Bieżący numer
Archiwum
Artykuły zaakceptowane
O czasopiśmie
Rada naukowa
Recenzenci
Bazy indeksacyjne
Prenumerata
Kontakt
Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
|
3/2015
vol. 23 streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny
Ocena efektów kształcenia studentów kierunku pielęgniarstwo z zakresu Evidence-Based Medicine z wykorzystaniem platformy e-learningowej Moodle™
Mariusz Panczyk
1
,
Jarosława Belowska
1
,
Aleksander Zarzeka
1
,
Joanna Gotlib
1
Data publikacji online: 2016/01/14
Pełna treść artykułu
Pobierz cytowanie
ENW EndNote
BIB JabRef, Mendeley
RIS Papers, Reference Manager, RefWorks, Zotero
AMA
APA
Chicago
Harvard
MLA
Vancouver
Wstęp. Mimo że koncepcja praktyki medycznej opartej na dowodach naukowych (EBM) jest znana i akceptowane przez specjalistów nauk o zdrowiu, to nadal programy studiów w niedostatecznym stopniu realizuje tę zasadę, także w doniesieniu do kształcenia pielęgniarek/pielęgniarzy. Cel pracy. Analiza porównawcza oceniania studentów za pomocą narzędzi e-learningowych w zakresie „Badań klinicznych i podstaw EBM” na kierunku pielęgniarstwo Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego (WUM) w latach 2013/14 i 2014/15. Materiał i metody. 262 studentów kształcących się w ramach studiów II stopnia na kierunku Pielęgniarstwo w WUM, w tym: 122 z rocznika 2013/14 i 140 z rocznika 2014/15. Wykorzystano dane punktowe stanowiące wynik uzyskany w toku zaliczenia e-learningowego obejmującego łącznie 40 pytań problemowych. W celu oceny osiągniętych efektów kształcenia przez studentów z dwóch kolejnych roczników, porównano wyniki zaliczenia końcowego dla obu edycji oraz oszacowano rzetelność pomiaru. Wewnętrzną zgodność pomiaru edukacyjnego oceniono w jednowymiarowej analizie interkorelacji oraz wielowymiarowej analizie regresji wielorakiej. Wyniki. Stopień zróżnicowania punktacji oraz rzetelność pomiaru dla obu roczników był bardzo podobny (test Levene’a, p > 0,05). Natomiast zaobserwowano, że studenci z rocznika 2013/14 osiągali statycznie istotnie wyższe wyniki, niż ci z rocznika 2014/15 (test U Manna-Whitneya; p = 0,02; d-Cohena = 0,326). Ponadto, dla obu roczników w podobnym stopniu punktacja uzyskana w zakresie czterech modułów umiejętności praktycznych była istotnie skorelowana z całkowitym wynikiem zaliczenia. Potwierdzenie powyższych zależności uzyskano także w analizie regresji. Wnioski. Przedstawione w niniejszej pracy empiryczne dowody na skuteczność procesu dydaktycznego opartego na narzędziach e-learningowych pozwala zakładać, że powinien on zapewniać zdobycie przez studentów pielęgniarstwa niezbędnych kompetencji w zakresie EBM. Background. Despite the fact that the concept of Evidence-Based Medicine (EBP) is known and accepted by the specialists in the field of health sciences, study curricula realize this principle insufficiently, also when it concerns educating nurses. Aim of the study. Comparative analysis of evaluating students using e-learning tools in the field of “Clinical research and basics of EBM” at the Nursing Department of the Medical University of Warsaw (MUW) between 2013/14 and 2014/15. Material and methods. Two hundred and sixty-two students of post-graduate studies aiming at obtaining the second degree at the Nursing Department at the MUW, including 122 students from the year 2013/14 and 140 students from the year 2014/15. Snapshots representing the result obtained throughout the e-learning course credit, which covered 40 problem questions in total, were used. In order to evaluate learning outcomes achieved by students in two subsequent years, a comparison was carried out of the final credits for both years and reliability of measurement was assessed. Interior compliance of the educational measurement was evaluated using an inter-correlation and multiple regression analysis. Results. The degree of differentiation in scoring and reliability of measurement for both years was very similar (Leven’s test, p > 0.05). However, it was observed that students from the year 2013/14 achieved statistically higher scores than those from the year 2014/15 (U Mann-Whitney test; p = 0.02; d-Cohen = 0.326). Moreover, for both years a similar score obtained in four modules in the field of practical skills was significantly correlated with the overall credit. The above dependencies were also confirmed in the regression analysis. Conclusions. Empirical evidence presented in this paper that would support the efficiency of the didactic process based on e-learning tools allows to assume that the students of Nursing will certainly obtain the necessary competences in the field of EBM. słowa kluczowe:
nauczanie zdalne; medycyna oparta na dowodach naukowych; pielęgniarstwo oparte na dowodach naukowych; ocena wiadomości |