Bieżący numer
Archiwum
Artykuły zaakceptowane
O czasopiśmie
Rada naukowa
Recenzenci
Bazy indeksacyjne
Prenumerata
Kontakt
Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
|
4/2014
vol. 22 streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny
Oczekiwania pacjentów w zakresie edukacji zdrowotnej wobec pielegniarkę podstawowej opieki zdrowotnej
Bogusława Ryś
1
,
Beata Kudłacik
2
,
Małgorzata Fraś
2
,
Anna Michalik
1
Data publikacji online: 2015/03/12
Pełna treść artykułu
Pobierz cytowanie
ENW EndNote
BIB JabRef, Mendeley
RIS Papers, Reference Manager, RefWorks, Zotero
AMA
APA
Chicago
Harvard
MLA
Vancouver
Wstęp. Bardzo ważnym obszarem działalności pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej jest edukacja rodzin objętych przez nią opieką ukierunkowana na poprawę ich zdrowia. Jej działania obejmują przekazanie wiedzy o zdrowym stylu życia, aktywności fizycznej, sposobie odżywiania, walki z nałogami oraz umiejętności radzenia sobie ze stresem. Cel pracy. Celem pracy było poznanie oczekiwań pacjentów wobec pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej w zakresie prowadzonej przez nią edukacji zdrowotnej. Materiał i metody. W badaniu wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego. Narzędzie badawcze stanowił kwestionariusz ankiety własnego autorstwa. Badaną grupę stanowiło 115 pacjentów objętych opieką przez NZOZ „Vita” w Bielsku-Białej. Wyniki. Badana grupa pacjentów była zróżnicowana pod względem wieku, płci i stanu cywilnego. Najliczniejszą grupę stanowiły kobiety zamężne, zamieszkujące tereny miejskie, w wieku 31–40 lat. Oczekiwania badanych wobec pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej (POZ) w głównej mierze dotyczyły sprawnego wykonania zabiegów (85,2%) oraz porad związanych z postępowaniem w chorobie (81,7%). W zakresie edukacji zdrowotnej prowadzonej przez pielęgniarki, respondenci najczęściej wymieniali zagadnienia związane ze zdrowym odżywianiem (70%) oraz ze sposobami radzenia sobie ze stresem (67%). Ankietowani najbardziej cenili u pielęgniarek wyrozumiałość, życzliwość oraz wsparcie psychiczne (około 60%). Wnioski. Badani pacjenci oczekują od pielęgniarek przede wszystkim sprawnego wykonania zabiegów oraz porad dotyczących postępowania w chorobach. Oczekują także edukacji w zakresie radzenia sobie ze stresem, prawidłowego żywienia oraz walki z nałogami. Najbardziej cenią u pielęgniarek życzliwość, umiejętność wsparcia psychicznego oraz wiedzę. Problemy Pielęgniarstwa 2014; 22 (4): 496–502 Introduction. A very important part of a primary care nurse’s job is health education aimed at health improvement of families under her/his care. Nurse’s activities include spreading of knowledge on a healthy lifestyle, physical activities, healthy eating, fighting addictions and coping with stress. Aim of the study. The purpose of the research was to recognize patients’ expectations regarding health education with respect to primary health nurses. Material and methods. The research was conducted by means of the diagnostic poll method using own questionnaire. The tested group covered 115 patients being under care of Non-Public Medical Center NZOZ „Vita” in Bielsko-Biała. Results. The tested population was diverse with respect to age, sex and civil status. The most numerous group consisted of married women, living in urban areas, aged 31–40 years. This group expected from the primary care nurses most of all efficient performance of procedures (85.2%) and advice regarding illness management (81.7%). Educational subjects, which patients would be glad to discuss with nurses are primarily advice regarding healthy eating (70%) and getting to know methods of coping with stress (67%). The most appreciated nurses’ features in the respondents’ opinion are: understanding, kindness and mental support (about 60%). Conclusions. Tested patients expect from nurses first of all efficient performance of procedures and advice about how to manage illnesses. Patients primarily expect education with respect to coping with stress, healthy eating and fighting addictions. Patients appreciate most nurses’ kindness, mental support and knowledge. Nursing Topics 2014; 22 (4): 496–502 słowa kluczowe:
edukacja zdrowotna; pielęgniarka; podstawowa opieka zdrowotna |