123RF
WHO o działaniach na rzecz bezpieczeństwa pacjenta
Tagi: | bezpieczeństwo pacjenta, WHO |
Sejm zajmie się poselskim projektem ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta. Warto w tym kontekście zapoznać się z kluczowymi dokumentami Światowej Organizacji Zdrowia dotyczącymi tej problematyki.
Zapraszamy do lektury dwóch dokumentów:
1. „Globalny plan działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa pacjentów na lata 2021–2030. Droga do wyeliminowania możliwych do uniknięcia szkód w ochronie zdrowia”.
2. „Systemy raportowania i analizy zdarzeń niepożądanych w celu poprawy bezpieczeństwa pacjenta. Raport techniczny i wytyczne”.
W podsumowaniu tej drugiej publikacji czytamy:
– Moim głównym przesłaniem dla czytelników tego dokumentu jest zachęcenie ich do zrozumienia celu, mocnych stron i ograniczeń raportowania zdarzeń niepożądanych związanych z bezpieczeństwem pacjentów. Dane pochodzące ze zgłoszeń incydentów mogą być bardzo cenne dla zrozumienia skali i charakteru szkód powstających w wyniku działań opieki zdrowotnej, pod warunkiem uważnego przeglądu danych i ostrożnego wyciągania wniosków. Trwają prace nad wykorzystaniem systemów raportowania zdarzeń niepożądanych do rzeczywistego uczenia się w celu osiągnięcia trwałej redukcji ryzyka i poprawy bezpieczeństwa pacjentów. Można to zrobić i zostało to zrobione, ale jeszcze nie na skalę i w tempie porównywalnym z niektórymi innymi branżami wysokiego ryzyka. Wszyscy musimy do tego dążyć. Mam nadzieję, że te wytyczne techniczne pomogą w dążeniu do sytuacji, w której będziemy mogli pokazać pacjentom i ich rodzinom, w jaki sposób wykorzystaliśmy tę wiedzę, aby zapewnić im bezpieczną i niezawodną opiekę za każdym razem, gdy jej potrzebują – napisał w posłowiu do drugiej publikacji Liam Donaldson, przedstawiciel do spraw bezpieczeństwa pacjentów Światowej Organizacji Zdrowia.
1. „Globalny plan działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa pacjentów na lata 2021–2030. Droga do wyeliminowania możliwych do uniknięcia szkód w ochronie zdrowia”.
2. „Systemy raportowania i analizy zdarzeń niepożądanych w celu poprawy bezpieczeństwa pacjenta. Raport techniczny i wytyczne”.
W podsumowaniu tej drugiej publikacji czytamy:
– Moim głównym przesłaniem dla czytelników tego dokumentu jest zachęcenie ich do zrozumienia celu, mocnych stron i ograniczeń raportowania zdarzeń niepożądanych związanych z bezpieczeństwem pacjentów. Dane pochodzące ze zgłoszeń incydentów mogą być bardzo cenne dla zrozumienia skali i charakteru szkód powstających w wyniku działań opieki zdrowotnej, pod warunkiem uważnego przeglądu danych i ostrożnego wyciągania wniosków. Trwają prace nad wykorzystaniem systemów raportowania zdarzeń niepożądanych do rzeczywistego uczenia się w celu osiągnięcia trwałej redukcji ryzyka i poprawy bezpieczeństwa pacjentów. Można to zrobić i zostało to zrobione, ale jeszcze nie na skalę i w tempie porównywalnym z niektórymi innymi branżami wysokiego ryzyka. Wszyscy musimy do tego dążyć. Mam nadzieję, że te wytyczne techniczne pomogą w dążeniu do sytuacji, w której będziemy mogli pokazać pacjentom i ich rodzinom, w jaki sposób wykorzystaliśmy tę wiedzę, aby zapewnić im bezpieczną i niezawodną opiekę za każdym razem, gdy jej potrzebują – napisał w posłowiu do drugiej publikacji Liam Donaldson, przedstawiciel do spraw bezpieczeństwa pacjentów Światowej Organizacji Zdrowia.