Bieżący numer
Archiwum
Artykuły zaakceptowane
O czasopiśmie
Rada naukowa
Recenzenci
Bazy indeksacyjne
Prenumerata
Kontakt
Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
|
3/2015
vol. 23 streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny
Egzamin wstępny w kwalifikacji kandydatów na studia II stopnia na kierunek pielęgniarstwo — 5-letnia analiza retrospektywna
Mariusz Panczyk
1
,
Henryk Rebandel
2
,
Jarosława Belowska
1
,
Aleksander Zarzeka
1
,
Joanna Gotlib
2
Data publikacji online: 2016/01/14
Pełna treść artykułu
Pobierz cytowanie
ENW EndNote
BIB JabRef, Mendeley
RIS Papers, Reference Manager, RefWorks, Zotero
AMA
APA
Chicago
Harvard
MLA
Vancouver
Cel pracy. Analiza kryteriów selekcji kandydatów oraz ocena jakości testowego egzaminu wstępnego na studia pielęgniarskie II stopnia na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym (WUM) w latach 2009–2013. Materiał i metody. W badaniu wykorzystano dane rekrutacyjne kandydatów na studia II stopnia na kierunku Pielęgniarstwo z lat 2009–2013 (n = 2257, średnia wieku 23 lata). Jakość egzaminu testowego oszacowano poprzez ocenę stopnia rzetelności (współczynnik a-Cronbacha). Zdolności selekcyjną kryteriów rekrutacyjnych wykonano za pomocą analizy krzywych ROC dla dwóch kategorii przyjęty/nieprzyjęty. Wyniki. Analiza poszczególnych edycji wstępnego egzaminu testowego wskazuje na jego niedostateczną rzetelność (a w przedziale 0,429–0,559). Dla stosowanych kryteriów selekcji wykazano zróżnicowaną moc dyskryminacyjną. Wynik punktowy z egzaminu miał istotnie większą moc selekcji niż kryterium oparte na średniej ocen (krzywe ROC, p < 0,00001). Zaobserwowano także wysoką zdolność dyskryminacyjną pytań testowych z zakresu „Pielęgniarstwa klinicznego”. Wnioski. Konieczne jest zmniejszenie roli selekcyjnej średniej ocen oraz punktowanych osiągnięć naukowych w procesie rekrutacji przy równoczesnym zwiększeniu znaczenia wyników z egzaminu testowego. Ponadto, należy dążyć do poprawy parametrów jakościowych testowych pytań egzaminacyjnych, tak aby uzyskać lepszą niż dotychczas zdolność dyskryminacyjną dla tego narzędzia selekcyjnego. Aim of the study. Analyze admission criteria and assess the quality of the entrance exam for the MA program in Nursing at the Medical University of Warsaw (MUW) between 2009 and 2013. Material and methods. The study used the admission data of candidates for a Master’s degree program in Nursing in 2009–2013 (n = 2,257; median of age 23 years). The reliability level was established by estimating Cronbach’s alpha (reliability coefficient). ROC curve analysis for two categories (admitted/not admitted) was performed to estimate the selective capacity of the admission criteria. Results. An analysis of particular editions of the entrance exam demonstrated its insufficient reliability (a coefficient ranging between 0.429–0.559). The discriminatory power for the adopted admission criteria was diverse. The point score obtained in the exam has a significantly greater selection power than the criterion based on grade point average (ROC curves, P < 0.00001). A high discriminatory power of the test questions regarding “Clinical Nursing” was also observed. Conclusions. The role of GPA and scoring scientific activity needs to be reduced and, at the same time, the importance of the results of the exam needs to be increased. Moreover, improvements in the quality parameters of the exam test questions are needed, so as to achieve a better discriminative ability of this selective tool. słowa kluczowe:
kryteria przyjęcia na studia, ocena wiadomości, szkolnictwo pielęgniarskie |