en ENGLISH
eISSN: 2299-8284
ISSN: 1233-9989
Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
3/2010
vol. 18
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Oczekiwania chorych na cukrzycę w zakresie edukacji w świetle badań ogólnopolskich

Anna Abramczyk

Data publikacji online: 2010/09/24
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 

Wstęp. Edukacja odgrywa istotną rolę w profilaktyce chorób społecznych i jest integralną częścią opieki nad chorym.

Cel pracy. W pracy przedstawiono oczekiwania chorych na cukrzycę w zakresie edukacji.

Materiał i metody. Badania przeprowadzono wśród 1986 pacjentów i 1366 rodzin z losowo wybranych 61 zakładów podstawowej opieki
zdrowotnej w kraju. Badano pacjentów z cukrzycą w wieku powyżej 16. roku życia, mieszkających w rejonie pracy pielęgniarki środowiskowej
(rodzinnej) i zarejestrowanych na liście lekarza rodzinnego. Badania przeprowadzono na podstawie: ukierunkowanego wywiadu pielęgniarskiego,
relatywnej oceny sprawności i samodzielności pacjentów, anonimowej ankiety wśród pacjentów i rodzin, analizy dokumentacji
lekarza rodzinnego.

Wyniki. Wyniki badań wykazały, że częściej niż co drugi chory na cukrzycę oczekuje edukacji (59,4%). Osoby chore na cukrzycę różnią się
otwartością na edukację zdrowotną.

Wnioski.

1. Znajomość czynników różnicujących oczekiwania w zakresie edukacji wśród chorych na cukrzycę pozwala na optymalizację troski
o zdrowie i wskaźników jakości leczenia cukrzycy oraz przyczynia się do wzrostu satysfakcji pacjentów i ich rodzin z efektów leczenia
cukrzycy i opieki.

2. Satysfakcja pacjentów z udziału w życiu rodziny, małżeńskim i zawodowym pozwala na poprawę skuteczności edukacji zdrowotnej
prowadzonej wśród tej grupy chorych.

Problemy Pielęgniarstwa 2010; 18 (3): 249-259


Introduction. Education plays a significant role in the prophylaxis of social diseases and is an integral part of patient care.

Aim of the study. The paper presents the expectations of diabetes patients within the scope of education.

Material and methods. For the purpose of this work, research was carried out on 1,986 patients with diabetes and 1366 families from
61 randomly chosen national primary health service units. Research materials were obtained from the patients aged above 16 years old, living
in the area of work of a social and family nurse and are registered on the list of the local GP. The research was conducted on the basis of: guided
nurse interviews, relative assessment of fitness and independence of the patients, anonymous questionnaire which allows to obtain patients’
opinions, anonymous questionnaire conducted among families and analysis of the medical documentation.

Results. The results of the conducted research show that more than half diabetes patients expect education (59.4%). Persons suffering from
diabetes vary in their openness to health education.

Conclusions.

1. Being aware of the factors which contribute to varying expectations within the scope of education among diabetes patients makes it
possible to optimize health care, quality indicators for diabetes treatment and increased satisfaction of patients and their families with
the effects of diabetes treatment and care.

2. Patients’ satisfaction with their participation in family, married and professional lives makes it possible to increase the effectiveness of
health education carried out among this group of patients.

Nursing Topics 2010; 18 (3): 249-259
słowa kluczowe:

chory na cukrzycę; edukacja

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.