en ENGLISH
eISSN: 2299-8284
ISSN: 1233-9989
Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
2-3/2007
vol. 15
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Motywy podwyższania wykształcenia przez pielęgniarki Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Elblągu

Ewa Bidzińska
1
,
Marzena D. Sobczak
,
Krystyna A. Rakowska

  1. Elbląska Uczelnia Humanistyczno-Ekonomiczna w Elblągu
Data publikacji online: 2007/05/10
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Wstęp. Współczesne organizacje, w tym zakłady opieki zdrowotnej, muszą reagować na zmianę otoczenia,
konkurencję i wzrastające wymagania klientów. Dużą rolę w osiąganiu sukcesów odgrywają
pracownicy. To dzięki kwalifikacjom i umiejętnościom pracowników organizacja zyskuje na sile. O stopniu
zaangażowania pracowników decyduje jednak kadra kierownicza. To ona pozyskuje ludzi o pożądanych
kwalifikacjach i to od niej zależy, czy stosowane przez nią działania motywacyjne zachęcą pracowników
do dbania o dobry wizerunek firmy i jakość wykonywanych usług. Wysoka jakość świadczeń
ma swoje źródła w podnoszeniu kwalifikacji przez personel medyczny.

Cel pracy. Celem pracy było poznanie motywów podejmowania kształcenia przez pielęgniarki Wojewódzkiego
Szpitala Zespolonego (WSZ) w Elblągu. Badano również czynniki motywujące oraz obniżające
motywację pielęgniarek do podejmowania kształcenia podyplomowego.

Materiał i metody. Badaniami objęto 69 z 547 pielęgniarek WSZ w Elblągu. Badane pielęgniarki różniły
się pod względem wieku, wykształcenia i oddziału, na którym pracują.
Badania prowadzono w okresie od maja do sierpnia 2007 roku. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego.
Wykorzystanym narzędziem był autorski kwestionariusz ankiety.

Wyniki i wnioski. Uzyskane wyniki badań wykazały, że czynnikiem poprawiającym motywację do
podwyższania kwalifikacji jest wzrost wynagrodzenia (dodatek do pensji) po ukończeniu kształcenia
podyplomowego oraz częściowa refundacja ponoszonych kosztów nauki. Głównym motywem była chęć
pogłębienia wiedzy i umiejętności zawodowych. Czynnikiem utrudniającym podejmowanie kształcenia
podyplomowego są przede wszystkim wysokie koszty nauki, niewspółmierne do wynagrodzenia. Głównym
źródłem wiedzy pielęgniarek na temat możliwości kształcenia podyplomowego były "Biuletyn Okręgowej
Izby Pielęgniarskiej" oraz Internet.
słowa kluczowe:

kształcenie podyplomowe; pielęgniarki; motywacja

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.