Bieżący numer
Archiwum
Artykuły zaakceptowane
O czasopiśmie
Rada naukowa
Recenzenci
Bazy indeksacyjne
Prenumerata
Kontakt
Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
|
2/2015
vol. 23 streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny
Ocena wiedzy i postaw pielęgniarek na temat praktyki zawodowej opartej na dowodach naukowych
Joanna Gotlib
1
,
Jarosława Belowska
2
,
Halina Żmuda-Trzebiatowska
3
,
Barbara Kot-Doniec
4
,
Mariusz Panczyk
2
,
Aleksander Zarzeka
2
Data publikacji online: 2015/10/01
Pełna treść artykułu
Pobierz cytowanie
ENW EndNote
BIB JabRef, Mendeley
RIS Papers, Reference Manager, RefWorks, Zotero
AMA
APA
Chicago
Harvard
MLA
Vancouver
Wstęp. Nowoczesna praktyka pielęgniarska, zapewniająca najefektywniejszą opiekę oraz bezpieczeństwo pacjenta, powinna być oparta na dowodach naukowych. Cel. Celem pracy była analiza wiedzy i postaw pielęgniarek wobec praktyki opartej na dowodach naukowych (EBNP, Evidence-Based Nursing Practice). Materiał i metody. 548 pielęgniarek przystępujących do egzaminów państwowych (CKPPiP) w sesji wiosennej 2014 roku — 74% kobiet. Odsetek zwrotu ankiet — 37%. Średnia wieku — 42 lata (min. 35, maks. 56, SD = 8,455). Wykształcenie: 31% — tytuł magistra, 22% — średnie medyczne, 17% — licencjat. Staż pracy — 16,9 roku (min. 10, maks. 37, SD = 4,979). 280 (51%) badanych zatrudniona w sektorze publicznym, 56% —w ramach umowy o pracę. Miejsce pracy: 30% — oddział szpitala miejskiego, 16% — oddział szpitala klinicznego, starsze pielęgniarki: 22%. Dobrowolne badania ankietowe. Anonimowy, standaryzowany kwestionariusz Evidence-Based Practice Profile Questionnaire (Australia). Analiza rzetelności kwestionariusza, statystyka opisowa. Wyniki. Współczynnik Alfa Cronbacha: 0,905. 42% zna znaczenie terminu Evidence-based Practice (EBP), a dla 34% EBP stanowi nowoczesny model wykonywania zawodu. 36% zamierza korzystać z literatury naukowej w celu aktualizacji wiedzy, 41% twierdzi, że doniesienia naukowe są przydatne w praktyce zawodowej, a 33% twierdzi, że zastosowanie EBP poprawia jakość praktyki zawodowej. 39% twierdzi, że w praktyce zawodowej niektóre wymogi EBP mogą mieć ograniczone zastosowanie ze względów obiektywnych, 4% rozumie znaczenie pojęć: ryzyko względne, ryzyko bezwzględne oraz istotność statystyczna. Wnioski.
Problemy Pielęgniarstwa 2015; 23 (2): 177–182
Introduction. Modern nursing practice providing the most efficient care and patient safety should be based on evidence. Aim. To analyse the level of knowledge and attitudes towards Evidence-Based Nursing Practice (EBNP). Material and methods. 548 nurses (74% of women) taking a state examination organised in summer semester 2014. Return rate: 37%. Mean age: 42 years (min. 35, max. 56, SD = 8.455). 31% — Master’s degree. 22% — secondary education, 17% — a Bachelor’s degree. The length of service: 16.9 years (min. 10, max. 37, SD = 4.979). 51% worked in the public sector, 56% — under an employment contract. 30% worked in a department of general hospital, 16% — in a teaching hospital. Senior nurses: 22%. A voluntary survey. An anonymous standardised questionnaire: „Evidence-Based Practice Profile Questionnaire” (Australia). Cronbach’s alpha coefficient. Descriptive statistics. Results. Cronbach’s alpha coefficient: 0.905. 42% were familiar with the meaning of the EBP and 34% found EBP to be a modern way of practising the profession. 36% were going to use scientific literature to update knowledge, 41% said that scientific reports are useful in professional activity, and 33% said that EBP improves the quality of their professional practice. 39% reported that EBP requirements may have limited use in everyday practice. Conclusions.
Nursing Topics 2015; 23 (2): 177–182
słowa kluczowe:
badania naukowe; opieka pielęgniarska; rozwój zawodowy |