eISSN: 2084-9850
ISSN: 1897-3116
Pielęgniarstwo Chirurgiczne i Angiologiczne/Surgical and Vascular Nursing
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac Standardy etyczne i procedury
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
1/2011
vol. 5
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł przeglądowy

Edukacja terapeutyczna w leczeniu chorych na miażdżycę tętnic kończyn dolnych

Renata Piotrkowska
,
Marek Dobosz
,
Grzegorz Halena
,
Janina Książek

Pielęgniarstwo Chirurgiczne i Angiologiczne 2011; 1: 13-17
Data publikacji online: 2011/05/12
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Miażdżyca jest w 98% przypadków przyczyną przewlekłego niedokrwienia kończyn dolnych. Dane z piśmiennictwa po­twierdzają stałą tendencję wzrostową zachorowalności na miażdżycę tętnic kończyn dolnych. Profilaktyka polega na zwalczaniu mody­fikowalnych czynników ryzyka miażdżycy, a także tych, które wpływają na pogorszenie krążenia w kończynie. Ważnym ele­mentem zaplanowanego leczenia jest zatem edukacja tera­peutyczna. Pacjent wyszkolony i zmo­tywowany, prowadzący samokontrolę ma szansę na dobrą jakość życia i dłuższe przeżycie.

Celem pracy jest propozycja modelu edukacji terapeutycznej chorych z miażdżycą tętnic kończyn dolnych oraz omówienie zakresu edukacji realizowanej przez zespół terapeutyczny.

Wnioski:

1. Edukacja terapeutyczna pacjentów z miażdżycą naczyń obwodowych powinna opierać się na działaniu modelowym, profesjonalnym, zindywidualizowanym i rozpoczynać się w mo­mencie rozpoznania choroby.

2. Edukacja powinna być realizowana przez zespół terapeutyczny posiadający profesjonalne przygotowanie.

Obliterative atheromatosis is, in 98% of cases, the cause of chronic lower limbs ischemia. Facts from literature confirm an increasing morbidity rate of lower limbs obliterative athe­romatosis. Prophylaxis includes eliminating risk factors of atheromatosis as well as these which negatively influence blood circulation in the limb. Thus, therapeutic education is a crucial factor in the treatment plan. The patient who is educated, motivated and performs self-examination has a chance of longer life and its good quality.

The aim of the study is presenting a model of therapeutic education of patients with lower limbs atheromatosis and analyzing the range of education performed by the therapeutic team.

Conclusions:

1. Therapeutic education of patients with peripheral atheromatosis should be based on a model, professional and individualized action and should begin on the moment of diagnosis.

2. The education should be performed by a professionally prepared therapeutic team.
słowa kluczowe:

edukacja terapeutyczna, miażdżyca tętnic, przewlekłe niedokrwienie kończyn dolnych

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.