Termedia.pl
 
 
eISSN: 2449-9382
ISSN: 1730-2935
Menedżer Zdrowia
Current issue Archive About the journal Abstracting and indexing Subscription Contact Instructions for authors
4/2003
 
Share:
Share:
abstract:

Misja i cele organizacji

Włodzimierz Stelmach

Online publish date: 2003/08/20
View full text Get citation
 
Misja i cele organizacji



Planowanie w sektorze usług zdrowotnych musi się rozpoczynać od sformułowania misji organizacji. A. Payne określa misję jako deklarację celów działalności, zawierającą wizję bieżących i przyszłych działań organizacji związanych z usługą, a dodatkowo system przyjętych wartości, zasad i cechy odróżniające ją od konkurencji. Określona misja towarzyszy organizacji przez cały czas jej działalności i odnosi się do potrzeb istniejących w otoczeniu jednostki. Misja powinna być formułowana w sposób elastyczny i możliwie szeroki, ale jednocześnie powinna wyraźnie wskazywać charakter dążeń kierownictwa i pracowników. Zadaniem misji jest wskazanie strategicznych warunków funkcjonowania organizacji.
Misja może być skierowana do klienta zewnętrznego i wewnętrznego. Misja – dla pracowników – stanowi deklarację uznawanych wartości i zasad obowiązujących w organizacji, a dodatkowo trafiając w potrzeby pracowników może pełnić funkcję integrującą zespół. Przy definiowaniu misji należy dokładnie rozważyć, do której grupy ma być skierowana – wybór adresatów misji powinien wynikać z profilu usług jednostki. Misja nie może być jednocześnie skierowana do wszystkich grup klientów. Z uwagi na fakt, że misja wyznacza kierunek strategicznego rozwoju organizacji, przed jej sformułowaniem należy odpowiedzieć na pytania: kim jesteśmy?, czym się zajmujemy? Sformułowanie misji jest zatem ściśle związane z określeniem podstawowych celów organizacji, cele te wynikają z orientacji placówki, określając wyniki, które musi ona osiągnąć podczas realizacji misji. Określając cele organizacji odpowiadamy na pytanie: co chcemy osiągnąć w przyszłości? Misja powinna mieć unikatowy charakter, tzn. wskazywać elementy, które wyróżniają nas spośród innych dostawców usług zdrowotnych oraz koncentrować się na rynku, a nie na produkcie; powinna wskazywać korzyści, które może odnieść klient, korzystający z usług jednostki.
Misji nie można jednak utożsamiać z zakresem działalności organizacji, należy pamiętać, ze misja ma charakter stały, natomiast poszczególne cele organizacji mogą być zmienne. Dodatkowo misja jest realizowana w sposób ciągły i systematyczny, natomiast cele organizacji zwykle mają określony termin realizacji. Przed przystąpieniem do zbudowania misji możemy zastanowić się, czym powinniśmy się kierować przy formułowaniu misji. Wg P. Druckera należy brać pod uwagę następujące obszary:
-...


View full text...
FEATURED PRODUCTS
JOURNALS
Kurier Medyczny
Quick links
© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.