en ENGLISH
eISSN: 2299-8284
ISSN: 1233-9989
Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
1/2007
vol. 15
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Edukacja pacjentów z zespołem stopy cukrzycowej a poczucie koherencji

Agnieszka Rapacz
1
,
Maria Kózka
,
Maria Ogarek

  1. Kliniczny Oddział Anestezjologii i Intensywnej Terapii, V Wojskowy Szpital Kliniczny z Polikliniką w Krakowie
Data publikacji online: 2007/04/13
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 

Wstęp. W momencie rozpoznania zespołu stopy cukrzycowej oczekuje się od chorego wprowadzenia
zmian dostosowujących codzienne życie do wymogów terapii. Gotowość chorego do wprowadzenia
zmian zależy zarówno od jego wiedzy, posiadanych środków, jak i od przekonania, że zmiany
te są słuszne i możliwe do osiągnięcia. Programy edukacyjne muszą być ukierunkowane na zrozumienie
przez chorego potrzeby zmian, na wiarę w zasadność zaleceń i powodzenie terapii.

Cel pracy. Poznanie wpływu edukacji pacjentów z zespołem stopy cukrzycowej na ich poczucie koherencji.

Materiał i metody. Badaniem objęto 84 osoby z rozpoznaniem zespołu stopy cukrzycowej, z których
42 uczestniczyły w programie edukacji. W pracy wykorzystano autorski kwestionariusz ankiety
i Kwestionariusz Orientacji Życiowej Aarona Antonovsky’ego (SOC-29).

Wyniki i wnioski. W badaniach wykazano deficyt wiedzy badanych oraz zależność pomiędzy edukacją
a poziomem koherencji. Wyższe poczucie koherencji uzyskano w grupie uczestniczącej w programie
edukacji.


Introduction. After the diagnosis of diabetic foot syndrome, the patient is expected to make several
changes in his daily life that will adjust it to the requirements of therapy. The patient’s readiness to make
these changes depends on his knowledge, resources conviction that the changes are justified and
possible to implement. Educational programs have to focus on patient’s understanding of the need of
changes, his belief in the plausibility of the recommendations and the success of the therapy.

Aim. The purpose of the study was to assess the influence of education of the patients with diabetic
foot syndrome on their sense of coherence.

Material and methods. The study included 84 patients with diabetic foot syndrome and 42 among
them participated in education program. The Questionnaire and Questionnaire Live Orientate (SOC-29)
were used.

Results and conclusions. The results of the study are: deficits in patients’ knowledge, dependence
between education and sense of coherence. Higher sense of coherence was obtained in group participating
in education program.
słowa kluczowe:

edukacja; stopa cukrzycowa; poczucie koherencji

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.