Zalecenia EULAR dotyczące edukacji pacjentów chorych na zapalenie stawów
Autor: Anita Jóźwiak
Data: 19.05.2015
Źródło: EULAR recommendations for patient education for people with inflammatory arthritis. Zangi HA, Ndosi M, Adams J, Andersen L, Bode C, Boström C, van Eijk-Hustings Y, Gossec L, Korandová J, Mendes G, Niedermann K, Primdahl J, Stoffer M, Voshaar M, van Tuberg
Kategorie:
Reumatoidalne zapalenie stawów
Spondyloartropatie
Reumatologia wieku dziecięcego
Toczeń rumieniowaty układowy
Twardzina układowa
Osteoporoza
Inne układowe choroby tkanki łącznej
Krystalopatie
Działy:
Doniesienia naukowe
Aktualności W czerwcowym wydaniu "Annals of Rheumatic Diseases" zostały opublikowane zalecenia dotyczące edukacji pacjentów z zapaleniem stawów.
Grupa robocza reprezentująca 10 krajów europejskich w oparciu o systematyczny przegląd literatury naukowej sformułowała następujących 8 zaleceń:
1. Edukacja chorego z zapaleniem stawów powinna być prowadzona jako integralna część standardowej opieki medycznej, co ma na celu zaangażowanie chorego w postępowanie terapeutyczne i promocję zdrowia.
2.Wszyscy chorzy z zapaleniem stawów powinni mieć dostęp do wiedzy odnośnie choroby i należy im zaoferować edukację w czasie trwania choroby, a przynajmniej w sytuacjach: stawiania rozpoznania, zmiany leczenia farmakologicznego i wówczas gdy stan fizyczny lub psychiczny pacjenta tego wymaga.
3. Zarówno treść dostarczanej wiedzy jak i metoda przekazu powinna być indywidualnie dopasowana do chorego z zapaleniem stawów i odpowiadać jego potrzebom.
4. Edukacja chorego z zapaleniem stawów powinna być oparta o indywidualne i/lub grupowe spotkania, które mogą być przeprowadzane w sposób interaktywny w kontakcie bezpośrednim lub online i dodatkowo uzupełniona informacjami telefonicznymi, broszurami i materiałami multimedialnymi.
5. Programy edukacji chorych z zapaleniem stawów powinny być stworzone w oparciu o teoretyczne ramy i dowody naukowe, na przykład: samokontrola w chorobie przewlekłej, terapia poznawcza-behawioralna i radzenie sobie ze stresem.
6. Skuteczność przeprowadzanej edukacji powinna podlegać kontroli i ocenie w oparciu o wyznaczone cele programów edukacyjnych dla pacjentów.
7. Edukacja chorych z zapaleniem stawów powinna być prowadzona przez kompetentny personel medyczny i/lub wyszkolonych pacjentów, w stosownych przypadkach w grupie wielospecjalistycznej.
8. Osoby prowadzący edukację dla chorych z zapaleniem stawów powinni mieć dostęp do szkoleń i brać w nich udział w celu pozyskania i utrzymania wiedzy oraz umiejętności.
1. Edukacja chorego z zapaleniem stawów powinna być prowadzona jako integralna część standardowej opieki medycznej, co ma na celu zaangażowanie chorego w postępowanie terapeutyczne i promocję zdrowia.
2.Wszyscy chorzy z zapaleniem stawów powinni mieć dostęp do wiedzy odnośnie choroby i należy im zaoferować edukację w czasie trwania choroby, a przynajmniej w sytuacjach: stawiania rozpoznania, zmiany leczenia farmakologicznego i wówczas gdy stan fizyczny lub psychiczny pacjenta tego wymaga.
3. Zarówno treść dostarczanej wiedzy jak i metoda przekazu powinna być indywidualnie dopasowana do chorego z zapaleniem stawów i odpowiadać jego potrzebom.
4. Edukacja chorego z zapaleniem stawów powinna być oparta o indywidualne i/lub grupowe spotkania, które mogą być przeprowadzane w sposób interaktywny w kontakcie bezpośrednim lub online i dodatkowo uzupełniona informacjami telefonicznymi, broszurami i materiałami multimedialnymi.
5. Programy edukacji chorych z zapaleniem stawów powinny być stworzone w oparciu o teoretyczne ramy i dowody naukowe, na przykład: samokontrola w chorobie przewlekłej, terapia poznawcza-behawioralna i radzenie sobie ze stresem.
6. Skuteczność przeprowadzanej edukacji powinna podlegać kontroli i ocenie w oparciu o wyznaczone cele programów edukacyjnych dla pacjentów.
7. Edukacja chorych z zapaleniem stawów powinna być prowadzona przez kompetentny personel medyczny i/lub wyszkolonych pacjentów, w stosownych przypadkach w grupie wielospecjalistycznej.
8. Osoby prowadzący edukację dla chorych z zapaleniem stawów powinni mieć dostęp do szkoleń i brać w nich udział w celu pozyskania i utrzymania wiedzy oraz umiejętności.