en ENGLISH
eISSN: 2299-8284
ISSN: 1233-9989
Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
2/2011
vol. 19
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Ocena stanu zdrowia i rozwoju dzieci w wieku 6–7 lat jako podstawa zdrowotnej gotowości szkolnej

Krystyna Twarduś
,
Maria Kózka
,
Halina Struska-Depowska

Data publikacji online: 2011/07/21
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Wstęp. Ważnym etapem w życiu dziecka jest rozpoczęcie nauki szkolnej. Dobry stan zdrowia i prawidłowy rozwój są jednymi z głównych
czynników decydujących o możliwości sprostania nowym wymaganiom i obowiązkom. Pomyślne funkcjonowanie dziecka w roli ucznia
jest warunkiem osiągnięcia przez niego zdrowotnej dojrzałości szkolnej.

Cel pracy. Ocena zdrowia i rozwoju dzieci w wieku 6–7 lat jako podstawa zdrowotnej gotowości szkolnej.

Materiał i metody. Badaniem objęto 70 dzieci (37 dziewczynek i 33 chłopców), przebywających pod opieką medyczną NZOZ „Wójtowska
— Lekarze Rodzinni” w Krakowie. Do zebrania danych wykorzystano wyniki testów przesiewowych i badania lekarskiego oraz dane uzyskane
od rodziców dzieci i pielęgniarki szkolnej. Do oceny rozwoju somatycznego zastosowano siatki centylowe wysokości i masy ciała oraz
wskaźnik BMI.

Wyniki. Analiza danych wykazała obecność różnych problemów zdrowotnych u 84% badanych, w tym około 63% wymaga opieki specjalistycznej.
Problemy zdrowotne badanych dotyczyły najczęściej: nieprawidłowej masy ciała (13%), wysokości ciała (25,7%), wad układu
ruchu (71%) i próchnicy zębów (20%).

Wnioski. U wszystkich badanych dzieci stwierdzono pełną dojrzałość szkolną mimo rozpoznawanych problemów zdrowotnych.

Problemy Pielęgniarstwa 2011; 19 (2): 228–232

Introduction. An important stage in the life of a child is starting primary school. Good health and proper development is a key factor
determining the possibility to meet new demands and responsibilities. The successful functioning in the role of student achievement is
provided by the child care school readiness.

Aim of the study. Assessment of health and development of children aged 6–7 years as the basis for the school readiness.

Material and methods. The study was done in 70 children (37 girls and 33 boys), attending the Non-Public Health Care Group „Wójtowska
— Family Physicians” in Cracow. To collect the data, the results of screening tests and a physical examination and information obtained from
the parents of children and the school nurse were used. The centile charts for height and weight and BMI were used for the evaluation of the
somatic development.

Results. Assessment of children’s health status showed the presence of various health problems in 84% of children and about 63% of them
were under the care of the various specialty clinics. Health abnormalities were found most often in: body weight (13%), body height
(25.7%), musculoskeletal system development (71%), dental hygiene (caries) (20%).

Conclusions. All children were found the full maturity to the school attendance, although they often show different health problems.

Nursing Topics 2011; 19 (2): 228–232
słowa kluczowe:

ocena stanu zdrowia i rozwoju; dzieci w wieku 6–7 lat; zdrowotna gotowość szkolna

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.