en ENGLISH
eISSN: 2299-8284
ISSN: 1233-9989
Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
1-2/2008
vol. 16
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny

Oczekiwania studentów kierunku pielęgniarstwo i położnictwo od nauczyciela zawodu względem procesu kształcenia

Monika Binkowska-Bury
1
,
Beata Penar-Zadarko
,
Małgorzata Marć

  1. Katedra Pielęgniarstwa, Wydział Medyczny Uniwersytetu Rzeszowskiego
Data publikacji online: 2008/02/11
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 
Wstęp. Badania związanych z realizacją procesu kształcenia oczekiwań studentów wobec nauczyciela
zawodu budzą duże zainteresowanie wśród wykładowców, instruktorów zawodu, co wynika
z naturalnej potrzeby kontrolowania swojego społecznego wizerunku.

Cel pracy. Poznanie oczekiwań studentów pielęgniarstwa i położnictwa od nauczycieli zawodu
względem procesu kształcenia.

Materiał i metody. Badaniami objęto 324 studentów studiów licencjackich kierunku pielęgniarstwa
i położnictwa studiujących w Instytucie Pielęgniarstwa i Położnictwa Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Badania przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego, który pozwolił określić stopień
ważności oczekiwań studentów w zakresie kształcenia wobec nauczyciela zawodu. Pytania
dotyczyły opinii związanych z realizacją procesu dydaktycznego, organizacją zajęć i komunikacją
interpersonalną.

Wnioski. Na podstawie badań wykazano, że studenci oczekują od nauczyciela zawodu przekazywania
treści nauczania w sposób pobudzający do pogłębiania wiedzy, doboru metod nauczania
odpowiadającego ich treściom oraz określenia przed rozpoczęciem zajęć obiektywnych kryteriów
ocen. W związku z organizacją zajęć oczekują przede wszystkim odpowiednio przygotowanych
warunków technicznych w postaci sprzętu i sal. Główne oczekiwania w zakresie komunikowania
interpersonalnego kierowane są wobec umiejętności nawiązywania kontaktu na linii nauczyciel
zawodu–student oraz okazywania życzliwości studentom. Różnice między kierunkami studiów
dotyczyły głównie: przekazywania treści nauczania w sposób pobudzający do pogłębiania wiedzy,
przekazywania treści nauczania w sposób planowy i systematyczny, przekazywania na początku
planu zajęć, umiejętności nawiązywania kontaktu ze studentami oraz utrzymywania kontaktu
z każdym studentem w trakcie zajęć.
słowa kluczowe:

pielęgniarstwo; położnictwo; kształcenie; nauczyciel zawodu

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.