Bieżący numer
Archiwum
Artykuły zaakceptowane
O czasopiśmie
Rada naukowa
Recenzenci
Bazy indeksacyjne
Prenumerata
Kontakt
Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
|
3/2014
vol. 22 streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny
Kształcenie zawodowe pielęgniarek w ramach studiów pomostowych — świadomy wybór czy konieczność?
Marzanna Stanisławska
1
,
Teresa Cybulska
1
,
Anna Jurczak
1
,
Sylwia Wieder-Huszla
1
,
Maria Smalec
2
,
Dorota Pilch
1
,
Katarzyna Augustyniuk
1
,
Elżbieta Grochans
1
Data publikacji online: 2014/12/03
Pełna treść artykułu
Pobierz cytowanie
ENW EndNote
BIB JabRef, Mendeley
RIS Papers, Reference Manager, RefWorks, Zotero
AMA
APA
Chicago
Harvard
MLA
Vancouver
Wstęp. Lata 90. XX wieku to początek transformacji w systemie kształcenia polskich pielęgniarek. Zgodnie z zapisami Dyrektywy 2005/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady pielęgniarki stanęły przed możliwością uzupełnienia swoich kwalifikacji zawodowych do obowiązujących w krajach Unii Europejskiej. Cel. Celem pracy było poznanie opinii pielęgniarek o kształceniu zawodowym w ramach studiów pomostowych. Materiał i metody. W badaniu wzięło udział 320 czynnych zawodowo pielęgniarek (315) i pielęgniarzy (5) z województwa zachodniopomorskiego, których podzielono na dwie grupy. Pierwsza z nich — grupa badana (207 osób) to pielęgniarki/rze, którzy ukończyli kształcenie w ramach studiów pomostowych lub byli w trakcie ich realizacji. Druga grupa ankietowanych to grupa kontrolna (113 osób), która nie skorzystała z tej opcji podniesienia wykształcenia. Narzędziem badawczym były dwie autorskie ankiety. Wyniki. Dla większości uczestników kształcenia pomostowego (77,5%) studia są świadomie podjętą decyzją. Jednak dla wielu respondentów są one koniecznością. Wnioski. 1. Studia pomostowe są dla pielęgniarek/rzy szansą uzupełnienia kwalifikacji zawodowych do poziomu licencjata pielęgniarstwa spełniającego wymogi unijne. Studia pomostowe wzmacniają samoocenę na gruncie zawodowym i społecznym, zwiększają motywację do dalszego doskonalenia kwalifikacji zawodowych oraz dają poczucie stabilizacji zawodowej. 2. W opinii pielęgniarek/rzy nieuczestniczących w kształceniu pomostowym studia te są dla większości koniecznością, wynikającą z niekorzystnego zapisu traktatu akcesyjnego. Ich ukończenie daje możliwość podjęcia pracy w zawodzie poza granicami kraju, motywuje do dalszego podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz wzmacnia prestiż zawodowy. Dla wielu z nich studia pomostowe to strata czasu i pieniędzy. Introduction. The ’90s of the twentieth century was the beginning of a transformation in the education system of Polish nurses. In accordance with the Directive 2005/36/WE of the European Parliament and the Council, nurses could finally obtain professional qualifications at the level obligatory in the European Union. Aim. The purpose of this study is to analyze opinions of nurses on bridging courses. Material and methods. The study involved 320 nurses, including 315 women and 5 men. The respondents were professionally active nurses from the region of West Pomerania. They were divided into two groups: the study group (207) – nurses who were studying or had completed bridging studies, and the control group (113) – nurses who had not decided to raise their education levels. The research tools were two original questionnaires. Results. For most respondents bridging studies (77.5%) are a consequence of a consciously taken decision. For many of them, however studies are a necessity. Conclusions. 1. Bridging studies are an opportunity to obtain a professional nurse degree in accordance with the EU requirements. They increase motivation to improve professional skills and give a sense of professional stability. 2. According to non-participants of bridging courses, studies are for most nurses a necessity resulting from the unfavorable record of the Accession Treaty. Studies give the possibility of working as a nurse in another country, motivate to improve professional skills, and strengthen professional prestige. Many respondents perceive bridging studies as a waste of time and money. słowa kluczowe:
studia pomostowe; pielęgniarka; kształcenie zawodowe |