en ENGLISH
eISSN: 2299-8284
ISSN: 1233-9989
Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
2/2015
vol. 23
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Adaptacja kulturowa Skali Rozwoju Kompetencji Pielęgniarskich i rzetelności pomiaru

Magdalena Brodowicz
1
,
Danuta Zarzycka
2

  1. Medical University of Lublin
  2. Katedra i Zakład Pielęgniarstwa Pediatrycznego, Wydział Pielęgniarstwa i Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny w Lublinie
Data publikacji online: 2015/10/01
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Metryki PlumX:

 


Wstęp/Cel. Celem badania była adaptacja skali przeznaczonej do oceny rozwoju kompetencji pielęgniarskich u studentów pielęgniarstwa (ACS, Ascent to Nursing Competence Scale) i określenie rzetelności pomiaru z jej wykorzystaniem. Proponowana polska nazwa kwestionariusza to: Skala Rozwoju Kompetencji Pielęgniarskich. W skład skali wchodzą trzy obszary, dotyczące aktywności zawodowej studenta pielęgniarstwa. Pierwszy obszar bada współpracę w relacji student–opiekun/nauczyciel (W1–W6), drugi ocenia potrzebę przynależności studenta do grupy (B1–B17), trzeci obszar pozwala na ocenę wiedzy i umiejętności zawodowych studenta pielęgniarstwa (L1–L13). Zgodnie ze wskazaniem autora skali może ona być stosowana do badania rozwoju kompetencji pielęgniarskich nie tylko studentów pielęgniarstwa, ale również pozwala na ocenę kompetencji zawodowych już pracujących pielęgniarek.


Materiał i metody. Badaniem objęto 103 studentów pielęgniarstwa pierwszego roku studiów magisterskich Uniwersytetu Medycznego w Lublinie.


Wyniki. Zastosowana procedura adaptacyjna pozwala na wykazanie, że adaptowana skala spełnia kryteria rzetelności psychometrycznej na akceptowanym poziomie. Trzy obszary wchodzące w skład Skali Rozwoju Kompetencji Pielęgniarskich cechuje umiarkowana rzetelność i podobieństwo teoretyczne do wersji oryginalnej.


Wnioski. Badania wskazują, że polskojęzyczna wersja narzędzia badawczego ACS to proste w użyciu i skutecznie różnicujące podmioty badane narzędzie diagnostyczne służące do oceny rozwoju kompetencji pielęgniarskich. Trzy obszary adaptowanego narzędzia: współpraca studenta–pielęgniarki z opiekunem/nauczycielem (W1–W6), potrzeba przynależności studenta–pielęgniarki do grupy (B1–B17), wiedza i umiejętności studenta–pielęgniarki (L1–L13), mogą znaleźć zastosowanie w badaniach oryginalnych i replikacyjnych oraz wspomagać monitorowanie rozwoju efektów kształcenia studentów pielęgniarstwa.


Problemy Pielęgniarstwa 2015; 23 (2): 171–176


 



 


Indroduction/Aim. The aim of the study was the adaptation and validation of the scale designed to assess the development of nursing competencies among nursing students (ACS, Ascent is Nursing Competence Scale), the suggested Polish name: The Scale of Development Nursing Competence The scale consists of three areas concerning the conduct of student-nurse. The first are a examines cooperation in the student-nurse relationship with the tutor/teacher (W1–W6), the second examines the student-nurse’s need for belonging to the group (B1–B17), the third area allows the assessment of student-nurse’s knowledge and skills (L1–L13).


Material and method. The study included 110 nursing students of the first year master degree at Medical University of Lublin.


Results. The adaptive procedure allows to demonstrate that the adapted scale fulfils the psychometric criteria for an acceptable level. Three areas of the Scale of Development Nursing Competence is characterized by high accuracy and reliability.


Conclusions. The study indicates that the Polish language version of the research tool: Ascent to Nursing Competence Scale is easy to use and can effectively differentiate the examined agents. The tool can assess the development of nursing competences. Three areas of adapted tool (student–nurse collaboration with the tutor/teacher (W1–W6), student’s need of belonging to the group (B1–B17), student–nurses’ knowledge and skills (L1–L13). The tool can be used in the original and replication studies and support the development of nursing students’ learning effects.


Nursing Topics 2015; 23 (2): 171–176


 

słowa kluczowe:

pielęgniarka; kompetencje zawodowe; Skala Rozwoju Kompetencji

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.