en ENGLISH
eISSN: 2299-8284
ISSN: 1233-9989
Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
4/2008
vol. 16
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Koncepcje cierpienia w poglądach studentów pielęgniarstwa

Zbigniew Kopański
1
,
Krystyna Florek-Tarczoń

  1. Wydział Nauk o Zdrowiu Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie
Data publikacji online: 2008/10/17
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 

Wstęp. Aktualne przemiany społeczne mają wpływ na kształtowanie postaw studentów kierunku pielęgniarstwa
wobec rzeczywistości cierpienia. W przyszłości to oni będą sprawować profesjonalną opiekę
nad osobami cierpiącymi i nieuleczalnie chorymi.

Cel pracy. Waga problemu skłoniła autorów do podjęcia badań, których celem jest poznanie wpływu
studiowania na stosunek studentów do cierpienia, wyrażający się w określaniu przez nich własnych
poglądów na koncepcje dotyczące tego problemu.

Materiał i metody. Prospektywnymi badaniami psychologicznymi objęto 43 studentów I roku, 39 studentów
II roku, 70 studentów III roku - razem 152 studentów kierunku pielęgniarstwa Państwowej
Wyższej Szkoły Zawodowej w Tarnowie (studia licencjackie). Badania zostały przeprowadzone w latach
2006-2007. Wszyscy studenci byli poddani identycznym badaniom psychologicznym opartym na
Kwestionariuszu Postaw Wobec Cierpienia opracowanym przez pracowników Katedry Psychologii Papieskiej
Akademii Teologicznej w Krakowie.

Wyniki. W badaniach wykazano, że studenci I, II i III roku uwzględniają w koncepcji cierpienia pytanie
o sens życia: I rok - 87% studentów, II rok - 82% studentów, III rok - 70%, a także aspekt wiary
w poszukiwaniu sensu cierpienia (czyli znak Boży i mała cząstka Chrystusa): I rok - 74%, II rok - 48% III
rok - 36% studentów. Zarówno studenci I, jak i III roku nie podkreślili w swoich koncepcjach wagi
tajemnicy cierpienia. Studenci II roku bardzo wysoko, bo aż w 79%, w rangowanych pytaniach, na
trzeciej pozycji uwzględnili ten bardzo ważny aspekt cierpienia.

Wnioski. Wnioskiem wynikającym z przeprowadzonych badań jest stwierdzenie, że bezpośrednie obcowanie
studentów w procesie wychowania i kształcenia z rzeczywistością cierpienia człowieka modyfikuje
i wpływa na ich poglądy, jednak najsilniejszy wpływ mają dotychczasowe wychowanie oraz religia.


Introduction. The current social transformation has had an impact on creating the nursing students’
attitude towards the reality of suffering. In the future they are perceived to realize the professional care
to suffering and incurable patients.

Aim. The matter of that problem has determined the author of this publication to undertake research
which main aim is to value the relation between studying and suffering in students’ point of view.
Material and methods. 43 students of the first year, 39 of the second year and 70 students of third year
took part in the perspective psychological examination. All students - together 152 studying in Higher
Vocational School in Tarnów, Nursing Department, extramural studies. All students were exposed to the
identical psychological study based on the Questionnaire of Attitude Towards Suffering which was
worked out by Psychology Department PAT in Cracow.

Results. The survey showed that students of I, II and III year took into account the question of the
meaning of life in the concept of suffering (87% students of I year, 82 % students of II year, 70% students
of III year), and furthermore the aspect of faith in searching for the sense of suffering, e.g. the sign of
God and small amount of Christ (74% students of I year, 48% students of II year, 36% students of III
year). Both students of I and III year did not highlight the importance of the mystery of suffering in their
concepts. On the other hand, students of II year stressed out that aspect of suffering on the 3rd position.

Conclusions. The direct students’ intercourse in the process of upbringing and education with the
reality of man’s suffering modifies and has a huge impact on their opinions, but the most powerful
influence has hitherto education and religion.
słowa kluczowe:

cierpienie; koncepcje; postawy

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.