eISSN: 2084-9850
ISSN: 1897-3116
Pielęgniarstwo Chirurgiczne i Angiologiczne/Surgical and Vascular Nursing
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac Standardy etyczne i procedury
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
4/2009
vol. 3
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł przeglądowy

Dlaczego zakłady opieki zdrowotnej powinny badać satysfakcję pacjentów z oferowanych przez siebie usług medycznych?

Konrad Wroński
,
Roman Bocian

Pielęgniarstwo Chirurgiczne i Angiologiczne 2009; 4: 127–130
Data publikacji online: 2010/01/14
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
W XXI w. zakłady opieki zdrowotnej, chcąc działać i rozwijać się na rynku usług medycznych, muszą walczyć o pacjenta i oferować mu usługi najwyższej jakości. Zdrowie dla każdego człowieka jest jego najwyższym dobrem, dlatego wysoka jakość oferowanych usług medycznych jest dla zakładów opieki zdrowotnej szansą na rozwój w przyszłości.
Coraz większa konkurencja zarówno ze strony publicznych, jak i niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej sprawia, że placówki medyczne muszą dbać o swoich klientów. Zakłady opieki zdrowotnej w kontakcie z pacjentami mogą bazować jedynie na zaufaniu pacjentów i własnym wizerunku. Podstawową metodą oceny atrakcyjności i jakości oferowanych przez placówkę medyczną usług jest badanie satysfakcji pacjentów.
W obecnych czasach bardzo aktualne są słowa twórcy systemowego podejścia do jakości Edwarda Deminga: „Każdy zna swojego klienta, a jeżeli nie wie, kim jest ten klient, jakie są jego oczekiwania... to nie rozumie swojej pracy.”

In order to be able to work and develop on the medical service market in the 21st century the National Health Services establishments must attract a patient by offering him/her top quality services. For every human his/her health is the highest good, that is why a high quality of medical services offered by each National Health Services establishment is an opportunity for future development.
Intense competition between both public and private medical establishments causes that they must take good care of their clients. Medical establishments in contact with patients can rely only on their patients’ trust and their own image. A basic method of assessing the attractiveness and quality of the services offered by a medical establishment is analyzing each patient’s satisfaction.
In our times the words of Edward Deming, the author of a systemic approach to the meaning of quality, are still up-to-date: “Everybody knows their client and if they do not know who their client is and what his/her expectations are… then they do not understand their work”.
słowa kluczowe:

zakłady opieki zdrowotnej, satysfakcja, jakość

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.