skorzystania z e-recepty lub innych usług online w ochronie zdrowia bez konieczności wychodzenia z domu.
– Sytuacja związana z epidemią przyspieszyła cyfryzację w wielu dziedzinach życia i pokazała, że nie ma już od niej odwrotu. Szczególnie w ochronie zdrowia. Mimo, iż epidemia jest dla wszystkich ogromnym wyzwaniem, to dzięki konsekwentnemu realizowaniu kolejnych etapów informatyzacji ochrony zdrowia, praktycznie od razu mogliśmy przestawić się na telemedycynę i świadczenie usług w sieci. W ciągu ostatnich trzech miesięcy zainteresowanie Polaków e-usługami w ochronie zdrowia, z których można korzystać bez wychodzenia z domu i tym samym zminimalizować ryzyko zakażenia się wirusem, zdecydowanie wzrosło. Jestem przekonana, że osoby, które skorzystały z cyfrowych usług w ochronie zdrowia miały pozytywne z nimi doświadczenia i dołączą do grona entuzjastów telemedycyny – powiedziała Agnieszka Kister, dyrektor Centrum e-Zdrowia.
Polacy, wiedzę na temat Internetowego Konta Pacjenta czerpią najczęściej z mediów: telewizji (41 proc.), Internetu (26 proc.) i radia (16 proc.). Częstym źródłem informacji jest także rodzina lub znajomi (26 proc.) oraz materiały informacyjno-edukacyjne, w szczególności ulotki dystrybuowane w przychodniach (24 proc.).
Prawie połowa badanych Polaków deklaruje, że widziała kampanię promującą Internetowe Konto Pacjenta oraz e-recepty. Wśród osób, które posiadają Internetowe Konto Pacjenta jej widoczność jest jeszcze większa, bo aż 64 proc. Najlepiej ocenianymi reklamami były spoty emitowane w telewizji oraz radio – wskazała na nie połowa respondentów.
Pięć powodów korzystania z IKP
Do pierwszego logowania się na Internetowe Konto Pacjenta najczęściej skłaniał użytkowników dostęp do wystawionych e-recept i możliwość ich przeglądania (27 proc.) oraz możliwość otrzymania e-recepty w przypadku choroby przewlekłej bez konieczności wizyty u lekarza (13 proc).
Dla większości badanych e-recepta jest też głównym powodem aktywnego korzystania z aplikacji na co dzień. Wśród korzyści wskazują oni również na możliwość dostępu do historii wizyt refundowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia, sprawdzenia dawkowania przepisanego leku czy dostęp do innych zaświadczeń lekarskich, np. e-zwolnień.
Większość badanych (76 proc.), którzy aktywowali Internetowe Konto Pacjenta ocenia je pozytywnie i uważa, że jest przydatne, szczególnie ze względu na możliwość stałego wglądu do swoich informacji medycznych: możliwość przeglądania wystawionych e-recept i e-skierowań wskazało aż 84 proc., a blisko 2/3 dostęp do informacji medycznych dzieci do 18 roku życia. 73 proc. ankietowanych deklaruje, że nic im nie utrudnia korzystania z aplikacji, a blisko połowa (49 proc.) jest skłonnych polecić ją innym.
Polacy znają e-receptę
Niemal wszyscy badani deklarują, że słyszeli o e-recepcie (93 proc). Wśród osób posiadających Internetowe Konto Pacjenta odsetek ten jest jeszcze wyższy i wynosi aż 97 proc. Prawie 100% ankietowanych nie miała żadnych trudności z realizacją e-recepty.
E-recepta jest pozytywnie oceniana przez 84 proc. badanych. Polacy najbardziej doceniają to, że dzięki niej nie muszą już iść osobiście do przychodni, żeby otrzymać receptę na kontynuację leczenia (48%) oraz brak papierowej postaci recepty (42%). Badanie potwierdza też, że e-recepta to wygoda i duże ułatwienie dla Polaków – tak sądzi ponad 40 proc badanych.