Prawo do leczenia na NFZ sprawdzisz w aplikacji mojeIKP
Tagi: | mojeIKP, IKP, eWUS, Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców, ubezpieczenie zdrowotne |
Aplikacja mojeIKP wzbogaciła się o kolejną funkcję – można w niej sprawdzić, czy system potwierdza prawo do świadczeń finansowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
MojeIKP to bezpłatna aplikacja na telefon, która daje dostęp do najważniejszych funkcji Internetowego Konta Pacjenta (IKP). Aplikację można pobrać na systemy Android z Google Play lub iOS z App Store. Można w niej już sprawdzić w czy ubezpieczenie w NFZ właściciela konta jest (w systemie eWUŚ) aktualne. Jeśli nie, trzeba podjąć odpowiednie kroki, nim udamy się do lekarza.
Elektroniczna weryfikacja uprawnień świadczeniobiorców (eWUŚ) to system, który:
- pozwala szybko sprawdzić status swojego prawa do świadczeń z Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ),
- jest codzienne aktualizowany o informacje z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) i Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS),
- potwierdza prawo do świadczeń zdrowotnych osób ubezpieczonych w innych państwach UE/EFTA, które mieszkają w Polsce i mają odpowiednie poświadczenie wystawione przez NFZ.
Gdy podajemy swój numer PESEL w rejestracji u lekarza, pracownik opieki zdrowotnej sprawdza status naszego ubezpieczenia w systemie. Jeśli w jest on „zielony” – mamy prawo do świadczeń z funduszy NFZ, jeśli zaś jest „czerwony” – nie możemy z nich skorzystać. Nie zawsze jednak oznacza to, że pacjent nie ma aktywnego ubezpieczenia.
Jak sprawdzić eWUŚ w mojeIKP
Uruchom aplikację mojeIKP i:
- zaloguj się
- przejdź do sekcji e-zdrowie (na dole ekranu)
- kliknij w kafelek „Ubezpieczenie zdrowotne”
- zobaczysz na górze jeden z dwóch komunikatów:
- Narodowy Fundusz Zdrowia POTWIERDZA prawo do świadczeń zdrowotnych (zielony)
- Narodowy Fundusz Zdrowia NIE POTWIERDZA prawa do świadczeń (szary).
Jeśli system nie potwierdza ubezpieczenia, można zobaczyć w aplikacji też wyjaśnienie dodatkowe (znaczek „i” w kółeczku).
Co, jeśli system nie potwierdza ubezpieczenia?
Jeśli pacjentowi przysługuje prawo do świadczeń, trzeba to potwierdzić pisemnym oświadczeniem. To wystarczy, aby lekarz przyjął pacjenta w ramach ubezpieczenia. Za osobę niepełnoletnią oświadczenie podpisuje opiekun.
Należy też przedstawić, jeśli mamy przy sobie dokument potwierdzający prawo do świadczeń, np. legitymację emeryta-rencisty, zaświadczenie od pracodawcy lub aktualne zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego.
Warto również, wyjaśniając jakiekolwiek wątpliwości, potwierdzić u swojego pracodawcy, że zostaliśmy objęci ubezpieczeniem i że jest odprowadzana przez pracodawcę składka zdrowotna.