
123RF
Rozwój pięciolatków urodzonych przedwcześnie
Działy:
Doniesienia naukowe
Aktualności
Tagi: | EPIPAGE-2, Francja, wcześniaki |
W badaniu akronimie EPIPAGE-2 oceniono wcześniaki urodzone w Francji 2011 roku.
Spośród 4441 dzieci, 3083 oceniono za pomocą zwalidowanych skali inteligencji, funkcji poznawczych oraz funkcji motorycznych. Ponadto zebrano kompleksowy wywiad z rodzicami i/lub opiekunami na temat problemów wychowawczych oraz problemów przedszkolnych dzieci.
W przypadku dzieci urodzonych pomiędzy 24 a 26 tygodniem ciąży u 28% odnotowano zaburzenie rozwoju układu nerwowego i 27% wymagało pomocy w szkole. W przypadku dzieci urodzonych pomiędzy 27 a 31 tygodniem ciąży odsetki te wynosiły odpowiednio 19% i 14%, a w grupie urodzonej pomiędzy 32, a 36 tygodniem ciąży odpowiednio 12% i 7%. Rodzice najczęściej skarżyli się na zachowanie dzieci. Dodatkowym, silnym czynnikiem ryzyka zaburzeń rozwoju był niski status socjoekonomiczny rodziców.
W badaniu EPIPAGE-2 im wcześniej doszło do porodu przedwczesnego, tym dziecko w wieku pięciu lat częściej wykazywało zaburzenia rozwoju i wymagało pomocy w szkole.
Opracował: lek. med. Mikołaj Kamiński
W przypadku dzieci urodzonych pomiędzy 24 a 26 tygodniem ciąży u 28% odnotowano zaburzenie rozwoju układu nerwowego i 27% wymagało pomocy w szkole. W przypadku dzieci urodzonych pomiędzy 27 a 31 tygodniem ciąży odsetki te wynosiły odpowiednio 19% i 14%, a w grupie urodzonej pomiędzy 32, a 36 tygodniem ciąży odpowiednio 12% i 7%. Rodzice najczęściej skarżyli się na zachowanie dzieci. Dodatkowym, silnym czynnikiem ryzyka zaburzeń rozwoju był niski status socjoekonomiczny rodziców.
W badaniu EPIPAGE-2 im wcześniej doszło do porodu przedwczesnego, tym dziecko w wieku pięciu lat częściej wykazywało zaburzenia rozwoju i wymagało pomocy w szkole.
Opracował: lek. med. Mikołaj Kamiński