en ENGLISH
eISSN: 2299-8284
ISSN: 1233-9989
Nursing Problems / Problemy Pielęgniarstwa
Bieżący numer Archiwum Artykuły zaakceptowane O czasopiśmie Rada naukowa Recenzenci Bazy indeksacyjne Prenumerata Kontakt Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
4/2014
vol. 22
 
Poleć ten artykuł:
Udostępnij:
streszczenie artykułu:
Opis przypadku

Opieka pielęgniarska nad uczniem z zespołem Aspergera — studium indywidualnego przypadku

Mirosława Kram
1
,
Iwona Skumiewska
1

  1. Collegium Medicum UMK w Toruniu
Data publikacji online: 2015/03/12
Pełna treść artykułu Pobierz cytowanie
 

Wstęp. Zespół Aspergera to jedna z postaci autyzmu wczesnodziecięcego. Głównymi cechami zespołu jest brak zainteresowania otoczeniem, silny opór przed zmianami i zainteresowanie przedmiotami, a nie ludźmi.

Cel. Celem pracy było opisanie opieki pielęgniarskiej nad uczniem z zespołem Aspergera.

Materiał i metody. Badanie przeprowadzono z udziałem ucznia drugiej klasy szkoły podstawowej. Jako metodę badawczą wykorzystano „Studium indywidualnego przypadku”. Z technik badawczych zastosowano: wywiad/rozmowę, obserwację, analizę dokumentów. Narzędziem badawczym był „Arkusz do gromadzenia danych o pacjencie”. Na podstawie zgromadzonych danych opracowano studium indywidualnego przypadku.

Wyniki i wnioski.

1. Prawidłowa opieka pielęgniarki szkolnej oraz grona pedagogicznego nad uczniem pozwoli na uzyskanie dobrej jakości życia ucznia i jego rodziny.

2. Zapewnienie względnej stabilności najbliższego otoczenia oraz wsparcia społecznego pozwoli złagodzić problemy dziecka i ułatwi adaptację do otaczającego świata oraz wejście w dorosłe życie.

Problemy Pielęgniarstwa 2014; 22 (4): 553–558



Introduction. Asperger syndrome is a form of infantile autism. The main features of the syndrome are: lack of interest in the environment, a strong resistance to any changes, and focusing on objects. In the school age it hinders from relating to peers, even if a child goes to integrated school with inclusive classrooms. At school teachers and nurses need to take great care of a child.

Aim. The aim of this study is to describe the nursing care of a child with Asperger syndrome.

Material and methods. The research material is a student of the second year of primary school. The research method is „A study of the individual case”. The research techniques used in the study are: interview/conversation, observation, analysis of documents. The research tool is a „Sheet to collect data about the patient”. Case study was developed based on the collected data. Results and conclusions.

1. Proper care of school nurse along with teaching staff of a student would provide a good quality of life of a student and his family.

2. Ensuring the relative stability of the closest environment and social support will alleviate child’s problems and facilitate adaptation to the surrounding world and the entrance into adult life.

Nursing Topics 2014; 22 (4): 555–560

słowa kluczowe:

opieka pielęgniarska; dziecko z zespołem Aspergera

© 2024 Termedia Sp. z o.o.
Developed by Bentus.