en ENGLISH
eISSN: 2299-8284
ISSN: 1233-9989
Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
2/2015
vol. 23
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Ocena wiedzy i postaw pielęgniarek na temat praktyki zawodowej opartej na dowodach naukowych

Joanna Gotlib
1
,
Jarosława Belowska
2
,
Halina Żmuda-Trzebiatowska
3
,
Barbara Kot-Doniec
4
,
Mariusz Panczyk
2
,
Aleksander Zarzeka
2

  1. Zakład Dydaktyki i Efektów Kształcenia Wydziału Nauki o Zdrowiu Warszawskiego Uniwersytetu MEdycznego
  2. Zakład Dydaktyki i Efektów Kształcenia, Wydział Nauki o Zdrowiu, Warszawski Uniwersytet Medyczny
  3. Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych, Warszawa; Zakład Pielęgniarstwa Klinicznego, Wydział Nauki o Zdrowiu, Warszawski Uniwersytet Medyczny
  4. Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych, Warszawa
Data publikacji online: 2015/10/01
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Metryki PlumX:

 


Wstęp. Nowoczesna praktyka pielęgniarska, zapewniająca najefektywniejszą opiekę oraz bezpieczeństwo pacjenta, powinna być oparta na dowodach naukowych.


Cel. Celem pracy była analiza wiedzy i postaw pielęgniarek wobec praktyki opartej na dowodach naukowych (EBNP, Evidence-Based Nursing Practice).


Materiał i metody. 548 pielęgniarek przystępujących do egzaminów państwowych (CKPPiP) w sesji wiosennej 2014 roku — 74% kobiet. Odsetek zwrotu ankiet — 37%. Średnia wieku — 42 lata (min. 35, maks. 56, SD = 8,455). Wykształcenie: 31% — tytuł magistra, 22% — średnie medyczne, 17% — licencjat. Staż pracy — 16,9 roku (min. 10, maks. 37, SD = 4,979). 280 (51%) badanych zatrudniona w sektorze publicznym, 56% —w ramach umowy o pracę. Miejsce pracy: 30% — oddział szpitala miejskiego, 16% — oddział szpitala klinicznego, starsze pielęgniarki: 22%. Dobrowolne badania ankietowe. Anonimowy, standaryzowany kwestionariusz Evidence-Based Practice Profile Questionnaire (Australia). Analiza rzetelności kwestionariusza, statystyka opisowa.


Wyniki. Współczynnik Alfa Cronbacha: 0,905. 42% zna znaczenie terminu Evidence-based Practice (EBP), a dla 34% EBP stanowi nowoczesny model wykonywania zawodu. 36% zamierza korzystać z literatury naukowej w celu aktualizacji wiedzy, 41% twierdzi, że doniesienia naukowe są przydatne w praktyce zawodowej, a 33% twierdzi, że zastosowanie EBP poprawia jakość praktyki zawodowej. 39% twierdzi, że w praktyce zawodowej niektóre wymogi EBP mogą mieć ograniczone zastosowanie ze względów obiektywnych, 4% rozumie znaczenie pojęć: ryzyko względne, ryzyko bezwzględne oraz istotność statystyczna.


Wnioski.



  1. Zastosowany kwestionariusz jest efektywnym narzędziem do pomiaru wiedzy i postaw pielęgniarek wobec EBNP.

  2. Postawy pielęgniarek wobec EBNP są pozytywne, jednakże wiedza na temat wymaga uzupełnienia.

  3. Trudności w wykorzystywaniu EBNP w codziennej pracy mają charakter obiektywny i wymagają zmian rozwiązań systemowych w pracy pielęgniarek. 


Problemy Pielęgniarstwa 2015; 23 (2): 177–182


 



 


Introduction. Modern nursing practice providing the most efficient care and patient safety should be based on evidence.


Aim. To analyse the level of knowledge and attitudes towards Evidence-Based Nursing Practice (EBNP).


Material and methods. 548 nurses (74% of women) taking a state examination organised in summer semester 2014. Return rate: 37%. Mean age: 42 years (min. 35, max. 56, SD = 8.455). 31% — Master’s degree. 22% — secondary education, 17% — a Bachelor’s degree. The length of service: 16.9 years (min. 10, max. 37, SD = 4.979). 51% worked in the public sector, 56% — under an employment contract. 30% worked in a department of general hospital, 16% — in a teaching hospital. Senior nurses: 22%. A voluntary survey. An anonymous standardised questionnaire: „Evidence-Based Practice Profile Questionnaire” (Australia). Cronbach’s alpha coefficient. Descriptive statistics.


Results. Cronbach’s alpha coefficient: 0.905. 42% were familiar with the meaning of the EBP and 34% found EBP to be a modern way of practising the profession. 36% were going to use scientific literature to update knowledge, 41% said that scientific reports are useful in professional activity, and 33% said that EBP improves the quality of their professional practice. 39% reported that EBP requirements may have limited use in everyday practice.


Conclusions.



  1. A questionnaire was an efficient method for measuring the level of knowledge of and attitudes towards EBNP.

  2. The attitudes towards EBNP were positive, even though the knowledge required supplementation.

  3. Difficulties in using EBNP in clinical practice are objective and require changes to the system of nursing care. 


Nursing Topics 2015; 23 (2): 177–182


 

słowa kluczowe:

badania naukowe; opieka pielęgniarska; rozwój zawodowy

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.