en ENGLISH
eISSN: 2299-8284
ISSN: 1233-9989
Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
1-2/2008
vol. 16
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Nauczyciel jutra - modelowa sylwetka nauczyciela akademickiego studiów zawodowych na kierunku pielęgniarstwo i położnictwo

Beata Penar-Zadarko
1
,
Monika Binkowska-Bury
,
Małgorzata Marć

  1. Katedra Pielęgniarstwa, Wydział Medyczny Uniwersytetu Rzeszowskiego
Data publikacji online: 2008/02/11
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Wstęp. Podjęcie studiów na określonym kierunku jest działaniem celowym, sensownym, stąd też studiująca
młodzież posiada określone oczekiwania, wyobrażenia i nastawienie wobec podejmowanego
charakteru kształcenia, a także posiada choćby ogólnie zarysowany obraz nauczyciela akademickiego
- jego wzór - ujmowany w kategoriach ról, funkcji, zadań, cech osobowych i kompetencji.

Cel pracy. Celem pracy było określenie stopnia ważności poszczególnych cech osobowych i kompetencji
nauczyciela akademickiego w opinii studentów studiów zawodowych na kierunku pielęgniarstwo
i położnictwo.

Materiał i metody. Badaniem objęto 324 studentów Uniwersytetu Rzeszowskiego reprezentujących
kierunki pielęgniarstwa i położnictwa. Narzędziem badawczym był kwestionariusz ankiety skonstruowany
specjalnie dla potrzeb prowadzonych badań, składający się z 19 zaproponowanych cech, którymi
powinien charakteryzować się wykładowca, oraz pytań dotyczących podstawowych kategorii
kompetencji i oczekiwanego charakteru kontaktu studenta z nauczycielem akademickim.

Wyniki i wnioski. Badania wykazały, że studenci za najważniejsze cechy nauczyciela akademickiego
uznali: umiejętność przekazania wiedzy, kompetencje, komunikatywność i okazywanie szacunku wobec
studenta. Wśród kompetencji zawodowych nauczyciela zdecydowana większość chciałaby uczestniczyć
w zajęciach prowadzonych przez „sprawnych metodyków, nastawionych praktycznie”.
W większości cech osobowych i w żadnej z badanej kategorii kompetencji nie wykazano statystycznie
istotnej różnicy między opiniami studentów obu kierunków.
słowa kluczowe:

pielęgniarstwo; położnictwo; kształcenie; nauczyciel akademicki

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.