Koniec konsultacji w sprawie zakazu sprzedaży papierosów do podgrzewaczy
Zakończyły się trzydziestodniowe konsultacje publiczne projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.
W resorcie zdrowia trwa analiza przekazanych uwag do projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.
Jak wskazało biuro komunikacji MZ, zostaną one omówione w raporcie z konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych, który będzie opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji.
Będzie zakaz sprzedaży aromatyzowanych papierosów do podgrzewaczy?
Zakaz sprzedaży aromatyzowanych papierosów do podgrzewaczy przewiduje projekt nowelizacji ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu. 15 maja br. dokument przygotowany przez Ministerstwo Zdrowia trafił do konsultacji.
Zakłada on, że do ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych dodaje się dodatkowy punkt, w którym zdefiniowany jest „podgrzewany wyrób tytoniowy – nowatorski wyrób tytoniowy, w którym w wyniku podgrzania dochodzi do emisji zawierającej nikotynę i inne substancje chemiczne, która jest następnie wdychana przez użytkownika lub użytkowników, i który, w zależności od jego cech, jest wyrobem tytoniowym bezdymnym lub wyrobem tytoniowym do palenia”.
Nowelizacja zawiera zakaz „wprowadzania do obrotu wyrobów tytoniowych o aromacie charakterystycznym” także w odniesieniu do podgrzewanych wyrobów tytoniowych (aromatyzowane papierosy i tytoń do skręcania papierosów są już zakazane).
Producenci i importerzy nowatorskich wyrobów tytoniowych zostaną także zobowiązani „do niezwłocznego przekazania prezesowi Biura ds. Substancji Chemicznych wszystkich nowych lub zaktualizowanych informacji dotyczących analiz, badań i innych informacji” odnośnie do tych wyrobów, przy czym prezes biura może także sam zażądać dodatkowych informacji od tych podmiotów. Jak wyjaśniono, zmiany mają na celu wdrożenie dyrektywy UE z 29 czerwca 2022 r.
W uzasadnieniu napisano, że „wyroby te stanowią nowy rodzaj wyrobów tytoniowych, który nie został jeszcze przebadany w stopniu porównywalnym z tradycyjnymi wyrobami tytoniowymi (np. papierosami)”.
Potrzebna kompleksowa ocena
Według resortu zdrowia dodatkowe badania i informacje pozwolą prezesowi Biura ds. Substancji Chemicznych na bardziej kompleksową ocenę nowatorskich wyrobów tytoniowych, co jest korzystne dla konsumentów, „ponieważ podwyższy poziom ochrony zdrowia publicznego dzięki pozyskaniu przez organ administracji publicznej dodatkowych informacji”.
Wskazano, że „wyroby tytoniowe nie są zwykłymi towarami, a wobec szczególnie szkodliwego wpływu tytoniu na zdrowie ludzkie należy nadać priorytet ochronie zdrowia, w szczególności ograniczeniu palenia wśród młodych ludzi". Zaznaczono, że istnieje potrzeba zmniejszenia ryzyka, że do obrotu zostaną wprowadzone nowatorskie wyroby tytoniowe, które odpowiadają definicji podgrzewanych wyrobów tytoniowych i mają aromat charakterystyczny, a dzięki temu, że projekt wejdzie w życie dopiero po trzech miesiącach od dnia ogłoszenia, producenci będą mogli wycofać ze sprzedaży aromatyzowane wyroby.
W ocenie skutków regulacji poinformowano, że z raportu „Konsumpcja nikotyny. Raport z badań ilościowych dla Biura do spraw Substancji Chemicznych, Edycja IV” wynika, że użytkownikami podgrzewanych wyrobów tytoniowych w Polsce jest 1,5 proc. dorosłych Polaków, a wycofanie wyrobów aromatyzowanych może przyczynić się do ograniczenia ich konsumpcji.
Po wejściu w życie zakazu sprzedaży papierosów aromatyzowanych co dziesiąty palacz zdecydował się na rzucenie palenia (11,6 proc.). Jednak 8,8 proc. osób palących tego rodzaju produkty przestawiło się na podgrzewane wyroby tytoniowe lub elektroniczne papierosy (odpowiednio 6,1 proc. mężczyzn oraz 11,2 proc. kobiet). Ponadto, najczęściej były to osoby młode (23,7 proc. w przedziale wiekowym 18–24 lata i 13,9 proc. w przedziale 25–34 lata) – zaznaczono.
Zdaniem MZ nowatorskie wyroby tytoniowe z aromatem charakterystycznym stanowią około 80 proc. rynku wszystkich nowatorskich wyrobów tytoniowych. Resort uważa, że przedmiotowe zmiany nie powinny mieć istotnego wpływu na wielkość sprzedaży wyrobów tytoniowych w Polsce. Wskazano, że mimo istotnego wzrostu sprzedaży podgrzewanych wyrobów tytoniowych (w skali Unii Europejskiej: 2009 proc.) w ostatnich latach, konsumpcja wyrobów tytoniowych w Polsce pozostaje na stałym poziomie. Mimo tego dopuszcza się ewentualne zmniejszenie wpływu do budżetu państwa, które wyniosłoby rocznie 68,3 mln zł przy założeniu, że w roku wejścia w życie przepisów ustawy zapewniona zostanie możliwość wyprzedania wyprodukowanych wyrobów.
Branża tytoniowa protestuje
Przeciwko nowelizacji protestuje Polski Związek Plantatorów Tytoniu.
Jak wskazał dyrektor związku Przemysław Noworyta, przyszłość plantatorów w Europie, w tym w Polsce, jest ściśle powiązana z rozwojem segmentu wyrobów podgrzewanych. – Palenie tradycyjnych papierosów w krajach UE spada, a w ich miejsce coraz bardziej wchodzą tytoniowe wkłady do podgrzewania. Dlatego jesteśmy zainteresowani, żeby branża się rozwijała, a nasz tytoń był wykorzystywany do produkcji wyrobów podgrzewanych w jak największym stopniu, tak jak to się dzieje obecnie. Tymczasem Polska, nieoczekiwanie wychodząc przed szereg, próbuje dokonać destrukcji sektora tytoniowych wyrobów podgrzewanych, implementując dyrektywę, która wedle wielu prawników była od początku wadliwa, została zaskarżona do TSUE, więc należy wstrzymać się z implementacją do momentu ogłoszenia wyroku. Polski rząd, nie czekając na ostateczny werdykt, proponuje zakazanie wyrobów o aromatach charakterystycznych – przede wszystkim mentolowym, które dziś stanowią 80 proc. konsumowanych produktów podgrzewanych – podkreślił.