en ENGLISH
eISSN: 2299-8284
ISSN: 1233-9989
Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
2/2017
vol. 25
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Agresja wobec personelu medycznego w ocenie studentów pielęgniarstwa — propozycja narzędzia

Jakub Lickiewicz
1
,
Kinga ` Sałapa
2
,
Zofia Musiał
3
,
Mirosława Dzikowska
3

  1. Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum
  2. Zakład Bioinformatyki i Telemedycyny, UJ CM
  3. Zakład Pielęgniarstwa Klinicznego Instytut Pielęgniarstwa i Położnictwa, Wydział Nauk o Zdrowiu, UJCM
Data publikacji online: 2017/08/11
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Metryki PlumX:

Wstęp. Agresja pacjentów i ich rodzin stanowi poważny problem w pracy personelu medycznego. Agresja powoduje
wiele psychologicznych reakcji: od poczucia winy przez lęk do złości i wściekłości. Efekt długofalowy stanowi pogorszenie jakości opieki zdrowotnej powiązane z wypaleniem zawodowym personelu.
Cel pracy. Celem pracy była adaptacja skali IMPACS, służącej do oceny konsekwencji agresji wobec pielęgniarek.
Materiał i metody. Badaniem objęto 102 studentki III roku pielęgniarstwa. Narzędzie badawcze stanowiła adaptacja skali IMPACS.
Wyniki. W celu uzyskania polskiej wersji narzędzia zastosowano metodę eksploracyjnej analizy czynnikowej. Przedstawiono dwa warianty analizy — trzy- i dwuczynnikowe.
Wnioski. W badaniu wykazano różnice w rozbieżnościach pomiędzy oryginalną wersją skali i uzyskaną w badaniach. Wskazuje to na różnice w postrzeganiu agresji i jej konsekwencji w zależności od wpływu kultury i miejsca pracy.

słowa kluczowe:

agresja; personel medyczny; postrzeganie agresji; student pielęgniarstwa; eksploracyjna analiza czynnikowa

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.