en ENGLISH
eISSN: 2299-8284
ISSN: 1233-9989
Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
1/2012
vol. 20
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Oczekiwania rodzin pacjentów a postawy personelu medycznego — analiza na przykładzie Szpitala Pediatrycznego w Bielsku-Białej

Wioletta Waksmańska
,
Renata Łukasik
,
Katarzyna Gawlik
,
Julia Makowska-Songin

Data publikacji online: 2012/06/18
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 

Wstęp. Tematem niniejszego artykułu jest analiza komunikacji interpersonalnej oraz wzajemnych relacji pomiędzy rodzicami dziecka przebywającego
w szpitalu a personelem medycznym sprawującym opiekę nad pacjentem.

Cel pracy. Głównym celem pracy było zanalizowanie oczekiwań rodziców dzieci przebywających na oddziale pediatrycznym w stosunku
do personelu medycznego. Ponadto praca miała na celu określenie, jakiego rodzaju postawy personelu sprzyjają jego prawidłowej komunikacji
z rodzicami i jednocześnie mają pozytywny wpływ na dziecko jako pacjenta.

Materiał i metody. Badanie, które przeprowadzono podczas jednego miesiąca w 2010 roku w Szpitalu Pediatrycznym w Bielsku-Białej,
polegało na analizie dwuczęściowych kwestionariuszy wypełnionych przez 81 rodziców dzieci przebywających w szpitalu.

Wyniki i wnioski. Na podstawie analizy zebranego materiału stwierdzono, że większość respondentów jest zadowolona ze współpracy
z personelem i spotkało się z życzliwym przyjęciem z jego strony. Wśród najbardziej pożądanych cech personelu oraz cech ułatwiających
współpracę i dobrą komunikację respondenci wymieniali życzliwość, cierpliwość, uprzejmość, dobrą komunikację słowną, fachową wiedzę
i zdecydowanie w działaniu. W pytaniach dotyczących postaw utrudniających współpracę pojawiają się takie cechy, jak: obojętność,
pośpiech, brak zainteresowania, nieuprzejmość i złośliwość, jednak nie były to cechy często spotykane.

Introduction. The topic of this paper is the analysis of interpersonal communication as well as mutual relations between parents of
a hospitalized child and the hospital stuff taking care of her/him.

Aim of the study. The major aim of the paper was to analyze the expectations of the parents of children at the paediatric ward towards the
hospital stuff. Moreover, the paper aims at determining what kind of attitudes of the stuff facilitate correct communication with parents and
simultaneously have positive impact on the child as a patient.

Material and methods. The research was conducted during one month in the year 2010 in the Paediatric Hospital in Bielsko-Biała. It consisted
in the analysis of two-part questionnaires filled in by 81 parents of children staying in the hospital.

Results and conclusions. On the basis on conducted analysis it can be stated that most of the informants were satisfied with the cooperation
with the hospital stuff and received a warm welcome. Among the most desired characteristics of the stuff one can mention kindliness,
patience, politeness, good verbal communication, specialist knowledge and determination in action. In questions concerning attitudes
hindering cooperation one can mention such features as indifference, haste, lack of interest, discourtesy and malice. However these characteristics
were not common.
słowa kluczowe:

dziecko; komunikacja interpersonalna; rodzic; personel medyczny

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.