en ENGLISH
eISSN: 2299-8284
ISSN: 1233-9989
Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
2/2015
vol. 23
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Ewaluacja jakości i organizacji procesu kształcenia pielęgniarek i położnych studiów pomostowych w Polsce

Dorota Zinkowska
1
,
Dorota Zinkowska
2
,
Beata Cholewka
2
,
Irena Wrońska
3

  1. Ministerstwo Zdrowia
  2. Departament Pielęgniarek i Położnych, Ministerstwo Zdrowia, Warszawa
  3. Katedra Rozwoju Pielęgniarstwa, Wydział Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny w Lublinie
Data publikacji online: 2015/10/01
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Metryki PlumX:

 


Wstęp/Cel. Celem badań była próba ewaluacji jakości i organizacji procesu kształcenia pielęgniarek i położnych w ramach studiów pomostowych w Polsce.


Materiał i metody. Badanie przeprowadzono wśród 10 027 studentów studiów pomostowych na kierunkach: pielęgniarstwo (92%) i położnictwo (8%) w 69 uczelniach metodą sondażu diagnostycznego. Zastosowano wystandaryzowany kwestionariusz ankiety skierowany do osób kończących studia pomostowe. W analizie statystycznej zastosowano: test chi2, test Kruskala-Wallisa oraz współczynniki: V Kramera i tau-b Kendalla.


Wyniki/Wnioski. Poziom satysfakcji studentów z realizacji programu kształcenia był wysoki. Respondenci bardzo dobrze ocenili uzyskiwane kompetencje zawodowe, a ocena nauczycieli prowadzących zajęcia była wysoka. Dostępność informacji o: programie studiów, zasadach realizacji praktyk, charakterystyce kierunku studiów, wymaganiach stawianych pracom dyplomowym była zadowalająca. Studenci studiów pomostowych odnieśli wymierne korzyści.


Problemy Pielęgniarstwa 2015; 23 (2): 239–245


 



 


Introduction/Aim. The goal of the research was to evaluate the quality and the organization of nurses’ and midwives’ education process in Polish bridging studies system.


Material and methods. The research has been conducted among 10 027 participants of nursing (92%) and midwifery (8%) bridging studies in 69 Polish schools. The research has been conducted with a diagnostic survey using a standardized questionnaire for graduates of bridging studies. Statistical analysis was carried out using the following tests: chi-squared test, Kruskal-Wallis and coefficients: Kramer’s V or Kendall’s Tau-b.


Results/Conclusions. Graduates’ satisfaction with the implementation of the curriculum has been high. They were very satisfied with the professional qualifications they had obtained. Teachers were evaluated highly. The accessibility of information related to: study programs, internship policies, field of study, these requirements was rated satisfactory. The bridging education had brought tangible benefits to the Graduates.


Nursing Topics 2015; 23 (2): 239–245


 

słowa kluczowe:

kształcenie pielęgniarek; jakość kształcenia; studia pomostowe

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.