Bieżący numer
Archiwum
Artykuły zaakceptowane
O czasopiśmie
Rada naukowa
Recenzenci
Bazy indeksacyjne
Prenumerata
Kontakt
Zasady publikacji prac
Panel Redakcyjny
Zgłaszanie i recenzowanie prac online
|
3/2014
vol. 22 streszczenie artykułu:
Artykuł oryginalny
Opinie i wiedza studentów pielęgniarstwa na temat kodeksu etyki zawodowej pielęgniarki i położnej
Anna Nawalana
1
,
Anna Majda
1
,
Łucja Mazur
Data publikacji online: 2014/12/03
Pełna treść artykułu
Pobierz cytowanie
ENW EndNote
BIB JabRef, Mendeley
RIS Papers, Reference Manager, RefWorks, Zotero
AMA
APA
Chicago
Harvard
MLA
Vancouver
Wstęp. Kodeks etyki zawodowej odgrywa niezwykle ważną rolę w zawodzie pielęgniarki. Zawarte w nim zasady etyczne rozwijają wrażliwość moralną oraz pomagają w rozwiązywaniu dylematów etycznych i dokonywaniu wyborów. Cel. Celem pracy było poznanie opinii i poziomu wiedzy na temat kodeksu etyki zawodowej wśród studentów pielęgniarstwa studiów drugiego stopnia. Materiał i metody. Badanie wykonano metodą sondażu diagnostycznego i testów osiągnięć, z wykorzystaniem autorskiego kwestionariusza ankiety i testu sprawdzającego wiadomości. Grupę badaną stanowiło 100 studentów pielęgniarstwa studiów drugiego stopnia Wydziału Nauk o Zdrowiu UJ CM w Krakowie. Uzyskane wyniki poddano analizie statystycznej. Wyniki. Poziom wiedzy studentów pielęgniarstwa na temat kodeksu etyki zawodowej pielęgniarki i położnej okazał się niewystarczający. Blisko 75% badanych nie wiedziało, kto go uchwala. Prawie wszyscy badani (90%) stwierdzili, że kodeks pomaga pielęgniarkom w codziennej pracy. Wnioski. Pielęgniarki powinny pogłębiać i uzupełniać swoją wiedzę na temat kodeksu etyki zawodowej. Postępowanie zgodne z zasadami etycznymi ułatwia pracę z pacjentem oraz pozostałymi członkami zespołu medycznego. Introduction. The code of professional conduct plays an extremely important role in the profession of nurse. Ethical rules it specifies help to develop moral sensitivity, solve ethical dilemmas and make choices. Aim. The aim of the work was to learn about the opinions and level of knowledge on the code of professional conduct among nursing students of second-cycle studies. Material and methods. The methods applied in the research included a diagnostic survey and achievement tests, with the use of an original survey questionnaire and a test of developed knowledge. The examined group included 100 nursing students of second-cycle studies at the Faculty of Health Sciences of the Jagiellonian University CM in Cracow. The acquired results were analyzed statistically. Results. The nursing students exhibited insufficient knowledge on the code of professional conduct of a nurse and midwife. Nearly 75% respondents did not know who made it. Almost all the respondents (90%) said that the code helped nurses at everyday work. Conclusions. Nurses should broaden and supplement their knowledge on the code of professional conduct. Acting according to ethical rules helps to work with patients and with the remaining medical team members. słowa kluczowe:
kodeks etyki; wiedza; pielęgniarka |