Bieżący numer
Archiwum
Artykuły zaakceptowane
O czasopiśmie
Rada naukowa
Recenzenci
Bazy indeksacyjne
Prenumerata
Kontakt
Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
|
3-4/2016
vol. 24 streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny
Analiza wpływu czynników socjograficznych i demograficznych na poziom rozumienia empatycznego studentów pielęgniarstwa
Kamila Rachubińska
,
Marzanna Stanisławska
1
,
Elżbieta Grochans
,
Renata Robaszkiewicz
2
,
Anna Jurczak
2
Data publikacji online: 2017/02/15
Pełna treść artykułu
Pobierz cytowanie
ENW EndNote
BIB JabRef, Mendeley
RIS Papers, Reference Manager, RefWorks, Zotero
AMA
APA
Chicago
Harvard
MLA
Vancouver
Wstęp. Empatia nawołuje do bezinteresownej troski o drugą osobę oraz wzmacnia postawy prospołeczne. Empatia w pielęgniarstwie daje pacjentowi poczucie bycia zrozumianym i akceptowanym oraz zapewnia bezpieczną bliskość i możliwość podzielenia się swoimi problemami. Cel. Celem pracy jest ocena wpływu czynników socjograficznych i demograficznych na poziom rozumienia empatycznego studentów pielęgniarstwa. Materiał i metody. W badaniu wzięło udział 322 studentów pielęgniarstwa pierwszego i drugiego stopnia Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie, w 2015 roku. Narzędzie badawcze stanowił kwestionariusz ankiety, składający się z dwóch części. Pierwsza część dotyczyła danych socjograficznych i demograficznych. Drugą część stanowił Kwestionariusz Rozumienia Empatycznego Innych Ludzi (KRE) autorstwa Andrzeja Węglińskiego. Wyniki i wnioski. Prawie połowa studentów pielęgniarstwa (43%) prezentowała przeciętny poziom rozumienia empatycznego. Im starszy wiek, tym słabsze rozumienie empatyczne. Kobiety charakteryzują się wyższym poziomem rozumienia empatycznego (65 pkt) niż mężczyźni (56 pkt). Symptom gotowość poświęcenia się dla innych był istotnie statystycznie wyższy u osób będących w związku (p < 0,05; 12), w stosunku do osób wolnych (11,4). Poziom rozumienia empatycznego nie zależał istotnie od miejsca zamieszkania badanych oraz od roku studiów (p > 0,05). Introduction: Empathy calls for selfless concern for the other person and strengthens pro-social attitudes. Empathy in nursing gives for the patient a feeling of being understood and accepted, and ensures safe proximity and share their problems. Aim: The aim of the study is rating influence demographic and socjographic factors on the level of empathic understanding of nursing students. Material and Methods: The study included 322 nursing students I ° and II ° Pomeranian Medical University in Szczecin, in 2015. The research tool was a questionnaire consisting of two parts. The first part concerned the data socjograficznych and demographics. The second part was a questionnaire Understanding empathy Other People (KRE) by Andrzej Węglińskiego. Results and conclusions: Nursing students present average level of empathic understanding. When older the age, empathic understanding is weaker. Women have a higher level of empathic understanding (65 pts.) than men (56 pts.). Symptom: willingness to sacrifice for the other was significantly higher in persons who are in a relationship (p <0.05, 12), relative to those of free (11.4). The level of understanding of empathy does not depend significantly on the place of residence and year of study (p> 0.05). słowa kluczowe:
empatia, studenci pielęgniarstwa |