Patryk Rydzyk
W 2023 r. w kręgu zainteresowań RPP znajdzie się pacjent pediatryczny ►
Autor: Marzena Sygut-Mirek
Data: 11.10.2022
Działy:
Aktualności w Lekarz POZ
Aktualności
– W 2023 r. działania Rzecznika Praw Pacjenta będą koncentrować się na najmłodszym pacjencie. Zweryfikujemy między innymi, czy placówki POZ zapewniają dzieciom realizację wizyty w dniu zgłoszenia problemu zdrowotnego – wskazał Bartłomiej Chmielowiec, rzecznik praw pacjenta.
Bartłomiej Chmielowiec w trakcie VI Kongresu Wizja Zdrowia – Diagnoza i Przyszłość – Foresight Medyczny, 11 października w Warszawie, w rozmowie z „Menedżerem Zdrowia” zwrócił uwagę na palące problemy grupy pacjentów pediatrycznych.
Wskazał, że w przyszłym roku Biuro Rzecznika Praw Pacjenta planuje realizację działań skoncentrowanych na najmłodszym pacjencie – pacjencie pediatrycznym.
Dzieci wymagają szczególnej ochrony
– Konstytucja zobowiązuje nas do tego, aby szczególną troską otoczyć dzieci. Działania, które chcemy realizować, mają mieć szeroki kontekst. Z jednej strony postaramy się wspólnie z Radą Ekspertów i organizacjami pacjentów zdiagnozować problemy oraz zaproponujemy rozwiązania. Z drugiej – postaramy się przekonać decydentów, aby zaproponowane przez nas rozwiązania wdrożyć – wskazał rzecznik praw pacjenta.
Ekspert podkreślił, że Biuro RPP chciałoby skoncentrować się także na wyegzekwowaniu od placówek podstawowej opieki zdrowotnej realizacji obowiązujących standardów i przepisów prawa.
– Mam tu na myśli prawo małoletniego pacjenta do odbycia wizyty w dniu zgłoszenia – wówczas, gdy jest taka potrzeba zdrowotna. Mamy sygnały, że w części placówek medycznych, aby otrzymać wymarzony numerek do lekarza rodzinnego, trzeba stanąć w kolejce już o piątej rano. Zgłoszenie się do rejestracji o godz. 7 skutkuje brakiem wizyty w dniu zgłoszenia – podkreślił Bartłomiej Chmielowiec.
Wypowiedź rzecznika do obejrzenia poniżej.
Przeczytaj także: „Wkrótce płynny dostęp do świadczeń dla pacjentów, zmiany już zachodzą”.
Wskazał, że w przyszłym roku Biuro Rzecznika Praw Pacjenta planuje realizację działań skoncentrowanych na najmłodszym pacjencie – pacjencie pediatrycznym.
Dzieci wymagają szczególnej ochrony
– Konstytucja zobowiązuje nas do tego, aby szczególną troską otoczyć dzieci. Działania, które chcemy realizować, mają mieć szeroki kontekst. Z jednej strony postaramy się wspólnie z Radą Ekspertów i organizacjami pacjentów zdiagnozować problemy oraz zaproponujemy rozwiązania. Z drugiej – postaramy się przekonać decydentów, aby zaproponowane przez nas rozwiązania wdrożyć – wskazał rzecznik praw pacjenta.
Ekspert podkreślił, że Biuro RPP chciałoby skoncentrować się także na wyegzekwowaniu od placówek podstawowej opieki zdrowotnej realizacji obowiązujących standardów i przepisów prawa.
– Mam tu na myśli prawo małoletniego pacjenta do odbycia wizyty w dniu zgłoszenia – wówczas, gdy jest taka potrzeba zdrowotna. Mamy sygnały, że w części placówek medycznych, aby otrzymać wymarzony numerek do lekarza rodzinnego, trzeba stanąć w kolejce już o piątej rano. Zgłoszenie się do rejestracji o godz. 7 skutkuje brakiem wizyty w dniu zgłoszenia – podkreślił Bartłomiej Chmielowiec.
Wypowiedź rzecznika do obejrzenia poniżej.
Przeczytaj także: „Wkrótce płynny dostęp do świadczeń dla pacjentów, zmiany już zachodzą”.