Bieżący numer
Archiwum
Artykuły zaakceptowane
O czasopiśmie
Rada naukowa
Recenzenci
Bazy indeksacyjne
Prenumerata
Kontakt
Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
|
2/2015
vol. 23 streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny
Ocena przygotowania kandydatów do podjęcia studiów I stopnia na kierunku pielęgniarstwo
Mariusz Panczyk
1
,
Jarosława Belowska
1
,
Aleksander Zarzeka
1
,
Joanna Gotlib
1
Data publikacji online: 2015/10/01
Pełna treść artykułu
Pobierz cytowanie
ENW EndNote
BIB JabRef, Mendeley
RIS Papers, Reference Manager, RefWorks, Zotero
AMA
APA
Chicago
Harvard
MLA
Vancouver
Wstęp. Kryteria rekrutacyjne powinny trafnie oceniać kompetencje, które są ważne dla efektywnego podjęcia studiów, co może zmniejszać odsetek niepowodzeń wśród studiujących. Cel. Celem pracy była analiza przygotowania kandydatów do podjęcia studiów I stopnia na kierunku Pielęgniarstwo na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym (WUM). Materiał i metody. 887 studentów kierunku pielęgniarstwo, którzy podjęli studia stacjonarne I stopnia na Wydziale Nauki o Zdrowiu WUM. Analizę prognostyczną wykonano metodą regresji wielorakiej z użyciem siedmiu predyktorów: płeć, wiek, miejscowość ukończenia szkoły średniej, typ egzaminu maturalnego, trzy kryteria stosowane podczas rekrutacji na studia — wynik egzaminu maturalnego z języka polskiego, języka obcego oraz przedmiotu dodatkowego (biologia, chemia, matematyka, geografia, historia lub WOS). W zależności od testowanego modelu, jako jedną z czterech zmiennych objaśnianych zastosowano średnią ocen uzyskaną po I, II lub III roku studiów oraz na zakończenie studiów. Wyniki. Każde z trzech stosowanych kryteriów selekcyjnych były istotnym predyktorem sukcesu, zarówno w krótko-, jak i długoterminowej prognozie (betastand. od 0,312 do 0,417). Kandydaci zdający „nową” maturę osiągali istotnie gorsze wyniki kształcenia, niż ci którzy zdawali „stary” egzamin maturalny (betastand. od –0,110 do –0,153). Ponadto, zaobserwowano, że mężczyźni mają istotnie mniejsze szanse na sukces podczas studiowania niż kobiety (bstand. od –0,077 do –0,118). Wnioski. Stopień przygotowania kandydatów na studia I stopnia na kieruneku pielęgniarstwo jest zadowalający. Stosowane dotychczas kryteria rekrutacyjne wykazują dostateczny poziomem trafności predykcyjnej, ale doskonalenie systemu przyjęć może zmniejszyć odsetek niepowodzeń wśród studiujących kierunek pielęgniarstwo. Problemy Pielęgniarstwa 2015; 23 (2): 208–213
Introduction. Admission criteria should accurately assess competences that are of value when undertaking studies and that can lower the proportion of failures among those studying. Aim. The aim of the work was an analysis of the readiness of candidates to undertake studies of the 1st degree at the Nursing department at the Medical University of Warsaw (MUW). Material and methods. The study involved a total of 887 students of the Nursing department who undertook full-time studies of the 1st degree at the Faculty of Health Sciences MUW. Predictive analysis was performed using the method of multiple regression applying seven predictors: gender, age on entry, place of completing secondary school and the type of secondary-school final examination, and three criteria applied during the admission process for university: the result of the matriculation exam in Polish, a foreign language, and an additional subject (biology, chemistry, mathematics, geography, or civics). Depending on the tested model, the grade point average (GPA) was used as one of the four variables, achieved after the 1st, 2nd, or 3rd year of studies together with cumulative GPA. Results. Each of the applied three selection criteria was a significantly successful predictor, both in a short- and long-term prognosis (betastand. between 0.312 and 0.417). Candidates writing the “new” matriculation achieved considerably worse results than those who took the “old” matriculation (betastand. between –0.110 and –0.153). Moreover, it was observed that men have relatively slim chances of success during studies compared to women (bstand. between –0.077 and –0.118). Conclusions. The degree of candidates’ preparation for studies of the 1st degree at the Nursing Department is sufficient. The admission criteria applied so far have shown a sufficient level of predictive validity; however, improving the admission system may lower the percentage of failures among the students of nursing. Nursing Topics 2015; 23 (2): 208–213
słowa kluczowe:
kryteria przyjęcia na studia; studenci pielęgniarstwa; ocena wiadomości; szkolnictwo wyższe |