Strefa porad prawnych - zmiany w finansowaniu a nadwykonania
Autor: Ewa Gosiewska
Data: 09.11.2016
Źródło: EG/Kancelaria KONDRAT i Partnerzy
Działy:
Polecamy
Aktualności
Do kancelarii "Kondrat i Partnerzy" wpłynęło pytanie dotyczące nadwykonań w związku z zapowiedziami zmian w finansowaniu w 2017 r. Czy szpital po podpisaniu nowych umów będzie mógł dochodzić płatności od Narodowego Funduszu Zdrowia za nadwykonania w 2016 roku?
W związku z zapowiedziami zmian w sposobie finansowania działalności w rodzaju leczenie szpitalne (przejście na umowy ryczałtowe) od połowy 2017 roku, proszę o wyjaśnienie, czy szpital po podpisaniu nowych umów będzie mógł dochodzić płatności od Narodowego Funduszu Zdrowia za nadwykonania w 2016 roku?
Szpital będzie mógł dochodzić płatności za nadwykonania w 2016 r. Nie będzie potrzeby podpisania nowej umowy, która w przypadku zakwalifikowania się szpitala do systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej (PSZ) przekształci się automatycznie w umowę ryczałtową i to z dniem 1 lipca 2017 r.
UZASADNIENIE:
Obowiązek udzielenia świadczenia zdrowotnego osobie, która potrzebuje natychmiastowego udzielenia takiego świadczenia ze względu na zagrożenie życia lub zdrowia ma charakter bezwzględny i wyprzedza jakiekolwiek ograniczenia wynikające z umów. Aktualnie szpital, który zawarł umowę z NFZ ma roszczenie o wynagrodzenie za wykonanie świadczeń ponadlimitowych w wysokości uzasadnionych kosztów ich udzielenia.
Jeśli ustawa oraz rozporządzenie zmieniające ustawę o świadczeniach finansowanych ze środków publicznych wejdą w życie, to kolejne kontrakty będą rozliczane według nowych zasad. Rozważyć należy dwie sytuacje: zakwalifikowanie się szpitala do PSZ lub też nie. Szpital, który nie wejdzie do sieci będzie bowiem finansowany na dotychczasowych zasadach.
Szpital w PSZ będzie miał gwarantowany kontrakt z NFZ. Zakłada się odstąpienie od finansowania pojedynczych przypadków i procedur na rzecz finansowania ryczałtowego. Kwota ryczałtu na dany rok będzie powiązana z poziomem realizacji świadczeń w roku poprzedzającym, czyli ryczałt w 2017 r. powinien objąć nadwykonania w 2016 r. Wątpliwości budzi sposób obliczania ryczałtu według danych historycznych. Wydaje się więc, że postanowienia nowej umowy ograniczające płatności do nadwykonań w roku poprzednim, mogą się w tej części okazać nieważne.
Z dniem 1 lipca 2017 r. dotychczasowe umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej szpitali w PSZ automatycznie staną się umowami ryczałtowymi. Nie będzie więc konieczności podpisywania nowych kontraktów. Prawdopodobnie nadal będzie można wystąpić z roszczeniem o sfinansowanie nadlimitów w 2016 r. na drogę sądową. Możliwe, że zwrotu środków finansowych za nadwykonania, nawet z umowy ryczałtowej, będzie można dochodzić na zasadzie zwrotu bezpodstawnego wzbogacenia lub też prowadzenia cudzych spraw bez zlecenia.
Zasygnalizować należy, że projekt nowelizacji nie reguluje całościowo kwestii związanych z finansowaniem. Dopiero po jej ewentualnym wejściu w życiu i doprecyzowaniu szczegółowych zasad finasowania, m.in. w zarządzeniach Prezesa NFZ oraz poszczególnych kontraktach, będzie można jednoznacznie i wyczerpująco stwierdzić jak będą rozliczane świadczenia ponadlimitowe.
PODSTAWA PRAWNA:
1. art. 118, 132, art. 136 ust. 1 pkt 5, 146 155 Ustawy z 27 sierpnia 2008 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U.2015.581)
2. art. 56, 117 – 118, 3531 393, 405, 752, 917 Kodeksu cywilnego (Dz.U.2016.380)
3. art. 15 Ustawy o działalności leczniczej (Dz.U.2016.1638)
4. art. 30 Ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz.U.2015.464)
5. § 16, 23 ust. 1 Załącznika do Rozporządzenia MZ z 8 września 2015 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz.U.2016.1146)
6. Zarządzenie Nr 71/2016/DSOZ Prezesa NFZ z 30 czerwca 2016 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju leczenie szpitalne (NFZ.2016.71)
7. Projekt Ustawy z 26 września 2016 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
8. Projekt Rozporządzenia MZ z 26 września 2016 r. w sprawie określenia profili charakteryzujących poziomy systemu zabezpieczenia oraz kryteriów kwalifikacji świadczeniodawców do tych poziomów.
Natalia Dyda, aplikant radcowski, Kancelaria KONDRAT i Partnerzy
Sławomir Molęda, partner, Kancelaria KONDRAT i Partnerzy
www.kondrat.pl
Szpital będzie mógł dochodzić płatności za nadwykonania w 2016 r. Nie będzie potrzeby podpisania nowej umowy, która w przypadku zakwalifikowania się szpitala do systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej (PSZ) przekształci się automatycznie w umowę ryczałtową i to z dniem 1 lipca 2017 r.
UZASADNIENIE:
Obowiązek udzielenia świadczenia zdrowotnego osobie, która potrzebuje natychmiastowego udzielenia takiego świadczenia ze względu na zagrożenie życia lub zdrowia ma charakter bezwzględny i wyprzedza jakiekolwiek ograniczenia wynikające z umów. Aktualnie szpital, który zawarł umowę z NFZ ma roszczenie o wynagrodzenie za wykonanie świadczeń ponadlimitowych w wysokości uzasadnionych kosztów ich udzielenia.
Jeśli ustawa oraz rozporządzenie zmieniające ustawę o świadczeniach finansowanych ze środków publicznych wejdą w życie, to kolejne kontrakty będą rozliczane według nowych zasad. Rozważyć należy dwie sytuacje: zakwalifikowanie się szpitala do PSZ lub też nie. Szpital, który nie wejdzie do sieci będzie bowiem finansowany na dotychczasowych zasadach.
Szpital w PSZ będzie miał gwarantowany kontrakt z NFZ. Zakłada się odstąpienie od finansowania pojedynczych przypadków i procedur na rzecz finansowania ryczałtowego. Kwota ryczałtu na dany rok będzie powiązana z poziomem realizacji świadczeń w roku poprzedzającym, czyli ryczałt w 2017 r. powinien objąć nadwykonania w 2016 r. Wątpliwości budzi sposób obliczania ryczałtu według danych historycznych. Wydaje się więc, że postanowienia nowej umowy ograniczające płatności do nadwykonań w roku poprzednim, mogą się w tej części okazać nieważne.
Z dniem 1 lipca 2017 r. dotychczasowe umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej szpitali w PSZ automatycznie staną się umowami ryczałtowymi. Nie będzie więc konieczności podpisywania nowych kontraktów. Prawdopodobnie nadal będzie można wystąpić z roszczeniem o sfinansowanie nadlimitów w 2016 r. na drogę sądową. Możliwe, że zwrotu środków finansowych za nadwykonania, nawet z umowy ryczałtowej, będzie można dochodzić na zasadzie zwrotu bezpodstawnego wzbogacenia lub też prowadzenia cudzych spraw bez zlecenia.
Zasygnalizować należy, że projekt nowelizacji nie reguluje całościowo kwestii związanych z finansowaniem. Dopiero po jej ewentualnym wejściu w życiu i doprecyzowaniu szczegółowych zasad finasowania, m.in. w zarządzeniach Prezesa NFZ oraz poszczególnych kontraktach, będzie można jednoznacznie i wyczerpująco stwierdzić jak będą rozliczane świadczenia ponadlimitowe.
PODSTAWA PRAWNA:
1. art. 118, 132, art. 136 ust. 1 pkt 5, 146 155 Ustawy z 27 sierpnia 2008 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U.2015.581)
2. art. 56, 117 – 118, 3531 393, 405, 752, 917 Kodeksu cywilnego (Dz.U.2016.380)
3. art. 15 Ustawy o działalności leczniczej (Dz.U.2016.1638)
4. art. 30 Ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz.U.2015.464)
5. § 16, 23 ust. 1 Załącznika do Rozporządzenia MZ z 8 września 2015 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz.U.2016.1146)
6. Zarządzenie Nr 71/2016/DSOZ Prezesa NFZ z 30 czerwca 2016 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju leczenie szpitalne (NFZ.2016.71)
7. Projekt Ustawy z 26 września 2016 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
8. Projekt Rozporządzenia MZ z 26 września 2016 r. w sprawie określenia profili charakteryzujących poziomy systemu zabezpieczenia oraz kryteriów kwalifikacji świadczeniodawców do tych poziomów.
Natalia Dyda, aplikant radcowski, Kancelaria KONDRAT i Partnerzy
Sławomir Molęda, partner, Kancelaria KONDRAT i Partnerzy
www.kondrat.pl