Bieżący numer
Archiwum
Artykuły zaakceptowane
O czasopiśmie
Rada naukowa
Recenzenci
Bazy indeksacyjne
Prenumerata
Kontakt
Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
|
Wskazówki dla autorów Kwartalnik Problemy Pielęgniarstwa/Nursing Problems przyjmuje do druku prace oryginalne oraz prace przeglądowe i kazuistyczne z zakresu pielęgniarstwa i dziedzin pokrewnych. Nadsyłane artykuły winny dotyczyć następujących obszarów: • wykorzystania badań naukowych w pielęgniarstwie i położnictwie, • praktyki pielęgniarskiej lub położniczej opartej na dowodach naukowych, • zarządzania i organizacji pracy w pielęgniarstwie i położnictwie, • edukacji przed- i podyplomowej pielęgniarek i położnych, • jakości i satysfakcji z opieki pielęgniarskiej, • podstaw i teorii w pielęgniarstwie i położnictwie, • etyki w praktyce pielęgniarskiej i położniczej, • historii pielęgniarstwa i położnictwa. Czasopismo publikuje również sprawozdania ze zjazdów i konferencji krajowych oraz międzynarodowych, recenzje książek, komentarze, wspomnienia i listy do redakcji. Pismo zamieszcza artykuły redakcyjne, które są pisane na specjalne zaproszenie redakcji i nie są poddawane ocenie recenzentów. Artykuły muszą być przygotowane w języku angielskim. Autorzy, dla których język angielski nie jest językiem podstawowym, powinni skorzystać z pomocy eksperta, aby styl językowy nadesłanego artykułu był poprawny. Czasopismo ukazuje się w papierowej wersji pierwotnej oraz w wersji elektronicznej na stronie internetowej http://www.termedia.pl/Czasopismo/Problemy_Pielęgniarstwa. Dostęp do artykułów publikowanych w czasopiśmie jest otwarty (OD). SKŁADANIE PRAC Prace należy nadsyłać drogą elektroniczną po zalogowaniu i założeniu konta na stronie: https://www.editorialsystem.com/ppiel. Wymagania dotyczące tekstu: czcionka 12 pkt, odstępy 1,5 cm między wierszami, marginesy 2,5 cm. Tekst nie powinien być formatowany. W tekście nie należy umieszczać tabel i rycin, ale w miejscu proponowanym przez autora trzeba umieścić odpowiednią informację, np. Table 1, Figure 3. Typ pracy, dane autorów i ich afiliacje, a także tytuł pracy, streszczenie oraz słowa kluczowe wpisuje się w kolejno ukazujące się okna panelu. Prosimy o niepodawanie danych dotyczących autorów (dane personalne i afiliacje) w pliku treści pracy. Tabele i ryciny (wykresy, schematy, fotografie) powinny być dołączone w osobnych plikach (łączna maksymalna liczba – 6). WSKAZÓWKI SZCZEGÓŁOWE Tytuł pracy, streszczenie i słowa kluczowe powinny być podane w języku angielskim. Streszczenie powinno mieć objętość minimum 250, a maksimum 300 słów dla prac oryginalnych, a od 100 do 150 słów dla prac przeglądowych i kazuistycznych. Streszczenie pracy oryginalnej powinno mieć budowę strukturalną, tj. zawierać: cel pracy, materiał i metody, wyniki oraz wnioski. Należy podać 3–4 słowa kluczowe, zgodne z Index Medicus (Medical Subject Heading). Tekst pracy: • w pracy oryginalnej powinien być: wstęp i cel pracy, materiał, metody (lub materiał i metody), wyniki, dyskusja, wnioski; • w pracach przeglądowych – układ dowolny; • w pracach kazuistycznych – wstęp (powód zainteresowania przypadkiem), opis przypadku, omówienie charakterystycznych objawów, wyników leczenia itp., podsumowanie. Podziękowania i oświadczenia prosimy umieszczać na końcu artykułu. Piśmiennictwo: prace cytowane w tekście powinny być numerowane wg kolejności cytowań; odwołania do piśmiennictwa w tekście pracy prosimy umieszczać w nawiasach kwadratowych; należy podać nazwiska trzech pierwszych autorów, a jeśli jest ich więcej – dodać skrót et al., tytuł pracy, skrót nazwy pisma (wg Index Medicus) oraz kolejno rok, numer tomu, pierwszą i ostatnią stronę pracy: Bień A, Rzońca E, Kańczugowska A, et al. Factors affecting the quality of life and the illness acceptance of pregnant women with diabetes. Int J Environ Res Public Health 2016; 13: 1-13. W przypadku pozycji książkowych należy podać ponadto pełny tytuł dzieła, wydawcę, miejsce i rok wydania: Butler JM. Sample collection, DNA extraction, and DNA quantitation. In: Butler JM. Forensic DNA typing: biology, technology, and genetics of STR markers. Elsevier, Burlington – London 2005; 33-62. Liczba pozycji piśmiennictwa nie powinna przekraczać 30 dla prac oryginalnych i kazuistycznych, a 60 dla prac przeglądowych. Całkowita objętość prac, włączając tabele, ryciny, piśmiennictwo i streszczenia, nie może przekraczać: • dla prac oryginalnych i przeglądowych – 15 stron; • dla prac kazuistycznych – 8 stron; • wspomnień – 3 stron. Strona maszynopisu to 1800 znaków. Tabele należy ponumerować liczbami arabskimi według kolejności pojawiania się w pracy. Informacje zawarte w tabelach nie powinny być powtarzane w tekście. Objaśnienia do tabeli, np. rozwinięcia skrótów, podaje się w stopkach pod tabelą. Ryciny i fotografie prosimy numerować liczbami arabskimi i załączać w oddzielnych plikach. Ryciny powinny być zapisane w jednym z wymienionych formatów: .cdr, .tif, .jpg, .ai, .bmp lub .eps. Fotografie powinny mieć rozdzielczość 300 dpi oraz rozszerzenia .tif lub .jpg. Prosimy „nie osadzać” rysunków i fotografii w dokumentach MS Office. Rozmiar ryciny (fotografii) wraz z oznaczeniami i legendą nie powinien być większy niż 16 na 12 cm. Ryciny i fotografie są umieszczane w artykule w takiej postaci, w jakiej zostały dostarczone, prosimy zatem o ich staranne wykonanie. Jeżeli rycina (fotografia) była już publikowana, to należy podać jej źródło, a także uzyskać pisemną zgodę od właściciela praw autorskich na jej ponowną publikację. Nadesłane zdjęcia są publikowane w wersji drukowanej z zasady w skali szarości, o ile nie stanowi to uszczerbku dla ich wartości merytorycznej. Redakcja informuje, że istnieje możliwość wydruku zdjęć w kolorze za dodatkową opłatą. W wersji elektronicznej zdjęcia są zamieszczane w kolorze. Informację o chęci skorzystania z opcji wydruku zdjęć w kolorze za dodatkową opłatą należy wpisać w pole Uwagi w panelu redakcyjnym. Na zamieszczenie fotografii wykorzystującej wizerunek osób (pacjentów) autor artykułu powinien uzyskać zgodę osoby fotografowanej i autora fotografii. Skróty należy zawsze objaśnić przy pierwszym wystąpieniu terminu skracanego w tekście (dotyczy to również streszczenia). Nie należy używać skrótów w tytule pracy. Wyniki badań laboratoryjnych oraz odpowiednie normy i odchylenia standardowe powinny być wyrażone w jednostkach przyjętych przez Międzynarodowy Układ Jednostek Miar (Systéme International d’Unités). OŚWIADCZENIA Umowa wydawnicza Do każdej pracy nadesłanej do redakcji wymagane jest dołączenie umowy wydawniczej, podpisanej przez wszystkich autorów, w której autorzy przekazują Polskiemu Towarzystwu Pielęgniarskiemu prawa autorskie i wydawnicze, oświadczają, że praca nie była już publikowana lub oddana jednocześnie do druku w innym wydawnictwie oraz informują o braku lub istnieniu konfliktu interesów ze wskazaniem, jaki konflikt interesów zachodzi, ewentualnych źródłach finansowania badań do publikacji (grant, instytucja naukowo-badawcza, stowarzyszenie, inny podmiot) lub o ich braku. Formularz umowy wydawniczej dostępny jest w panelu redakcyjnym https://www.editorialsystem.com/ppiel. Po wypełnieniu i podpisaniu umowy wydawniczej wymagane jest jej załączenie (skan w formacie PDF) przy umieszczaniu artykułu w elektronicznym panelu redakcyjnym. O zakresie pracy autorów Czasopismo stosuje procedury zabezpieczające oryginalność publikacji naukowych zgodnie z kryteriami ICMJE (International Comittee of Medical Journal Editors) i WAME (World Association of Medical Editors), dlatego konieczne jest także podanie informacji o zakresie pracy każdego autora włożonej w tworzenie publikacji, m.in. kto jest autorem koncepcji pracy, założeń, metod, protokołu badań itp., oraz afiliacji każdego z autorów. Informacje te w panelu zgłoszeń https://www.editorialsystem.com/ppiel. Informujemy, że Redakcja przestrzega najwyższych standardów w publikacjach naukowych i współpracę z autorami opiera na jawności informacji o rzeczywistym wkładzie osób/podmiotów w powstanie publikacji. Wszelkie przypadki ghostwriting i guest authorship jako przejaw nierzetelności naukowej będą podlegały karom zwyczajowym. Zgoda komisji ds. etyki w nauce Zgoda jest wymagana w przypadku prac przedstawiających wyniki badań z udziałem chorych lub ochotników. Postępowanie autorów musi być zgodne z wymogami Deklaracji Helsińskiej w jej aktualnym brzmieniu (obecnie z 2008 r.). Autorzy powinni uzyskać zgodę właściwej komisji ds. etyki w nauce na przeprowadzenie badania i podpisaną świadomą zgodę każdej osoby biorącej udział w badaniu. Zgoda komisji bioetycznej jest też wymagana w przypadku prac na ludzkim materiale biologicznym (a także w pracach retrospektywnych). Informacje takie powinny być umieszczone w rozdziale „Materiał i metody”. Autorzy prac są zobowiązani do nieujawniania personaliów opisywanych chorych. RECENZOWANIE PRAC Prace nadesłane do Redakcji podlegają ocenie recenzentów. Redakcja dokonuje wyboru recenzentów, kierując się tematyką przedstawioną w artykule nadesłanym do druku. Recenzent jest osobą, której kompetencje w danej dziedzinie poświadczone są dorobkiem naukowym. Jest niezależny od autora recenzowanej pracy i nie pozostaje w zależności z redakcją czasopisma. Każda praca recenzowana jest przez minimum dwóch niezależnych recenzentów w modelu, w którym autor/autorzy i recenzenci nie znają swoich tożsamości (tzw. double-blind review process). Recenzent dokonuje recenzji przez system elektroniczny, oceniając punktowo w zależności od typu pracy: • aktualność tematyki, • jasność celu pracy, • strukturę pracy, • czy temat odpowiada treści pracy, • czy cel pracy odpowiada tematyce, • opis materiału i metod, • poprawność opracowania statystycznego, • czy omówienie i dyskusja są jasne i wyczerpujące, • poprawność cytowania piśmiennictwa oraz załącza indywidualne uwagi odnoszące się do treści artykułu. Sugestie recenzentów są przedstawione autorowi w postaci pisemnej drogą mailową. Procedura recenzyjna przebiega z zachowaniem zasad poufności. Praca jest akceptowana do publikacji po otrzymaniu pozytywnych opinii ekspertów przez redaktora naczelnego. Zasady recenzowania prac są zgodne z wytycznymi Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (www.nauka.gov.pl). OPŁATA ZA PUBLIKACJĘ Informujemy, że za opublikowanie pracy w czasopiśmie Problemy Pielęgniarstwa/Nursing Problems pobierana jest opłata w wysokości: • 400 zł w przypadku autorów będących członkami Polskiego Towarzystwa Pielęgniarskiego, • 500 zł w przypadku autorów niebędących członkami Polskiego Towarzystwa Pielęgniarskiego. Opłatę należy uiścić po otrzymaniu informacji o przyjęciu artykułu do publikacji w piśmie i nie podlega ona zwrotowi w wypadku rezygnacji z publikacji na późniejszym etapie. Przelew należy opatrzyć dopiskiem „opłata za artykuł/Problemy Pielęgniarstwa/nazwisko autora/tytuł artykułu”. Przelew należy przesłać na konto: Polskie Towarzystwo Pielęgniarskie Al. Reymonta 8/12 01-842 Warszawa Bank BGŻ BNP Paribas S.A. Nr konta 11 1020 1156 00007202 0050 1601 Autorzy będący członkami PTP powinni załączyć w panelu redakcyjnym informację od przewodniczącej lub skarbnika koła PTP, którego pierwszy autor jest członkiem, o niezaleganiu z opłacaniem składek członkowskich. Dane do faktury należy wpisać po zaakceptowaniu pracy do druku w odpowiednie pole w zakładce Płatność w panelu redakcyjnym. UWAGI KOŃCOWE Za prace publikowane w kwartalniku Problemy Pielęgniarstwa/Nursing Problems autorzy nie otrzymują wynagrodzenia. Redakcja zastrzega sobie prawo dokonywania poprawek językowych bez porozumienia z autorem. Inne zmiany są konsultowane z autorami. Redakcja przekazuje autorom pracę do autoryzacji z prośbą o odesłanie jej w ciągu trzech dni. W przypadku nienadesłania autoryzacji w ciągu siedmiu dni od przesłania pracy Redakcja zastrzega sobie prawo do uznania artykułu za zautoryzowany. Stosowanie się do przedstawionych wymagań jest warunkiem koniecznym do opublikowania pracy w czasopiśmie. Nie ma możliwości zrecenzowania i opublikowania artykułu niespełniającego wymogów formalnych. |