Oddech to życie: kampania Płuca Polski w kinach
Autor: Marta Koblańska
Data: 23.08.2019
Źródło: materiały prasowe
W ramach 5. edycji ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej Płuca Polski, rusza kolejna seria bezpłatnych badań spirometrycznych. Tym razem będą z nich mogli skorzystać widzowie sieci kin Helios w Kielcach, Gdyni i Łodzi. Na ekrany trafi również spot edukacyjny pt. „Oddech to życie”, przedstawiający historie pacjentów zmagających się na co dzień z przewlekłą obturacyjną chorobą płuc (POChP) i idiopatycznym włóknieniem płuc (IPF).
Podczas pobytu w kinie kaszel, trudności z oddechem lub świszczący oddech mogą zaniepokoić siedzących obok nas widzów. Częste odczuwanie zadyszki i brak tchu mogą też być jednym z pierwszych, ważnych sygnałów poważnej choroby. To właśnie w kinie, częściej niż w innych okolicznościach, możemy posłuchać własnego oddechu. Tak narodził się pomysł, by edukację na temat chorób płuc przenieść do sal kinowych.
W ramach tegorocznej edycji kampanii przez cały tydzień, począwszy od piątku 23.09.2019, widzowie wybranych kin będą mogli obejrzeć spot edukacyjny pt. „Oddech to życie”. Pokazuje on historie 2 pacjentów, którzy zmagają się z dwiema różnymi chorobami – przewlekłą obturacyjną chorobą płuc (POChP) oraz idiopatycznym włóknieniem płuc (IPF). Celem spotu jest zwrócenie uwagi na pewne charakterystyczne objawy, które mogą sygnalizować problemy ze zdrowiem dróg oddechowych, a szczególnie z płucami. Zwracamy tym samym uwagę, jak ważne jest wykonywanie regularnych badań profilaktycznych.
Emisji spotu towarzyszyć będzie również możliwość bezpłatnego wykonania spirometrii. To badanie jest pierwszym krokiem w diagnostyce przewlekłej obturacyjnej choroby płuc (POChP) oraz idiopatycznego włóknienia płuc (IPF). Z badania będzie mógł skorzystać każdy, kto we wskazanych dniach odwiedzi wybrane kina.
Akcje bezpłatnych badań spirometrycznych w sieci kin Helios odbędą się:
• W poniedziałek 26 sierpnia w Galerii Echo w Kielcach
• We wtorek 27 sierpnia w Centrum Riviera w Gdyni
• W czwartek 29 sierpnia w Galerii Sukcesja w Łodzi.
-Akcje profilaktyczne mogą przyczynić się do wykrycia większej liczby chorych i dać im szansę na opóźnienie rozwoju choroby oraz poprawę komfortu życia. Szczególnie dotyczy to POChP, na którą narażony jest każdy palący Polak, a blisko 75% chorych lekceważy objawy takie jak: przewlekły kaszel czy uczucie duszności. Gdy gasną światła przed seansem filmowym, często jesteśmy sam na sam z naszym oddechem. Ważne, abyśmy nauczyli się go słuchać i nie ignorowali sygnałów, które dają nam nasze płuca” – komentuje prof. dr hab. n. med. Adam Antczak, ekspert kampanii Płuca Polski, Kierownik Kliniki Pulmonologii Ogólnej i Onkologicznej Uniwersytetu Medycznego w Łodzi.
Kampania Płuca Polski skupia się na podnoszeniu świadomości społeczeństwa na temat chorób płuc, m.in. przewlekłej obturacyjnej choroby płuc (POChP) i idiopatycznego włóknienia płuc (IPF). POChP zajmuje 4. miejsce na liście najczęstszych przyczyn zgonów w Polsce i na świecie. Głównym czynnikiem ryzyka zachorowań jest dym tytoniowy odpowiedzialny za 90% przypadków zachorowań. Choroba objawia się dusznością, nieustającym kaszlem z odkrztuszaniem wydzieliny i uciskiem w klatce piersiowej. Jest nieuleczalna, lecz odpowiednia terapia połączona z aktywnością fizyczną może pomóc w podniesieniu komfortu życia chorego. Idiopatyczne włóknienie płuc (IPF) jest natomiast rzadziej występującą chorobą, która atakuje miąższ płuc. Przyczyna IPF nie jest znana, choroba daje niespecyficzne objawy, co może opóźnić prawidłowe postawienie diagnozy. IPF jest nieuleczalne, jednak są dostępne leki, które mogą opóźnić postęp choroby i poprawić jakość życia chorego.
„W Polsce na idiopatyczne włóknienie płuc zapada około 2000 osób rocznie, jednak liczba ta prawdopodobnie nie odzwierciedla faktycznej skali, ze względu na trudne i często mylne rozpoznanie zachorowania. Zwykle chory, który trafia po raz pierwszy do lekarza i słyszy diagnozę IPF, nie zdaje sobie sprawy z rangi problemu. Konieczna jest więc ciągła edukacja na temat tej choroby i zwiększanie świadomości jak ważne jest regularne wykonywanie badań profilaktycznych, w tym m.in. spirometrii.” – mówi dr Katarzyna Lewandowska, ekspert kampanii Płuca Polski, Klinika Chorób Płuc Instytutu Gruźlicy i Chorób Płuc w Warszawie.
W ramach 5. edycji kampanii edukacyjnej Płuca Polski, w tym roku odbyły się już bezpłatne badania spirometryczne w 2 popularnych uzdrowiskach w Polsce – Ciechocinku i Krynicy-Zdroju.
Kampania Płuca Polski ma na celu podniesienie świadomości społeczeństwa na temat chorób płuc, m.in. przewlekłej obturacyjnej choroby płuc (POChP) i idiopatycznego włóknienia płuc (IPF). Ważnym elementem jest zwrócenie uwagi opinii publicznej na zagrożenia, ryzyko i konsekwencje, jakie niosą za sobą te choroby. Z powodu niskiej świadomości, pacjenci często zgłaszają się do lekarza już w zaawansowanym stadium choroby, a objawy często mylą ze słabą kondycją. Eksperci podkreślają, iż wczesne rozpoznanie chorób jest warunkiem szybkiego podjęcia terapii, która może spowolnić proces rozwoju choroby, poprawić jakość życia pacjenta i zapobiec przedwczesnym zgonom. W ramach kampanii podejmowane są liczne działania skierowane do społeczeństwa, środowiska medycznego oraz opinii publicznej. We wszystkie akcje angażują się eksperci medyczni, liderzy opinii oraz sportowcy, którzy zachęcają do wykonywania badań spirometrycznych. Wszelkie aktywności odbywają się pod patronatem Polskiego Towarzystwa Oświaty Zdrowotnej oraz Towarzystwa Wspierania Chorych na Idiopatyczne Włóknienie Płuc, przy wsparciu firmy Boehringer Ingelheim.
Więcej informacji na temat kampanii Płuca Polski na stronie: Link
W ramach tegorocznej edycji kampanii przez cały tydzień, począwszy od piątku 23.09.2019, widzowie wybranych kin będą mogli obejrzeć spot edukacyjny pt. „Oddech to życie”. Pokazuje on historie 2 pacjentów, którzy zmagają się z dwiema różnymi chorobami – przewlekłą obturacyjną chorobą płuc (POChP) oraz idiopatycznym włóknieniem płuc (IPF). Celem spotu jest zwrócenie uwagi na pewne charakterystyczne objawy, które mogą sygnalizować problemy ze zdrowiem dróg oddechowych, a szczególnie z płucami. Zwracamy tym samym uwagę, jak ważne jest wykonywanie regularnych badań profilaktycznych.
Emisji spotu towarzyszyć będzie również możliwość bezpłatnego wykonania spirometrii. To badanie jest pierwszym krokiem w diagnostyce przewlekłej obturacyjnej choroby płuc (POChP) oraz idiopatycznego włóknienia płuc (IPF). Z badania będzie mógł skorzystać każdy, kto we wskazanych dniach odwiedzi wybrane kina.
Akcje bezpłatnych badań spirometrycznych w sieci kin Helios odbędą się:
• W poniedziałek 26 sierpnia w Galerii Echo w Kielcach
• We wtorek 27 sierpnia w Centrum Riviera w Gdyni
• W czwartek 29 sierpnia w Galerii Sukcesja w Łodzi.
-Akcje profilaktyczne mogą przyczynić się do wykrycia większej liczby chorych i dać im szansę na opóźnienie rozwoju choroby oraz poprawę komfortu życia. Szczególnie dotyczy to POChP, na którą narażony jest każdy palący Polak, a blisko 75% chorych lekceważy objawy takie jak: przewlekły kaszel czy uczucie duszności. Gdy gasną światła przed seansem filmowym, często jesteśmy sam na sam z naszym oddechem. Ważne, abyśmy nauczyli się go słuchać i nie ignorowali sygnałów, które dają nam nasze płuca” – komentuje prof. dr hab. n. med. Adam Antczak, ekspert kampanii Płuca Polski, Kierownik Kliniki Pulmonologii Ogólnej i Onkologicznej Uniwersytetu Medycznego w Łodzi.
Kampania Płuca Polski skupia się na podnoszeniu świadomości społeczeństwa na temat chorób płuc, m.in. przewlekłej obturacyjnej choroby płuc (POChP) i idiopatycznego włóknienia płuc (IPF). POChP zajmuje 4. miejsce na liście najczęstszych przyczyn zgonów w Polsce i na świecie. Głównym czynnikiem ryzyka zachorowań jest dym tytoniowy odpowiedzialny za 90% przypadków zachorowań. Choroba objawia się dusznością, nieustającym kaszlem z odkrztuszaniem wydzieliny i uciskiem w klatce piersiowej. Jest nieuleczalna, lecz odpowiednia terapia połączona z aktywnością fizyczną może pomóc w podniesieniu komfortu życia chorego. Idiopatyczne włóknienie płuc (IPF) jest natomiast rzadziej występującą chorobą, która atakuje miąższ płuc. Przyczyna IPF nie jest znana, choroba daje niespecyficzne objawy, co może opóźnić prawidłowe postawienie diagnozy. IPF jest nieuleczalne, jednak są dostępne leki, które mogą opóźnić postęp choroby i poprawić jakość życia chorego.
„W Polsce na idiopatyczne włóknienie płuc zapada około 2000 osób rocznie, jednak liczba ta prawdopodobnie nie odzwierciedla faktycznej skali, ze względu na trudne i często mylne rozpoznanie zachorowania. Zwykle chory, który trafia po raz pierwszy do lekarza i słyszy diagnozę IPF, nie zdaje sobie sprawy z rangi problemu. Konieczna jest więc ciągła edukacja na temat tej choroby i zwiększanie świadomości jak ważne jest regularne wykonywanie badań profilaktycznych, w tym m.in. spirometrii.” – mówi dr Katarzyna Lewandowska, ekspert kampanii Płuca Polski, Klinika Chorób Płuc Instytutu Gruźlicy i Chorób Płuc w Warszawie.
W ramach 5. edycji kampanii edukacyjnej Płuca Polski, w tym roku odbyły się już bezpłatne badania spirometryczne w 2 popularnych uzdrowiskach w Polsce – Ciechocinku i Krynicy-Zdroju.
Kampania Płuca Polski ma na celu podniesienie świadomości społeczeństwa na temat chorób płuc, m.in. przewlekłej obturacyjnej choroby płuc (POChP) i idiopatycznego włóknienia płuc (IPF). Ważnym elementem jest zwrócenie uwagi opinii publicznej na zagrożenia, ryzyko i konsekwencje, jakie niosą za sobą te choroby. Z powodu niskiej świadomości, pacjenci często zgłaszają się do lekarza już w zaawansowanym stadium choroby, a objawy często mylą ze słabą kondycją. Eksperci podkreślają, iż wczesne rozpoznanie chorób jest warunkiem szybkiego podjęcia terapii, która może spowolnić proces rozwoju choroby, poprawić jakość życia pacjenta i zapobiec przedwczesnym zgonom. W ramach kampanii podejmowane są liczne działania skierowane do społeczeństwa, środowiska medycznego oraz opinii publicznej. We wszystkie akcje angażują się eksperci medyczni, liderzy opinii oraz sportowcy, którzy zachęcają do wykonywania badań spirometrycznych. Wszelkie aktywności odbywają się pod patronatem Polskiego Towarzystwa Oświaty Zdrowotnej oraz Towarzystwa Wspierania Chorych na Idiopatyczne Włóknienie Płuc, przy wsparciu firmy Boehringer Ingelheim.
Więcej informacji na temat kampanii Płuca Polski na stronie: Link